Meldingen
Alles wissen

probleem met sony ta-535

11 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
845 Bekeken
(@hilko)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 12
Topic starter  

Goedenavond,

ik ben nieuw op het forum, en uitgerekend mijn eerste vraag hier gaat niet over een Philips produkt. Ik heb namelijk kortgeleden (uit jeugdsentiment) een sony set aangeschaft wat achteraf toch wel wat aan onderhoud toe was. De tuner speelde fantastisch, maar niet in stereo en het cassettedeck was aan nieuwe riemen en een schoonmaakbeurt toe.
Dit is inmiddels allemaal opgelost, maar de versterker (ta-535) is nog niet helemaal optimaal. Hij speelt goed, heeft voldoende vermogen, maar vooral wanneer hij even niet hard hoeft te werken hoor ik hem aan het linkerkanaal wat kraken of "onweren".Alle potmeters heb ik al schoongemaakt, en relais heb ik ook al losgehad was nog netjes. Het probleem doet zich voor zowel bij koude als warmte, soms is het weg soms komt het ook zomaar terug.Is er misschien iemand die dit probleem herkent, zodat ik weet in welke richting ik moet zoeken?
Bij voorbaat hartelijk dank


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

hoi en welkom, misschien een transistor in de signaalweg die slecht is geworden en/of een elko die niet lekker meer is denk ik aan.

je zou een service manual moeten vinden en zien wat je zo ongeveer allemaal tegenkomt.
transistoren en elko(tjes) hoeven niet zo duur te zijn om te vervangen, ik zou de grote elko's nog even met rust laten en ook de eindtransistoren.

grootste kans zit 'm in het voortraject lijkt me.

misschien heeft iemand anders nog ideeΓ«n

succes


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hilko en Remi,

Het kan natuurlijk ook gewoon een slecht soldeerpunt of een printspoor zijn. In dat geval voorzichtig met een stokje of achterkant van een kleine schroevedraaier op de print drukken en nagaan of de kraak stopt. Zo ja dan prinsporen controleren en soldeer punten die er verdacht uitzien door solderen. Succes! Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ja dat is ook nog een mogelijkheid.

Heb ik zelf inderdaad ook eens gehad met mijn FR980 die steeds meer kanalen zoetjes aan liet uitvallen. volume regelen deed hij ook niet meer dus ik dacht aan een IC dat van slag raakte door bv defecte elko's.
Na alle strategische elko'tjes al vernieuwd te hebben nog geen succes tot ik er per ongeluk achter kwam dat een klein beetje druk op de koppelprint die over een aantal steekkaarten heen liep ineens wel geluid opleverde.

De fout was met het blote oog niet te ontdekken en heb toen alle soldeerpunten nog eens laten vloeien. daarna was 't goed en hij doet het nog steeds.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Remi,

Ik had het laatst met mijn tuner AH180. Alles gecheckt, print sporen met loep bekeken, niks gevonden! Maar bij aanraking van beide prints herstelde de fout zich telkens. Daarna een aantal soldeer verbindingen die er wat korrelig uitzagen doorgesoldeerd. Niks ,nada. de fout bleef bestaan. Toen maar de blik op oneindig en beide prints allebei helemaal doorgesoldeerd. Bingo, probleem opgelost. Ik leg dan een strookje stevig papier op de print en schuif dat dan telkens op. Op die manier kun je heel systematisch rij voor rij onderhanden nemen. Groeten Piet


   
BeantwoordenCiteren
(@hilko)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 12
Topic starter  

Hallo Remi en Piet,

bedankt voor de suggesties, ik zal er dit weekend er eens goed naar kijken.Ook proberen een service doc ergens te vinden. Het is een fijne versterker dus het is de moeite wel waard. Ik meld mijn eventuele bevindingen uiteraard hier wel even.:D


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

ik heb het afgelopen week met een 209 en een hk566 gehad en beiden hadden een schakelaar los in de soldeer zitten en dit kwam pas aan het licht als hij op temperatuur is .maar de solderingen zagen er ook nog goed uit dus daar denk je niet meteen aan dan .

ook de cinch stekkers achterop zitten nogal eens los in de soldeer .en een kabeltje met losse massa op de stekker is niet ondenkbaar . ik buig vaak met een tangetje bij de 4 lipjes een hoekje om bij die oude kabels .


   
BeantwoordenCiteren
(@hilko)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 12
Topic starter  

Even een update... 😳 😳 Nadat de versterker naar zolder is verdwenen toch maar even weer opnieuw geprobeerd, en uiteindelijk bleek een eindversterker de boosdoener te zijn. Dit zijn grote eind ic's van het merk Sanken. Via ebay kon ik vanuit de USA nog nieuwe bestellen, hier zijn ze vooralsnog niet meer te verkrijgen.

Inmiddels speelt hij weer als een zonntje!

Bedankt voor de feedback...(blijft een leuke woordspeling πŸ˜€ )

Groetjes Hilko


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

:mrgreen: het had maar drie jaar nodig en nu al voor elkaar!

maar zonder gein, leuk dat je het weer in orde hebt gekregen 8)


   
BeantwoordenCiteren
(@tim89)
Estimable Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 167
 

leuke versterker

ik heb volgens mij de gebruiksaanwijzing liggen
ook van de tuner en het cassette deck

als je die niet hebt mag je die wel van mij hebben


   
BeantwoordenCiteren
(@hilko)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 12
Topic starter  

@ Tim89:

sorry voor de late reaktie...ik zit net even wat vaker bij de buren 8) !

Ik ben al voorzien van de boekjes omdat mijn vader de set vroeger nieuw had en de boekjes nog steeds bewaard heeft. Maar bedankt voor het aanbod πŸ˜› .

Groetjes,
Hilko


   
BeantwoordenCiteren
Deel: