Meldingen
Alles wissen

receiver philips FR951

15 Berichten
8 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
871 Bekeken
(@goofy)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Hallo,

graag wil ik het navolgende voorleggen;

ik ben in het bezit van een philips dolby prologic receiver type FR 951.
deze heeft op dit ogenblik 2 mankementen, te weten:

1. geen zichtbaar frontdisplay. soms bij een bepaalde temperatuur lijkt het wel is het weer afleesbaar.

2. als ik de receiver aan zet met de echte on/off knop dan hoor direkt bij het aanzetten een klik dat hij aktief operationeel is. bovendien gaat het klikken daarna onwillekeurig aan/uit op het apparaat normaal is de aan/uit knop om het apparaat in te schakelen op standby en met de afstandbediening daarna echt aan te zetten.

is er iemand die hierover wellicht suggesties kan doen waar deze 2 klachten uit voort kunnen komen?

alvast bedankt.

groeten,

Willem


   
Citeren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Een ietwat late reactie, maar beter laat dan nooit zegt men! 😈

Ik heb 2 vermoedens: de relais zijn defect (contacten versleten) of de soldeerverbindingen van het 230 V gedeelte zitten los (schakelaar, trafo, etc). Even nasolderen lijkt mij...

Succes. πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
 toon
(@toon)
New Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 2
 
Goofy wrote:
Hallo,
goh ik heb al een tijdje het zelfde probleem met deze fr951. Ik kan hem natuurlijk laten nakijken maar zit ook te kijken naar een andere te weten de dfr9000 hebben jullie daar wat ervaringen mee of weten jullie waar die te vinden zijn en welke subwoofer daar mooi bij past . Ik heb nu de fb850 als front speakers en de fb 710 als surround en de fb 720 als center oftewel de fb715 set in gebruik . Alvast bedankt voor jullie reacties en tips

graag wil ik het navolgende voorleggen;

ik ben in het bezit van een philips dolby prologic receiver type FR 951.
deze heeft op dit ogenblik 2 mankementen, te weten:

1. geen zichtbaar frontdisplay. soms bij een bepaalde temperatuur lijkt het wel is het weer afleesbaar.

2. als ik de receiver aan zet met de echte on/off knop dan hoor direkt bij het aanzetten een klik dat hij aktief operationeel is. bovendien gaat het klikken daarna onwillekeurig aan/uit op het apparaat normaal is de aan/uit knop om het apparaat in te schakelen op standby en met de afstandbediening daarna echt aan te zetten.

is er iemand die hierover wellicht suggesties kan doen waar deze 2 klachten uit voort kunnen komen?

alvast bedankt.

groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@goofy)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Hallo,

bedankt voor de suggesties. Ik zal mijn dierbaar apparaat erop nakijken.

wordt vervolgd...........

groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@peter-vrakking)
Eminent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 25
 

Ik heb een FR940, de voorloper van de FR951. Zelfde problemen.
Ik heb de flatcable van het display doorgesoldeerd (beide kanten) en nu doet hij het weer.
Mbt het aan en uitschakelen ik had dat ook en ik heb de torren / elko's van de eindtrap doorgesoldeerd en ook dat probleem was weg.


   
BeantwoordenCiteren
(@henny)
New Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 3
 

hoi, ook ik heb een fr 951 zonder werkend display.
als ik de flatkabel van het display eruithaal, en ik schakel het apparaat in, dan hoor ik op de bodemprint een relais klikken.
schakel ik het apparaat in en ik monteer ook de displayprint, dan schakelt er geen relais!!!!
heb ik nu een probleem???
processor of display defect???? want dat zou natuurlijk het ergste zijn!!!!
heb natuurlijk al het een en ander nagesoldeerd, en wat kleine halfgeleiders op de displayprint even doorgemeten.....
(heeft iemand nog een displayprint of anders een fr951 tekoop waarvan de displaprint zeker goed is???? ).
alvast bedankt voor het lezen....
wanneer je hier iets antwoord, stuur me svp even een mailtje......?!


   
BeantwoordenCiteren
(@goofy)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Hallo allemaal,

zoals beloofd nog een update;

de klachten bij mijn apparaat zijn verholpen door de eindversterker en het voedingscircuit te herstellen (lees; door te solderen).

ben blij dat het hiermee allemaal weer operationeel is voor de time being.

yep...ik mis toch wel de tijd van de jaren 70/80/begin 90.

en ben bang dat zolang het huidige management er zit er voorlopig geen zicht zal zijn op deze vervlogen kwaliteiten en tijden.............

vind het ook reuze jammer dat philips zo is afgedaald en dat juist de bekende japanse merken toch een line in het high end midden segment wel als keuze heeft behouden.

bedankt voor de suggesties verder.

vriendelijke groetn,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Da's fijn dat het toch zoiets simpels kan zijn πŸ˜›


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Da's fijn dat het toch zoiets simpels kan zijn πŸ˜› dit is een bug in de software, want nu staat 't er al twee keer.
ik heb dan ook twee op verzenden gedrukt dat scheelt dan weer wel πŸ™„ πŸ˜‰ πŸ˜›


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Remi het is toch geen Alzheimer hΓ¨? πŸ˜›

Henny heeft het blijkbaar opgegeven en heeft nu een SONY receiver. πŸ‘Ώ

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@peter-vrakking)
Eminent Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 25
 

@Goofy wrote:

Hallo allemaal,

zoals beloofd nog een update;

de klachten bij mijn apparaat zijn verholpen door de eindversterker en het voedingscircuit te herstellen (lees; door te solderen).

ben blij dat het hiermee allemaal weer operationeel is voor de time being.

yep...ik mis toch wel de tijd van de jaren 70/80/begin 90.

en ben bang dat zolang het huidige management er zit er voorlopig geen zicht zal zijn op deze vervlogen kwaliteiten en tijden.............

vind het ook reuze jammer dat philips zo is afgedaald en dat juist de bekende japanse merken toch een line in het high end midden segment wel als keuze heeft behouden.

bedankt voor de suggesties verder.

vriendelijke groetn,

Willem

Willem,

De mijne krijgt er weer last van. Heb jij soms een tekening en layout van het voeding circuit. Misschien heb ik nog niet alles gesoldeerd.

Peter


   
BeantwoordenCiteren
(@goofy)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 20
Topic starter  

Hallo Peter,

ik heb helaas de gevraagde documentatie niet in mijn bezit. ik zelf heb jammer genoeg geen electronica kennis en heb dan ook de gedane suggesties uitgeprint en mee naar een speciaalzaak genomen.

het bleek inderdaad om soldeerverbindingen te gaan en daarmee bleef het reparatiebedrag ook binnen de perken. das dan weer mooi meegenomen.

hoop dat er iemand anders is die je ermee verder kan helpen.

groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Je zou de voedings/bufferelco's eens kunnen vervangen... stabielere gelijkspanning doet ook vaak wonderen...

Die dingen kun je makkelijk zonder schema vinden: aan de secundaire kant van de trafo zitten 4 gelijkrichtdiodes of een gelijkrichtbrug (een zogenaamde Graetz schakeling) en meteen daarachter zitten die VETTE bufferelco's. Vandaaruit gaan we verder naar de spanningsstabilisatoren (grote zwarte transistoren met drie voetjes en een koelblok, daar herken je ze aan). Laten we het maar makkelijk houden, in de buurt van die transistoren zitten een paar kleinere elco's die de piekjes nog wat afzwakken... Vervang die ook. Klaar is Kees.

Succes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@koosie)
New Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 3
 

Graag nog een vervolg aan dit draadje:

Bij mij werkt de fr 951 bij opstarten OK. Echter bij de ingangen CD, tape, phono en bij gebruik van het tunerdeel klikt na enige tijd een relais uit. Dit gebeurt nooit bij de ingangen V-aux en VCR. Opmerkelijk is dat als ik de instellingen van de surround-mode verander of dit uitzet de versterker weer aanklikt, maar meestal na enkele seconden weer uitschakelt. Wie kan me met wat simpel advies helpen?

Ik ben geen 'echte' freak, maar ik lees hierboven over het doorsolderen van enkele soldeerpunten op de prints. Dat lijkt me niet te moeilijk, en als ik daarmee de zaak weer tot klinken kan brengen... Suggesties over welk deel van het apparaat waarschijnlijk 'dwars' is of hoe dit door te meten is... graag.

Vriendlijke groet, Koos


   
BeantwoordenCiteren
(@roland79)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 129
 

De voedings-elco's zoals m0vieman zei...

Ook is het voor het goed werken van 900 series apparaten noodzakelijk dat de voeding van de digitale IC's stabiel is. Kijk eens door het rooster aan de bovenkant van de versterker of je printplaten ziet die op de kop liggen.

Het voorzichtig uit elkaar nemen van het apparaat en schoonmaken van de troep (stof en ander vuil) op die printplaten heeft bij mij het relais probleem met FA931's verholpen.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: