Meldingen
Alles wissen

Vraagje over de N4520

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
578 Bekeken
 Arco
(@arco)
Trusted Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 62
Topic starter  

Hallo,

Sinds kort heb ik een N4520 die het prima doet (hij moet nog wel uit elkaar voor schoonmaken en smeren en het gebruikelijke vervangen van de netschakelaar...), echter viel me 1 ding op, waarvan ik niet zeker ben of dit normaal gedrag is, of dat er iets in de logica/remmen mis is.

Als ik vanuit rewind meteen op play druk, is dat het einde van de band... (wordt met een klap in de kreukels getrokken...)
Ik weet wel dat normaal gesproken je eerst op stop drukt, maar vroeger had ik een N4506, en als je daar van rewind naar play ging, stopte hij eerst netjes, en ging dan afspelen. (Dat was ook een van de weinige goede dingen aan de N4506, verder was het een vreselijk apparaat waar echt alles al eens aan kapot was gegaan of niet goed werkte...)

Misschien kan iemand die ook een N4520 heeft zeggen of dit normaal gedrag is? (Dan hoef ik niet verder te zoeken naar de oorzaak...)

Groeten,
Peter.


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Ja dΓ‘t probleem ken ik, de drukrol wordt omhoog gegooid terwijl de band nog op volle snelheid spoelt bv.

Normaal hoort de bandloop bijna stil te staan voordat de drukrol weer omhoog komt. idem voor het spoelen de andere kant op. precies zo als bij de N4506.8)
Maar nu trekt hij zich daar niets van aan en gaat meteen over op die functie met desastreuze gevolgen voor de band en misschien ook nog de band spannings armpjes.

Het stuurcircuit mag pas spanning krijgen als hij dus bijna stil staat en dat wordt bewaakt via de rechter bandrol waar een lichtsluis achter zit.
via een schakeling wordt een transistor open gestuurd die daardoor weer spanning op het circuit zet. maar nu zit er sluiting in die transistor en heeft het circuit altijd spanning, dus weg is de bewaking van de bandloop.

Wat je zoekt zit op de print van de bandloop druktoetsen, en ik heb er toevallig foto's van. net voor het relais zit de vermoedelijke dader

TS201 dus, een BD140 die stuk is. haal die er eens uit en meet eens of hij sluiting heeft.

succes!


   
BeantwoordenCiteren
 Arco
(@arco)
Trusted Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 62
Topic starter  

Bedankt!

Hij moet binnenkort toch uit elkaar voor onderhoud, dan kan ik dat gelijk meenemen. (Kon me al niet voorstellen dat het normaal was voor zo'n machine...)

Moet dan gelijk eens kijken waar ik de in het hoofdstuk 'Wijzigingen' van de documentatie genoemde 'stempeling' ergens kan vinden.
(Zou iets moeten zijn in de geest van 'WR01/903'

Nogmaals bedankt,
Peter.


   
BeantwoordenCiteren
 Arco
(@arco)
Trusted Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 62
Topic starter  

Ik heb hier een service documentatie die is bijgewerkt tot versies met serienummer WR04/926.
Bestaan er nog nieuwere docs? (Ben wel benieuwd naar de verschillen tussen de diverse versies)
Heb bij diverse aangeboden docs nagevraagd, maar allemaal tot WR04/926. (Staat bij hoofdstuk 9 - Wijzigingen)
Ik heb zelf een WR10/050, en er schijnen ook nog WR11/xxx te zijn...

Ik zag onlangs trouwens nog een 'oude' versie, met 7 schakelaars i.p.v. 6, vrij zeldzaam:
Zie: http://cgi.ebay.at/PHILIPS-N4520-Tonbandger%E4t_W0QQitemZ360235192953QQcmdZViewItemQQimsxZ20100216?IMSfp=TL100216138001r2541
(De eigenaar heeft hem inmiddels helaas al verschroot, omdat 'ie niet meer werkte... 😯 )


   
BeantwoordenCiteren
Deel: