Meldingen
Alles wissen

Reperatie Lab 587

33 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,990 Bekeken
(@william1)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

@ Remi, πŸ˜‰

@Hoi David,
Dank voor je reactie.
Persoonlijk heb ik deze weerstanden nog niet eerder heet gekregen. Op 0,47 ohm moet je heel wat stoken om deze warm te krijgen. Per eindtor loopt er niet zoveel stroom doorheen. En die 3,3K weerstanden worden ook niet zo warm. En zeker niet die 0,18 ohm. Het project is echter nog helemaal niet af. Ik heb 20 vergulde voeten gekocht voor de eindtransistoren en deze ga ik met nieuwe bedrading aanleggen. Voor de koeling zal ik dan toch de keuze laten vallen op de mica plaatjes met gel. Met keramische plaatjes heb ik geen ervaring. Waar zullen jullie voor kiezen als je de bedrading vervangt. Massief of soepel. Ik weet niet of de soepele kernen met de leeftijd overgangsproblemen geven in de weerstand. Ik ga ook nog proberen de connectors van de printen te scoren. Dan zijn alle overgangsweerstanden weg.
Wim


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Scherp opgemerkt David, was mij niet opgevallen.

Ik zou hier soepel gebruiken Wim, je komt toch ook op een print connector uit? dat is met massief ook niet zo praktisch.


   
BeantwoordenCiteren
(@stoepie2002)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 16
 

@William1 wrote:

@ Remi, πŸ˜‰

@Hoi David,
Dank voor je reactie.
Persoonlijk heb ik deze weerstanden nog niet eerder heet gekregen. Op 0,47 ohm moet je heel wat stoken om deze warm te krijgen. Per eindtor loopt er niet zoveel stroom doorheen. En die 3,3K weerstanden worden ook niet zo warm. En zeker niet die 0,18 ohm. Het project is echter nog helemaal niet af. Ik heb 20 vergulde voeten gekocht voor de eindtransistoren en deze ga ik met nieuwe bedrading aanleggen. Voor de koeling zal ik dan toch de keuze laten vallen op de mica plaatjes met gel. Met keramische plaatjes heb ik geen ervaring. Waar zullen jullie voor kiezen als je de bedrading vervangt. Massief of soepel. Ik weet niet of de soepele kernen met de leeftijd overgangsproblemen geven in de weerstand. Ik ga ook nog proberen de connectors van de printen te scoren. Dan zijn alle overgangsweerstanden weg.
Wim

Reken maar eens door wat die weerstanden dissiperen als je 100W uit de eindversterker peutert. Er zitten niet voor niets vermogensweerstanden in. Ze kunnen flink dissiperen en worden dan geheid heet.

En dan heb jij straks een zwartgeblakerde print....

Ik wist niet dat er 3k3 in stak, ik keek gewoon naar "voor" en "na" en toen viel me dit op.

Maargoed, als je geen vermogen gaat vragen zal het wel los lopen (maar koop dan een microset πŸ‘Ώ )

Groet,
David


   
BeantwoordenCiteren
(@william1)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

Hoi David,
Ik zal een test doen met een digitale temp meter en zorgen dat de versterker 100 watt gaat afgeven. Ik zal laten weten wat de temperatuur wordt van deze weerstanden. Om nu gelijk maar aan te geven koop anders een micro set gaat wel ver hoor David. Die heb ik trouwens gehad van Philips maar vond het niet veel.
En ik heb ook nog buren naast me weet je. πŸ˜‰ . Ik ben wel van plan de 2 extra eindtorren per eind trap te plaatsen waar nu nog een spare voor is op de print. Waarbij ik me dan afvraag of de specs niet voor een volledige eindtrap geschreven was. Volgens tekening niet maar je weet maar nooit wat het plan was. Ik zie nog steeds niet het nut van een eindtrap die erg warm wordt volgens de instellingen van de specs. Ik heb versterkers gehad en gerepareerd van Monacor die 1000 watt per kanaal waren maar van warmte was geen sprake. Klasse A kan ik wel snappen. Maar dit is geen klasse A versterker. Dus als iemand een antwoord heeft waarom de versterker warm moet zijn hoor ik dit graag. Bij 2 mv klippen de transistors niet en aan het geluid merk je niets Terwijl de versterker zo goed als koud blijft.
Wim


   
BeantwoordenCiteren
(@stoepie2002)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 16
 

Hoi Wim,

Ik had er ook een knipogende smiley bij moeten zetten.

Die ruststroom is simpel: die is nodig om de gespecificeerde vervormingsscijfer te halen. Zet je de ruststroom lager dan zal het de specs niet halen.

Ik ken/heb het schema niet van de versterker, maar wat is het 2 x 50V? En dan 40mA rust? Dus 100V @ 40mA = 4W. Dan is de trap echt niet heet, hooguit beetje warm. (of is het 40mA per tor?)

Als die 0,47Ohm emitter weerstanden zijn, zal er ca 5W in verdwijnen bij 100W uit.

Dan worden ze HEET.

Die andere R's weet ik nie, ken t schema niet..

Groet
David


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

op het stukje schema op de vorige pagina zie je nog net dat het +78V en -78V is.

servicedoc staat ook op deze site: http://www.mfbfreaks.nl/pdf/amps/578/22ah578.pd f"> http://www.mfbfreaks.nl/pdf/amps/578/22ah578.pdf

@Wim, in de topictitel heb je wat cijfers door elkaar gehaald, geen wonder dat David er op af komt :mrgreen:


   
BeantwoordenCiteren
(@stoepie2002)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 16
 

Afregelen in koude toestand. Dan 0,045V over 0.18 Ohm (is 250mA). In een kant van de eindtrap gaat dan 250mA bij 78V en dat is bijna 20W. Dus per kanaal is dat 40W in rust. In totaal, links en rechts is dat 80W.

Ja, dat zal wel warm worden. In de beschrijving staat dat het is om de crossover vervorming te beperken en de torren heel te houden. Er moet dus flink wat lopen in rust, maar niet teveel want dan flippen de torren er uit.

Die 3k3 staat 63V over. Dissipeert dus 1,2W. Ook dat wil dus wel warm worden.

Eindtrap kan 250W drukken, zie ik. Die 0,47 Ohm weerstanden willen dan ook echt wel heet worden. De eindtrap zal wel klasse AB gaan denk ik bij flink wat vermogen. Is nu te laat om dat ff snel uit te rekenen (niet helder meer). Maar zo een trap quasi symmetrisch, meh. Daar loopt wel wat dissipatie in weg.

Maargoed, ik blijf erbij dat de powerweerstanden op het aanstuurbord niet voor de grap 1cm van t bord af stonden. Hou er rekening mee dat het IN de versterker ook al goed warm kan worden. Dan is 1W in zo'n weerstand misschien niet veel, maar als die moet koelen tegen een omgevingstemperatuur van 60 graden is het ineens toch wel warm.... en krijg je een zwarte print πŸ˜€

En 587 was idd een mooie lokker.

Groet,
David


   
BeantwoordenCiteren
(@william1)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

Hoi David,
Beste wensen voor 2013.
Ik ben niet zo gauw van slag hoor 8)
Dank voor je duidelijke uitleg. Zo had ik het nog niet bekeken. Dus die 5 watt per weerstand is niets voor niets zullen we maar zeggen. ik ga bekijken hoe ik dit op ga lossen om ze wat hoger te zetten. Ik zet de ruststroom terug naar 2,5 mv. Dan blijft alles koel. Aan het geluid merk je namelijk niets. De versterker wordt nog wel verder op gepimpt. Ik zit eraan te denken om blauwe ledjes te monteren onder het gaas van de versterker. Ik heb tevens gouden contacten gekocht voor de eind torren die ik van nieuwe bedrading gaat voorzien. Ik zoek nog stevige connectoren voor de print aansluitingen maar kan nog niet de juiste female male headers vinden. Tevens gaan de 4 extra eind torren erin die officieel wel op de print staat aangegeven. Het wordt nog wat.
Ik laat het weten.
Er is nog wat werk te doen.
@ en Remi,
Ik ben ook een dagje ouder en moet de hobby weer goed oppakken. Mijn opleidingen liggen namelijk al weer ver achter me. (30 jaar)
Wim


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

geeft ook helemaal niks hoor Wim, het was geen commentaar of zo alleen een opmerking.
David is heel erg druk geweest met mooie uitvindingen voor de MFB box 587 vandaar de link πŸ™‚


   
BeantwoordenCiteren
(@william1)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

Hoi Remi en David,
Ik heb een vermogensmeter op de versterker aangesloten. Als de ruststroom 6,5 Mv is trekt de versterker in rust 73 watt. Als ik deze terug regel tot 1,6 mv is de totale wattage 56 watt. Dat is 28 watt per kanaal. Dus stel dat alle verliezen meegerekend je 24 watt per kanaal overhoudt. Dan is dat omgerekend 3 watt per eind tor.
Wim


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Hoi Wim, zou je dat nou wel doen, zo laag gaan zitten met de ruststroom? Je zit nu met de eindafstelling nog ver onder de opgegeven marge van + of - 5mV t.o.v. de voorgeschreven 45mV.

in de doc is hierbij ook vermeld: "Misadjustment will cause crossover distortion and possible premature failure of the output transistor(s)."
Daar ben je nou net niet naar op zoek toch?


   
BeantwoordenCiteren
(@william1)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

Hoi Remi,
De versterker heeft nu een paar uur gespeeld op de lagere waarde ruststroom en blijft koel ondanks een redelijk uitgangsvermogen. Er is geen vervorming. Ik vraag me af hoe serieus je nu de waarde moet nemen als er vervangende transistoren geplaatst zijn in de versterker. Zowel pre driver als de hoofdtorren. Misschien dat de oudere Toshiba daar gevoelig voor waren. Nu stook ik tenminste ook niet zomaar 60 watt voor niets.
Wim


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Misschien is er wel iemand die daar een goed antwoord op heeft.
Als je verder geen verschil opmerkt is het inderdaad zonde dat vermogen te verstoken.

Mooi toch dat zo'n beest na 35 jaar alsnog 'groen' kan worden :mrgreen:


   
BeantwoordenCiteren
(@william1)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

Zou ik ook zeggen Remi,
Ik weet niet welke curve deze transistoren ten opzichte van de oude heeft en wat het effect is van de huidige MJ15024G tegen de 556 van Toshiba. Ik weet wel dat de meeste eindtrappen die ik gerepareerd en getest heb van warmte geen sprake was. Of het moest een klasse A type zijn.
Wim 8)


   
BeantwoordenCiteren
(@william1)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 15
Topic starter  

Hoi Remi en David,
Ik heb de foto's aangevuld met part II 578.
Hier zijn alle voetjes vervangen door vergulde voeten.
http://www.flickr.com/x/t/0092008/gp/wimschilperoort/b34ZEV/show/
De versterker ziet er nu erg strak uit van binnen en buiten. Hij heeft nu op 100 watt staan draaien maar van warmte niet veel sprake.
Wim


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 3
Deel: