Meldingen
Alles wissen

Reperatie Lab 587

33 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,980 Bekeken
(@william1)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

Ha MFB freaks.
Na een aantal jaren niets meer gedaan te hebben en getracht mijn lab set te verkopen heb ik besloten deze zelf weer compleet ( de ontbrekende 2 eindtorren) te maken en deze te laten staan waar hij staat. Op mijn kamer dus. Waar ik tegen aan gelopen ben zijn fake eindtorren type MJ15024 van de firma ON. Ik dacht slim te zijn en had deze voor niet te duur op de kop getikt. Nou ik kwam bedrogen uit. Gevolg een flinke knal en rook uit de versterker. Zekering had geen eens zin om eruit te gaan. De driverboard stuk. En jawel ook de onbekende torren. Wat weerstanden en diodes. Ik heb toen maar weer een set eindtorren op ebay gekocht. Eenmaal in bezit weer fake torren. zie foto. Potfer kun je tegenwoordig niemand meer vertrouwen. http://castingnl.nl/SAM.JP G"> . Op de foto zie je duidelijk het verschil tussen de Toshiba origineel en de fake links. Toen zat er helaas niets anders op om de originele MJ15029G aan te schaffen in een Nederlandse winkel. Wederom wel weer de firma ON MJ15024G. Maar deze bleken wel in orde te zijn. Ik heb nu het volgende lijstje toegepast voor de lab 578.
Q202 equivalent=OPA627 van (Burr and Brown) BB. Let op deze zijn ook als fake te koop
Q205 equivalent=BC639 -1 watt
Q209 equivalent=BD244C +15 watt
Q208 equivalent=BD243C +15 watt
Q206 equivalent=BC639 -1watt maar nu voorlopig de 2SD667A
Q207 equivalent=BC640 -1watt maar nu voorlopig de 2SB647A
Q211 tot Q215= MJ15024G 200 watt 400 volt.
Het enige probleem is de rustroom. Deze is af te regelen op 2,4 mv en niet meer. Aan het geluid merk je het niet. Alles blijft lekker koel. Dat zal met de BC 639 te maken hebben. Ik heb daar nu als proef een 2SD667 voor aangeschaft. En ga ik testen of HFE van de BC639 de boosdoener is voor de lage ruststroom. Het geluid is overigens goed. Ook geen haperingen meer vanuit de connectors van de driverboard. Vreemd dat er nooit 10 eindtorren zijn gebruikt. Op de print zijn wel de aansluitingen aanwezig. Zijn er van jullie die wel 2 extra eindtorren per kant gemonteerd hebben. En wat was de ervaring. De tuner en voorversterker waren al gereviseerd en nu is de lab helemaal compleet. Zie meer foto's
http://www.flickr.com/x/t/0092008/gp/wimschilperoort/b34ZEV/show /"> http://www.flickr.com/x/t/0092008/gp/wimschilperoort/b34ZEV/show/
Wim


   
Citeren
(@william1)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

Vreemd dat de 2sb 647A en de 2sd667A hetzelfde reageren met betrekking tot de ruststroom. Ik heb beide kanalen met deze transistors uitgevoerd maar de ruststroom blijft ongeveer 2,5 mv.
Iemand nog een idee.
Wim


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

misschien moet je de emitter weerstanden eens controleren of deze nog wel de juiste weerstandswaarde hebben?
Stel dat deze een knauw hebben gehad en verlopen zijn kan ik me voorstellen dat je de stroomwaarde niet meer haalt.

Een eindtrap die goed ingesteld is blijft ook in rust bepaald niet koud, het is meer een klein stoofje


   
BeantwoordenCiteren
(@william1)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

Hoi Remi,
bedankt voor je reactie. Deze weerstanden heb ik vernieuwt omdat deze ook verbrand waren. Je zag het haast niet maar er liep een zwart spoortje overheen. Ik neem aan dat jij ook de weerstandjes r225 en r228 bedoelt. Deze hangen aan de basis van q206 en 207. De emmitors hangen aan de 0 volt rechtstreeks. Inderdaad in de oude situatie werden de pre drivers van de eindtrap lekker warm bij 45mv.
Wim


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

In ieder geval R234 en verder zou ik alle hoog vermogen weerstanden met een keramische of stenen behuizing controleren op de juiste waarde.

Wat ook erg belangrijk is -in de labset algemeen- is dat je de contactstiften goed schoonmaakt en het tegencontact op de print ook.
Je krijgt de meest vreemde effecten als er wat bij zit dat niet lekker verbind met elkaar. voor de pennen gebruikte ik een flinke pincet met ribbels die ik dichtkneep en dan van de pen trok.
het tegen contact deed ik met een tandarts freesje, even erin en weer eruit.
Met het protectionboard heb ik met name eens goed last gehad van slechte contacten.
Het is een geweldig systeem voor het uit elkaar nemen maar niet bestand tegen decennia lang gebruik, maar goed van mij mag het dan ook een keer

De boutjes van het koelblok naar het frame ook controleren en goed vastzetten, hij is gevoelig voor gammele verbindingen.


   
BeantwoordenCiteren
(@william1)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

Hoi Remie,
Ik ben eruit gekomen. Ik heb de beide driverboarden alle solderingen opnieuw gedaan ook van de weerstanden en zeker die van 0,18 ohm voor de rustroom. Daarna alle connectors schoongemaakt met een fijn schuurpapier. En wat denk je. Na een kwartslag een ruststroom van 6,5 mv. Ik heb deze laten staan en na een uur was de rustroom 21 mv. En de versterker werd handwarm. Als ik de de waarde hoger zette waren de driver torren snel behoorlijk warm dus ik heb de ruststroom op 6,5 mv laten staan. Ik heb de foto's aangevuld met extra foto's van het eind resultaat. Ik heb vanmiddag de versterker tegen de 100 watt laten spelen en er kwam nog een slechte koeling van 1 eind transistor naar voren. Deze was warmer als de andere. Ik heb de mica schoongemaakt en opnieuw van pasta voorzien toen was dit probleem ook voorbij. Het is inderdaad een mooi connector systeem die tegelijk ook in de jaren voor slechte overgangen zorgen. Maar voorlopig is dit probleem voorbij. Heb jij ervaring met 3 mm keramische to3 plakken in plaats van mica. Ik wil eigenlijk weten of er verschil is in koelwaarde en welke beter is. Volgens mij heb ik nog genoeg pootlengte voor deze plaatjes. In ieder geval bedankt voor het meedenken Remie.
http://www.flickr.com/x/t/0092008/gp/wimschilperoort/b34ZEV/show /"> http://www.flickr.com/x/t/0092008/gp/wimschilperoort/b34ZEV/show/
Wim


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Mooi dat het gelukt is Wim en de koelblokken weer warm worden 8)
Leuke fotoserie ook.
Ik ben niet bekend met de verschillen tussen deze isolatie plaatjes, wel aan beide zijden pasta aanbrengen.
Heb wel gelezen dat de pasta ook e.e.a. uitmaakt, de een geleid de warmte beter dan de ander.

Als ik weer rijk ben ga ik ook op jacht naar zo'n 578, da's de enige die nog ontbreekt in mijn lab stapel


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Leuk om weer van je te lezen Wim !
En inderdaad. er zijn tegenwoordig heel veel nep transistoren op de markt.
(de link met de foto sam.jpg wil bij mij alleen niet werken)

Het setje D667/B647 is bij mij ook favoriet. Ik heb er gelukkig nog wat origineel van liggen, durf ze al bijna
niet meer te bestellen omdat ook deze al worden nagemaakt.

In plaats van BD243/4 gebruik ik meestal de BDT85/86.

Hoe ben je bij deze vervangers gekomen ? Vooral voor die OPA627 ben ik benieuwd.
Heb deze gelukkig nooit stuk gehad.

Voor isolatie gebruik ik het liefst de grijze siliconenplaatjes, omdat ik het idee heb dat dat deze
zelf goed geleiden en zich vormen naar het oppervlak.


   
BeantwoordenCiteren
(@william1)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

Hoi Remie,
Ik ga proberen alle info te pakken te krijgen over de koelmethodes en als ik deze heb vermeld ik dit op de site.
En inderdaad de koelblokken worden weer lekker warm. En het geluid is weer enorm goed te noemen. Ik ga een test doen met die grijze plaatsjes waar Herman het over heeft. Ik hoef maar 1 eind tor te gebruiken en meet snel het verschil.

Hoi Herman,
Leuk weer terug te zijn bij de Philips club. Ik ben met topsport na 17 jaar gestopt en heb nu wat meer tijd over voor andere leuke dingen. Elektronica dus en websites bouwen. De OPA627 heb ik via een Amerikaans forum. Deze is uitvoerig beschreven als de vervanger van IC201. De originele is peperduur. Ik meen een euro of 50. Deze chip is veel gebruikt in Toshiba achtige versterkers. Hij is uitermate geschikt voor de vervanger van de Lab IC. Hij is op het USA forum aldaar getest. Ik baal wel van al de fake rommel via Ebay. China lijkt Japan wel van vroegere dagen. Trouwens vreemd dat de foto niet werkt. Nu even in de herkansing. http://castingnl.nl/SAM.JP G"> . In Firefox werd deze geweigerd. Ik heb de snelkoppeling gekopieerd in de adresbalk en dan werkt het wel. Ik was trouwens niet helemaal gestopt met de hobby. Maar heb me toegelegd op oude Panasonic radio's. Momenteel heb ik er 45 in bezit. Een klein museum dus. De meeste zijn compleet gereviseerd en weer werkend gemaakt. Ik ben vooral gek van de Panasonic RF888. Ik heb daar alle types van. En de Toot ta Loop serie. Even googelen en je ziet wat ik bedoel. Ik had de Lab set even op marktplaats gezet. Maar kreeg niet snel het bedrag wat ik in mijn hoofd had. Achteraf blij dat ik de gehele versterker toch heb nagezien. A: ik heb nu de kennis van de lab 578 versterker en B: hij is toch wel echt zeldzaam. Hij blijft dus lekker maar staan op mijn zolder. Ik zag als een berg op tegen de vreemde transistoren. Maar ook dat is goed gekomen. Dit is trouwens de site van USA http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/120473-philips-22ah578-strange-semiconductors-2.htm l"> http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/120473-philips-22ah578-strange-semiconductors-2.html Let op dat Firefox een aanvalswaarschuwing geeft. Dat gebeurd in IE10 niet.
Wim


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ahh ...
Dat met die fotolink wil echt niet, enkel inderdaad als je de link los in je adresbalk zet. Wat een gedoe...
Zo te zien zet je deze file zelf op die webserver ? Misschien heeft het iets te maken met de hoofdletters, of permissies op de webserver.

Ik ben stom verbaasd als ik zie hoe groot het verschil is aan de binnenkant van de torren. Ik loop tegenwoordig ook al tegen (kleine) problemen
aan met torren van het merk ISC (inchange semi conuctors of zo )
Het internet schijnt vol te staan met gedoe over vervangende transistoren.

Heb maar de plaatjes hier gezet, voor de geinteresseerden:

En de eindtrap:


   
BeantwoordenCiteren
(@william1)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

Dank je Herman.
Ik ga de server instellingen nazien. Het zal te maken hebben met rechten. Het is een gehuurde server voor mijn website. Wat een verschil in de uitvoering he. Die linker lijkt wel een BC tor van binnen. Ik heb gewoon de torren in de bakschroef gezet en het hoedje laat zo los. Ik was ook stom verbaast. Nu schaf ik tegenwoordig mijn spullen aan bij Conrad. Dan kan ik aanspraak maken als iets niet goed is. Ebay is leuk maar niet als het Chinees is. Je kan er wel van eten maar stop het niet in je versterker. πŸ˜€
Herman en Remie een fijn uiteinde en een gezond 2013. Kijken wat ik voor project ga oppakken. Ik denk de voorversterker ontleden op defecten of versleten componenten.
Wim


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Inderdaad een enorm verschil in die twee torren 😯
Gelukkig heb je nu wel de goede kunnen vinden

Voor jou ook de beste wensen voor 2013 Wim!


   
BeantwoordenCiteren
(@william1)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

Thanks Remie. 8)


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

zonder e πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@stoepie2002)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 16
 

Mooi project en mooie foto's.

1 puntje van kritiek: je hebt de vermogensweerstanden op het driverboard vlak op de print gelegd. Die stonden een cm (ofzo) van de print af, met een reden: koeling!

Nu kunnen ze hun warmte minder goed kwijt, en worden dus warmer. Bovendien stoken ze nu de print heet. Zou je willen adviseren deze weerstanden weer te monteren zoals het hoort... het staat nu wel mooier maar is veel slechter...

De siliconen isolatieplaatjes hebben een lagere thermische weerstand dan de mica plaatjes met koelpasta.

Groet
David


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 3
Deel: