Meldingen
Alles wissen

Tweeters AH494 defect welk type is een goede vervanger?

8 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
617 Bekeken
(@zoonpanda)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 204
Topic starter  

Hallo allemaal,

Ja,ja het is maar goed dat de AH494's die ik op koninginnedag gekocht heb mij niet veel geld hebben gekost.De tweeters blijken ook defect te zijn.(het woofer probleem is opgelost bleek wel het juiste type te zijn maar de randen waren verteerd)Er zitten AD0164/T15 tweeters in.Maar deze zijn nergens te vinden.Kun je deze tweeters ook vervangen voor 8ohm tweeters??Welk type philips tweeter zou dan een alternatief zijn?

Groetjes,

Marco en Anneke.


   
Citeren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

0164? Die ken ik niet. Zou dan een megahoog vermogens model moeten zijn? Je zou kunnen proberen deze tweeters te repareren op dezelfde manier als waarop ik ook midjes repareer. Okee, het is zes keer kleiner, maar het proberen waard...
Als vervanger zou ik de 0163/T15 aandragen, ik denk dat vervangen door een 8 ohm tweeter niet verstandig is, aangezien het hoog dan ineens veel meer wordt (helft van de impedantie)....

Grt!


   
BeantwoordenCiteren
(@zoonpanda)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 204
Topic starter  

Hoi Thomas,

Dit staat op de magneet v/d tweeter AD0164/T15 2422 257 33406 DD 00 947 113 PHILIPS.Op marktplaats staat 1 die er precies zo uit ziet maar helaas 8 ohm is

Het gekke van die 494's is dat de woofer en de middentoon 8 ohm zijn en alleen de tweeter is 15 ohm.De boxen staan ook afgebeeld in de audio catalogus van 1981 van Philips.

Groetjes,

Marco en Anneke.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Mogelijk kun je de domes van een AD0163/T15 overzetten in een AD0164 chassis. Als de diameter van de spoel gelijk is moet dat kunnen.

De AD0164/T8 heb ik ook nog (nog 3)

Maar er moet dan een weerstand voor en dan verlies je hoog, of je moet het filter aanpassen en dan heb je wrs weer teveel hoog.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Hmm, ik heb volgens mij nog zoiets liggen... Zal eens zoeken! Denk dat het belangrijkste probleem die 15 ohm moet zijn...

Grt!


   
BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Marco en Anneke,

Je zou als (tijdelijke) vervanging ook een AD0143T15 of AD0142T15 kunnen gebruiken, heeft dezelfde flens.
De T15 is nodig gezien het hogere vermogen (±100Watt) wat de boxen zouden kunnen verwerken, terwijl de tweeter eigenlijk maar ±60Watt in combinatie is, en nu opgekrikt tot het dubbele. Tevens is het filter hierop aangepast.
De AD0164 is een nog wat zwaardere versie dan de AD0163 en hij heeft een vierkante ipv een ronde flens. De 3 schroeven om de speaker te demonteren zitten onder de vastgeplakte zwarte schijf aan de voorzijde.
Ik heb zelf al verscheidene schijven verknalt bij een poging tot losmaken dus wees voorzichtig.
Wel is het spreekspoeltje van de 0164 en 0163 qua groote gelijk dus wel uitwisselbaar.

Marnix


   
BeantwoordenCiteren
(@zoonpanda)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 204
Topic starter  

Hoi,

Als die tweeter bij 15ohm 100watt verwerken kan omdat de luidsprekers in hun totaal 150watt(hoge pieken) kunnen verwerken is het dan niet mogelijk om een 8 ohm tweeter er in te doen??Ben met die 494's niet van plan om es lekker hard te blazen want daar heb ik mijn Bell p.a. set en Philips FA950 wel voor.

Groetjes,

Marco en Anneke.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Kun je wel doen maar dan moet er 8 ohm in serie, anders mag je je filter gaan aanpassen. Dan klopt er niks meer van, je kantelfrequentie zal omhoog gaan en dan mis je een stuk middenhoog, terwijl het hoog boven 8kHz waarschijnlijk eruit spettert.

Die serieweerstand kun je evt ook 6.8 ohm voor nemen of 5.6, kwestie van proberen wat je het beste vindt. In een tweeter verdwijnen effectief maar enkele watts dus zo'n weerstandje van 2W zou prima moeten voldoen.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: