Meldingen
Alles wissen

PHILIPS 900 SERIES EQUALIZER FV930

13 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,362 Bekeken
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Hoi,

Mijn nieuwe aanwinst voor weinig! πŸ˜€

Ik ben nu de gelukkige bezitter van een equalizer uit de 900 serie, dat ding heb ik altijd al willen hebben, de droom is nu werkelijkheid geworden.

Ik vind het design van de 900 serie veel mooier als de 800 ware het niet dat van de laatsgenoemde alle apparaten metalen frontjes hebben, helaas is het goedkope spul uit eerstgenoemde allemaal plastic, alleen de duurdere componenten met nummer 95x hebben metalen frontjes, er is ook iets kleurverschil en de displays zijn beter: andere decoder waardoor de onderste dots bij sommige letters niet wegvallen. Geen idee waarom dat zo is... Weet iemand hoe dat zit?

Welnu, de FV930 is op afstand te bedienen maar ik heb geen RC-5 code van het apparaat, weet iemand die misschien? Alvast bedankt.

Groetjes,

m0vieman πŸ˜‰


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Op de Ab van de FA930 zit volgens mij een knop en daar kun je enkel de vooringestelde en zelf inte stellen programmas mee kiezen, door steeds een keer op de knop te drukken. Hij moet dan met de groene bus verbonden zijn.

Die AB stelt niks voor, bovendien kun je nauwelijks op afstand zien waar ie op staat. Je kunt NIET de 4 pijltoetsen en zo bedienen.

Ik heb die FV930 gehad, maar vond het echt een tegenvaller. Dat ding bromde bij mij ook lichtjes (op een zeer laag nivo, maar toch)

Als je graag de complete 900 serie wil als verzamelaar is het leuk, maar ik heb veel betere eq's gezien. Ik zou em niet aansluiten op de speciale bussen met het brugje, maar als tape2/vcr (monitorfunctie) dan kan ie er tenminste echt tussenuit als je zo zuiver mogelijk wil luisteren.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

@ Zapper

Ik heb eens ooit een equalizer van Kenwood gezien, kan me het typenummer niet meer herinneren maar het was wel een juweeltje: 2x12 bands, volledig digitaal (ook in- en uitgangen), een delay/hold/peak functie (zeg maar zo'n streepje wat een seconde blijft "hangen" bovenaan), volledig op afstand te bedienen (lees: alle functies), een roze en witte "noisegenerator" (die worden gebruikt om de akoestiek en/ of dynamiek in de kamer te meten en zo aan de hand van de "gehoorde" gegevens de optimale instellingen toe te passen) en last but not least een supergroot en helder groen display (net zo'n goede kwaliteit als bij een Marantz DD-82 bijvoorbeeld). Overigens dat ding was van een Amerikaanse vriend van me die bij AFCENT zat. Het apparaat was ook nergens in Europa te krijgen. πŸ‘Ώ

Ik vind de equalizer gewoon een leuk hebbedingetje voor mijn andere 900 serie componenten. Staat leuk! Kwalitatief is het prul en het display is ook niet alles. Het gaat mij puur en alleen om die bewegende balkjes LOL. Om het frequentiespectrum aan te passen gebruik ik hem waarschijnlijk toch nooit daar ik volledig vetrouw op de digitale techniek van de DSC950 en de DSP's in mijn opgeknapte DSS-en. 😈

Ik heb toch maar even wat zitten klungelen met de EQ... Als ik de DSP van de speakers (compensation) uitschakel, kun je best wel aardige effecten krijgen met de EQ. Met ingeschakelde DSP ga je lopen want dan is alles compleet overstuurd en vervormd. Uiteraard gaat het analoog bewerkte signaal via de 18-bits high end ADC van de Marantz DD-82 naar de speakers... 8)

P.S.: misschien koop ik me nog een CD951 of kan ik beter de 950 pakken? En dan een goedkope 930 of 920 waar ik een DVD-loopwerk in ga "friekelen". Zo'n ding heeft niemand LOL. 😈

EDIT: na 128 RC-5 codes te hebben uitgeprobeerd, heb ik inmiddels alle commando's gevonden LOL. Wat een gedoe! πŸ˜•

EQ off 1612
EQ on 1663
EQ step up (presets) 1632
EQ step down (presets) 1633

Overigens 16 is de apparaatcode van de DSC, zo je wilt (voor)versterker of receiver.

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@labfreak)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 551
 
m0vieman wrote:
@ Zapper

Ik vind de equalizer gewoon een leuk hebbedingetje voor mijn andere 900 serie componenten. Staat leuk! Kwalitatief is het prul en het display is ook niet alles. Het gaat mij puur en alleen om die bewegende balkjes LOL. Om het frequentiespectrum aan te passen gebruik ik hem waarschijnlijk toch nooit daar ik volledig vetrouw op de digitale techniek van de DSC950 en de DSP's in mijn opgeknapte DSS-en. 😈

TAKES wrote:
@ m0vieman"

Blij dat hij bevalt. De man had een 900 setje staan met ook 950 spullen. Ik zag geen verschil in uiterlijk. Zijn die topstukken dus met een metalen grijs fron en die lagerenummers kunststof?


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

@Takes wrote:

... Zijn die topstukken dus met een metalen grijs fron en die lagerenummers kunststof?

Ja, typisch Philips! πŸ‘Ώ

Je ziet nauwelijks kleurverschil, maar toch, die toegepaste metallic verf is iets donkerder op de metalen frontjes... 😯

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Hoi,

Ik heb het ding maar eens uit mekaar geschroefd. Wat een gedoe, moest eerst naar de plaatselijke ijzerwarenhandel voor Torx 7, 8 en 9 bitjes... Meestal heeft Philips 10 of 15 maarja... LOL. Op zich zag het er allemaal goed uit van binnen totdat ik de stuurprint van het display omdraaide... Wat een ongelooflijke troep, alleen maar soldeerknobbels en losse contacten over de hele print. Het verbaast me niks dat de lampjes van het display hier en daar wat minder fel zijn... Wellicht dat het ding weer goed is na herstel, of de FTD heeft al een klap gehad LOL dan is het helaas pindakaas. Het SUPER soldeerwerk is overigens niet verricht door mijn voorganger want de print is helemaal gelakt (ook over de contacten) dus het moet in de fabriek gebeurd zijn. Misschien een maandagmorgen apparaat dat koste wat kost toch nog met het predicaat "passed" de consumentenmarkt op moest... πŸ™„

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
 

Auch... dat waren de mindere dagen van de kwaliteit des Philips dus...

sund, leuk voor een Yoko ofzo...


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Ik heb weleens gehoord dat philips indertijd een Γ©chte digitale equaliser voor bij de 900-serie op de plank had, maar dat men dit te duur vond. Vond het bijzonder jammer. Toen heeft een kleine firma dit idee overgenomen en een digitale toonregeling gemaakt, daar vroeg men 2000 gulden voor, maar die had wel wat aparte dingen zoals bitrate conversie en... tikonderdrukken van LP's. Tegenwoordig kan dat met de PC maar begin 90-er jaren was zoiets echt apart.


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

Hoi,

Ja lol wat een gepruts... πŸ‘Ώ

@ Ralphies: er zitten wel Wima "low ESR" en Elna condensatoren in dus op de componenten zelf schijnt men dit keer niet bespaard te hebben... πŸ™„

@ Zapper: men was ook ooit eens van plan om een losse DSP te bouwen passend bij de allerduurste componenten van de 900 serie maar helaas dat ding zou Fl 10.000,- gaan kosten en dat vond men toch iets te veel van het goede bij Philips dus heeft men de actie maar gestaakt. De controller heeft overigens een aansluiting voor een DSP. Feit is wel dat deze niet compatible is met een standaard PCM of S/PDIF signaal... Heb ik namelijk al uitgeprobeerd en toen zij het boem! SMD-IC (digital source select) kapot hehehe. 😈

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
 

Hoi Zapper,

weet je wel merk de gelukkige eigenaar werd om die digi eq over te nemen en zelf te gaan produceren??


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
Topic starter  

LOL @ Ralphies! πŸ˜†

"Philips invents for Sony" maar dat wisten we al! πŸ‘Ώ

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@ralphies)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 572
 

Nee.... is het uiteindelijk een Sony geworden????


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Nee, een of ander locaal bedrijf wat toen een kastje heeft gemaakt op basis van de dac-7 dacht ik zo.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: