bass test op 22RH42...
 
Meldingen
Alles wissen

bass test op 22RH426

12 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
806 Bekeken
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

πŸ˜•
zwak jongens, zwak...

Heb met cooledit een aantal tonen gegenereerd, en die 426 eens laten zweten (die boxen mogen ook eens zweten, 't is voor ons ook warm)

maar, van zodra er onder de 50 Hz wordt gegaan, heb je een wapperende conus, met weinig druk.

20 - 20000 Hertz staat er dan in de reklamefolders...

nu ja, als ik hoge tonen genereer stel ik vast dat ik vanaf 13.000 hertz toch niks meer hoor...


   
Citeren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Steve,

Volgens de folder van 1974 moet de 426 van 45 -- 20000 halen.
Is hij nog wel goed luchtdicht? anders komt er ook minder laag uit.

Marnix


   
BeantwoordenCiteren
(@m-miller)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 200
 

@steve wrote:

nu ja, als ik hoge tonen genereer stel ik vast dat ik vanaf 13.000 hertz toch niks meer hoor...

Ik heb gemerkt dat ik tonen van 23khz nog kan horen, zij het HEEL zacht.


   
BeantwoordenCiteren
(@annie)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 160
 

Je kunt het geluid in zo'n testgeval op zijn hardst zetten... Als je dan ineens "POK!" hoort, hoorde je het niet......


   
BeantwoordenCiteren
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

Wel M. Miller, als u nog tonen van 23 Khz kunt horen, dan ben ik onder de indruk.

Bij mij houdt het echt op bij 13 Khz, en dat is zomaar even 10 Khz verschil.

Ik ben potdoof aan het worden geloof ik, wat heeft het dan nog zin om te investeren in HiFi ?
Kan beter al beginnen alle tweeters uit mijn boxen te halen, hoor ze toch niet...

πŸ˜† πŸ˜† πŸ˜† πŸ˜† πŸ˜†


   
BeantwoordenCiteren
(@annie)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 160
 

Ik zou zelf dan mijn spullen weggeven en op de markt een Yoko-radio proberen te vinden...... 23 kHz heb ik volgens mij nooit kunnen horen, vooral niet na de bezoeken aan discotheek Bristol..... Die frequentie lijkt mij erg hoog voor het menselijk gehoor ❓


   
BeantwoordenCiteren
(@laurens)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 210
 

zelf heb ik geen luidsprekers die een dergelijk hoge toon nog weer kunnen geven, maar ik weet wel dat ik tot 20khz kan horen, ooit kunnen testen op een ouwe toshiba laptop (de enige met Γ©cht goeie ingebouwde speakers)


   
BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

20kHz, 23kHz... Hoe weet je dat je niet naar een of ander bijproduct aan het luisteren bent?

Op die frekwenties zijn luidsprekers en andere componenten in je signaalweg niet meer linear. Je hebt zo een intermodulatieproduct te pakken, wat je aan zou kunnen zien (horen) voor een "toon".

Gehoortesten worden in medische centra in speciale cabines gehouden, en dan nog met een koptelefoon op heel lage nivo's.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2066
 

@pe1dna wrote:

Gehoortesten worden in medische centra in speciale cabines gehouden, en dan nog met een koptelefoon op heel lage nivo's.

Als ik eens een testje doe, doe ik dat inderdaad op een zo laag mogelijk nivo.
Zet je toongenerator maar eens op ongeveer 2 khz, volume dan op de stand dat je het geluid nog net een beetje hoort.

Ga je dan fietsen met de freq. blijken er gaten te vallen.
In die gaten hoor je wel weer de toon als je het wat luider zet.

In mijn geval moet ik vanaf 15.5Hz het volume beduidend hoger zetten om het te horen. Boven de 18 KHz staat het zaakje dan zo hard dat ik
bang wordt dat de katten gaan gillen / gaan mn tanden los zitten, zeg maar 😑

Ter controle van de frequentie verdient het aanbeveling de juiste freq even op te meten : mijn generator zegt bijv 17 KHz terwijl er dan ongeveer 15 KHz uitkomt.


   
BeantwoordenCiteren
(@m-miller)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 200
 

Ik heb het op meerdere plaatsen getest, met normale luidsprekers, koptelefoons, analoge en digitale toongenerators etc. Telkens kwam ik rond de 23khz uit. Ik ben dan ook "pas" 19 jaar oud, dus mijn gehoor is nog behoorlijk goed.

Bijkomstigheid is dan wel dat je echt alles hoort, alarmsystemen, televisies, industriele koelers, en meer apparaten die wel eens hoge tonen produceren.

Ergste geval was met een rack met Cisco apparatuur (Routers en switches) op school. Ineens kwam er een keiharde toon uit, er waren maar een paar mensen die het hoorden op een volle klas. Deed gewoon pijn!


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2066
 

De fluittonen uit voedingen hoor ik vaak ook. Maar dat zijn geen zuivere tonen dus.
Elke ktv ( 15.625 Hz ) hoor ik fluiten op een veel breder gebied dan enkel die 15.625.

Dat zal ook het geval zijn met andere geschakelde voedingen.


   
BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

@herman wrote:

Ter controle van de frequentie verdient het aanbeveling de juiste freq even op te meten : mijn generator zegt bijv 17 KHz terwijl er dan ongeveer 15 KHz uitkomt.

Bij mijn toonfietsje kloppen alle 8 cijfers die op het display staan. En anders kan ik 'm nog altijd aan een GPS gelockte standaard hangen πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
Deel: