Zelfbouw tegenkoppe...
 
Meldingen
Alles wissen

Zelfbouw tegenkoppeling zoals Philips DSS940

10 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
587 Bekeken
 bob
(@bob)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 8
Topic starter  

Ik las hier op het forum dat de Philips DSS940 een tegenkoppeling gebruikt die de stroom door de speaker meet en dat gebruikt als tegenkoppeling.
Daar heb ik toen een schema van gemaakt die precies hetzelfde doet.

http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/Current%20feedback%20amp.pn g">

De spanning over R2 wordt gemeten door verschilversterker IC1 en via spanningsdeler R1 en R6 als tegenkoppeling aan IC2 aangeboden, deze stuurt hier de eindtrap aan maar het kan ook een losse opamp zijn die een gewone versterker aanstuurt.

Wat er nu dus gebeurd is dat de stroom het ingangssignaal volgt ipv de spanning zoals normaal. Ik ga het schema binnenkort testen.

Nu vraag ik mij af of dit zo ongeveer hetzelfde doet als de Philips DSS940 en wat de voordelen daarvan zijn.

edit: Ik kom er net achter dat het ook veel simpeler kan

[%sig%]

Bericht bewerkt (01-10-2004 16:58)


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Beetje gevaarlijk om de stroom door de speaker te meten.

Stel dat die speaker ergens een resonantie heeft. Dan wordt de stroom wrs. lager, want hij kan daar veel makkelijke reen uitwijking maken. Een schakeling die puur de stroom dan probeert te compenseren gaat de resonantie versterken met als gevolg eventueel zelfs rondzingen, of heb ik dat nou verkeerd?


   
BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
 

Ik ben een totale leek op het gebied van DSS, maar als ik dat schema zo zie kun je op deze manier dus een normale eindversterker gebruiken, en er een terugkoppeling toepassen zonder dat je de versterker aan hoeft te passen. Je past gewoon het brongeluid aan?????? Dat is juist wat ik niet aan zou willen passen, of begrijp ik het plaatje niet?

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 bob
(@bob)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 8
Topic starter  

De speaker zal een stuk meer vermogen krijgen als de impedantie hoger wordt, dus dan zal ie ook wel harder gaan klinken, of dat gaat oscilleren weet ik niet.

Galactix: het bronsignaal aanpassen is juist de manier waarop tegenkoppeling werkt, je compenseert daarmee componenten die niet linear zijn, normaal is dat een eindtrap van een versterker, met MFB wordt ook de beweging van de conus gecompenseerd.

Het kan ook zijn dat die weerstand die in de DSS940 zit gebruikt wordt om via tegenkoppeling de versterker een bepaalde uitgangsweerstand te geven, al lijkt me daar alleen maar nadelen aan te zitten.

Maar het idee achter een constante stroom door een speaker te sturen is dat de spoel steeds dezelfde kracht uitoefend, ongeacht welke impedantie deze heeft.

[%sig%]

Bericht bewerkt (02-10-2004 13:23)


   
BeantwoordenCiteren
(@stefan-willems)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 21
 

Hallo,

De stroomterugkoppeling in de 940 is werkbaar tot circa 80 Hz. Daaronder krijgt de versterker een weergave karakteristiek die het omgekeerde is van de impedantiekromme van de woofer in de kast.(940 is een bass-reflex design). Daardoor krijg je automatisch op de helholtz-resonantiefrequentie (bij de 940 is die 42 Hz.) een versterking. Deze versterking wordt gebruikt om de LF weergave van de 940 te lineariseren tot circa 42 Hz.
Gezien de stroom door de luidspreker ook een maat is van de distortie van de luidspreker, bereik je dus ook distortiekorrectie.
Een derde reden om dit te gebruiken, is dat de optimale Q-factor van de woofer zodanig klein diende te zijn (om een maximally flat response in een 6.8 liter kast te verkrijgen) dat de benodigde magneet groter zou zijn dan de 6 " woofer zelf. Met stroomterugkoppeling, of negatieve uitgangsimpedantie, kan je de Q-factor van de woofer elektrisch regelen, zodat de gewenste waarde van 0.21 ontstaat.
Uiteraard moet je voorzorgen nemen dat de hele zaak niet gaat oscilleren, net zoals bij een MFB.

De versterker vertoont onder de 80 Hz een "negatieve uitgangsimpedantie" :als je de versterker loskoppelt van de woofer gaat hij minder spanning afleveren dan wanneer hij belast is.

Met vriendelijke groeten,

Stefan Willems
Akoestisch ontwerper DSS940


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Da's nog eens een uitleg πŸ˜‰

Ik heb die truc met negatieve impedantie weleens ooit gezien in cassetterecorders om de motor meer gas te geven als die zwaarder belast werd.

Ik heb de DSS940 ooit beluisterd met 18bits DCC opnames, en dan viel het enorme ruimtelijke verschil op tussen met of zonder "compensation" op de stuurversterker.

Met dat had je het idee dat er een 3e dimensie bijkwam.

Tsja DSS was wel met nieuwere units, hoewel je zo'n stokoude oer-mfb ook heel leuk kunt opkrikken. Het zwakke punt vind ik nu de tweeter. AD0160 is wel mooi helder in het hoog maar geeft ook een beetje slisserige vervorming op de stem. Ik ga er gewoon iets moderners inzetten. (en dan de terugkoppeling aanpassen om de zaak wat recht te breien)


   
BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
 

Beste Jeroen,

Na aanleiding van jouw ervaring...

"Ik heb de DSS940 ooit beluisterd met 18bits DCC opnames, en dan viel het enorme ruimtelijke verschil op tussen met of zonder "compensation" op de stuurversterker".

...het volgende:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

"Die compensation knop heeft eigenlijk geen zin. De toenmalige productmanager van de DSS'en (Geert Christiaensen) wou die knop om de voordelen van DSP weer te geven. Compensation OFF in de 930 maakt de box bewust slechter klinken : een cross-over volgens het boekje (geen amplitude en fase correctie van de speakers) en een flinke dip in het crossover gebied is het resultaat. Met compensation OFF kan je ook bass en treble bijsturen, wat in compensation ON onmogelijk is, om de eenvoudige reden dat wanneer je bass en treble bijstuurt je van geen phase lineaire box meer kan spreken.

Voor de 940 hebben we dit er bewust uitgelaten(het verschil tussen ON en OFF). De functie moest wel nog aanwezig zijn, omwille van het bestaan van de DSC950 de controller waar er hardware matig een knopje op zit.

...

In de 940 heeft compensation ON en Off nauwelijks zin : er is een subtiel verschil tussen ON en OFF : in OFF is er 1 sample delay (22.05 usec) tussen woofer en tweeter, verder zijn de filters identiek."

(Stefan Willems, 20-11-2003)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Euuhh nou ik heb wel degelijk verschil gehoord. Misschien waren het dan 930's dat weet ik zo niet meer.

Iets spreekt zich tegen in dat verhaal: met compensation off kun je bass en treble regelen. Als je dan een 940 hebt zou dat dus niet meer kunnen? Die regeling zit toch gewoon in de controller?


   
BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
 

Beste Jeroen,

Bij een DSS940 kun je de bass en treble ook regelen, alleen heeft COMPENSATION ON bij de DSS940 niet de functie die hij wel heeft bij de DSS930, namelijk zorgen voor een "phase lineaire box".

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Aha, nou dan heb ik vast en zeker een 930 gehoord.

Is al een hele poos geleden. Maar ik was wel onder de indruk.

Mooi stukje techniek!


   
BeantwoordenCiteren
Deel: