541 in nog kleinere...
 
Meldingen
Alles wissen

541 in nog kleinere kast - KLAAR!

21 Berichten
9 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,094 Bekeken
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
Topic starter  

Het heeft lang geduurd, de voorbereiding, het ontwerpen, het zagen, fraisen, schuren, schuren, plamuren, schuren en schilderen is de afgelopen week afgerond.

Het solderen duurde ook langer dan gepland, maar uiteindelijk... het project is inmiddels in de testfase beland en we zijn er niet ontevreden over.

Het resultaat ziet er erg strak uit en klinkt fantastisch, beter dan de donor 541 dus ik denk dat de andere behuizing erg veel doet. Deze is namelijk stugger, volledig van hout (geen plastic) en we hebben de tweeter boven de woofer geplaatst voor een beter stereobeeld.

Op het moment heb ik niet de beschikking over een camera maar een huisgenote neemt die van haar binnenkort mee en dan zal ik hier flink wat foto's posten voor de geรƒยฏnteresseerden.

[%sig%]


   
Citeren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Ik ben zeer geรƒยฏnteresseerd, Martijn! Gefeliciteerd alvast met het bereiken van deze (voorlopige) mijlpaal!

Groeten,

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Euh.. niet om het een of ander maar heb je de mfb terugkoppeling opnieuw afgeregeld?

Een kleinere kast (inhoud!!) kan van nature minder goed de lage tonen weergeven dus heb je meer correctie nodig. Je minimale frequentie zal dan iets omhoog gaan al klinkt dat natuurlijk prima!

Beter materiaal zal wellicht schelen, maar de inhoud doet het em volgens moeder natuur.

Neemt niet weg dat ik het een hele mooi vorm vind, echt vakwerk wat jullie maken!!

De kast is kleiner dan de 541, de electronica, zit die dan nog in die kast?
Dat kan ik nergens uit opmaken.

Ik denk dat je wel een punt hebt waarin het mfb systeem zich tegenwoordig nog kan onderscheiden: in mini-boxen nog goed laag.

Voor je het weet heb je een mfb-firma ๐Ÿ˜†


   
BeantwoordenCiteren
(@cvonhout)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 56
 

Misschien kan Martijn eens een paar mooie foto's maken van het mooie eindproduct, kunnen we allemaal meekijken hoe mooi het geworden is ๐Ÿ˜‰
En als er een nieuwe meeting is, neem de speakers eens mee Martijn, dan kunnen ook wij als mfb freaks meegenieten van je mooie speakers

Groeten, Chris.

Sense and Simplicity.


   
BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
Topic starter  

Ok, einde aan het wachten, met dank aan Helena hebben we de beschikking over een mooie camera waarmee we de onderstaande foto's gefabriekt hebben.

Links een 541 (duh) en bovenop mijn opa's zelfbouw 544 staat mijn eigen zelfbouw 541.

close up, 'rechts'

en nog een close up, 'links'

En voor degenen die zich afgevraagd hebben hoe ik er in geslaagd ben de omvang van de luidspreker te reduceren.... ik heb het acoustisch volume niet veranderd (dus geen opnieuw afstellen van mfb nodig) maar de versterkers uit de box gehaald:

En die heb ik allebei ingebouwd in een zwartgelakte houten doos, met aan de voorkant twee verchroomde fittinkjes met daarin rode ledjes en een verzilverd flipschakelaartje. Waarom verzilverd? Verkochten ze toevallig bij Conrad ๐Ÿ˜€

De belichting is niet helemaal goed om de hoogglans ('pianolak') goed uit te laten komen....

En daar hebben we de welbekende printplaten! Stroomvoorziening omgeleid via schakelaar op de voorkant, naar euro-bus op de achterkant. De inputs zijn via afgeschermde kabel naar een DIN bus op de achterkant, die weer is doorverbonden met twee tulp aansluitingen (verguld omdat ze geen anderen verkochten) zodat ik ook makkelijk een tulp-bron er aan kan gooien. Vooruit denken heet dat geloof ik...

And this is where the magic happens...

Het was uiterst onzeker of het ging werken maar na uitgebreid testen met losse einden kabel uiteindelijk toch de sprong in het diepe gewaagd: de signalen voor woofer, tweeter en feedback met drie coax kabels (nog van mijn vorige generatie netwerk) verbonden met de luidsprekers. De grijze DIN kabel zit aan de input, rechts daarvan zijn de twee tulpjes te zien.

Zo dus... Met vleugelmoeren omdat ik er dan makkelijk bij kan en omdat ik het wel inventief vond staan. Oud Hollandsche degelijkheid, in Philips we trust.


Dat alles aangestuurd door de door mijn vader gebouwde MFB voorversterker.

Gevoed vanuit een (tevens zelfbouw) netfilter (nog geen foto, argh!!!)

Getest met een Denon cdspeler en de geluidskaart van mijn computer luister ik inmiddels een paar dagen naar deze combinatie, opgebouwd uit componenten uit drie generaties!

Only to give you an impression, if you want more come over and drink a beer with us ๐Ÿ™‚

[%sig%]

Bericht bewerkt (21-09-2004 09:28)


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Klopt iets niet want ik zie allemaal kruisjes.


   
BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

Tja de foto's moeten op publieke webservers staan. En niet op

Ik veronderstel dat die "dwangbuis" een server bij Martijn thuis is.

[%sig%]

Bericht bewerkt (21-09-2004 07:22)


   
BeantwoordenCiteren
(@kenny)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 5
 

klein foutje aan martijns kant het had moeten zijn dwangbuis.student.utwente.nl i.p.v. dwangbuis ๐Ÿ˜›

Ik zal martijn ff aansturen om de links aan te passen maar dan is hier alvast de link om de foto's te bekijken.
http://dwangbuis.student.utwente.nl/fotoalbum/index.php?action=Martijn/mf b"> http://dwangbuis.student.utwente.nl/fotoalbum/index.php?action=Martijn/mfb

foto's en info over mijn de herbouw in een grotere kast
http://kenny-x.student.utwente.nl/mfb.php?menu= 2"> http://kenny-x.student.utwente.nl/mfb.php?menu=2
ook bij deze is er vast gehouden aan de oorspronkelijke klankkast volume

Stephan


   
BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
Topic starter  

Sorry voor de kruisjes, was even vergeten dat niet iedereen op het campus netwerk zit lol ๐Ÿ™‚

was een late-night copy paste actie vandaar dat ik het waarschijnlijk over het hoofd gezien heb. Moet nu wel goed zijn.

GRTN MRTN

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Ziet er apart uit.. glimmend zwarte lak is wel besmettelijk...

De versterker zit normaal gezien verticaal, en de achterkant dient mede als koeling. hou even in de gaten of die nog wel voldoende koelt op deze manier. Warme lucht wil graag omhoog en dat is zo te zien wat lastig.


   
BeantwoordenCiteren
(@kenny)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 5
 

De lak glimd al wel maar als het helemaal is uitgehard dus over een paar maanden staat er op de planning om te kijken of we het met wax nog glimmender kunnen krijgen

Met de koeling is rekening mee gehouden, aan bijde zijkanten zitten ventilatie gaten, dat zou in principe genoeg koeling moeten geven en het heeft tot nu geen problemen opgeleverd in iedergeval niet wat ik heb gehoort.

hier is wel te zien dat die gaten er zij
http://dwangbuis.student.utwente.nl/fotoalbum/fotos/Stephan/spiekerbox%20bouwen/simg1076.jp g">
plaatje is iets te groot op hier direct weer te geven ๐Ÿ˜›

Stephan


   
BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
Topic starter  

Ventilatie is geen probleem, aan de onderkant zijn aan weerszijden van de printplaat gleuven van 10mm x 200mm en bovenaan de zijkanten van de doos zitten twee gleuven aan elke kant. Het opstijgen van warme lucht zal voor aanzuigen van koelere lucht door de voorkant moeten zorgen, en dat zou voldoende moeten koelen.

Platen werden bij een duurtest (24 uur lang spelen, 'snachts wel iets zachter) niet warmer dan die van de standaard 541.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

ruststroom nog nagelopen? kan ook hier stukken lager dan aangeven in de SD ๐Ÿ™‚ puik werk mannen, keep up the good work !

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@timkoene)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 5
 

Wow, die pianolak is echt mooi!
Waa rkrijg je die, en belangrijker, hoeveel moet dat kosten?

Echt perfect voor zelfbouw projecten, ziet er erg professioneel uit!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@kenny)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 5
 

voor de verf moet je een eindje rijden, 't komt uit tjechie ๐Ÿ˜› en het is gewone hoogglans zwarte verf, dus denk dat je hier ook wel een passend potje kunt vinden ๐Ÿ™‚


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: