Meldingen
Alles wissen

541 modificaties

24 Berichten
7 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,426 Bekeken
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
Topic starter  

@laureijs wrote:

@Zapper wrote:

In vrijwel elke passieve box wordt bij 2-wegsystemen de tweeter omgepoold omdat bij het kantelpunt de woofer-tweeter ongeveer in tegenfase komen.Bericht bewerkt (19-11-2004 16:38)

Dat is natuurlijk niet waar, dit geldt voor 2 weg boxen met een 12dB/okt filter, deze geeft 180 graden fase verdraaiing.

En de 541 heeft dat, want er zit maar 1 versterker in en een gewoon passief filter.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
Topic starter  

Enfin, om een lang verhaal... ik ga de 541-draad weer oppakken, en probeer op 7 mei met iets te komen wat beter klinkt dan het origineel, althans als je het ook leuk vindt om het middengebied te horen. Heb nog een maandje πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
 

Ben heel benieuwd naar het resultaat!


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
Topic starter  

Wat ik nu heb is wel een stuk beter, maar nog wat schel. Ik prober uit te zoeken waardoor dat komt.

Vergelijk ik nu met een originele set 6541, dan klinken de 6541 "prettig" maar de muziek blijft wat wazig. De gemodde 541 geeft het veel gedetailleerder weer, maar mist dat aangename een beetje.
Het kan nog een foutje in de karakteristiek zijn, of gewoon toch weer vervorming uit die textieldomes. Ik heb die dingen nooit zo erg sterk gevonden daarin.
Ze zijn beiden in het laag onverminderd goed. De balans daarmee is prima.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
Topic starter  

@Galactix wrote:

Ben heel benieuwd naar het resultaat!

Ze gaan mee naar de meeting.

Ik heb de AD0163T8 erin gezet, en een paar wijzingingen in het filter.

Ben er nu tevreden over, al zou een betere tweeter (een vifa met dubbel kamer oid) het nog wel verbeteren.
In plaats van het "comfortabele" 541 geluid verwacht een spartaans droog klinkende speaker maar wel een stuk duidelijker.

Eens kijken of er nog gezegd wordt dat uit 2 weg geen mid komt hihi..


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
Topic starter  

Nou eehh bedankt voor het luisteren. Ze klinken inderdaad wat te schel.

Maar wel mid. Ik ga er nog eens aan verder werken als ik wat meer akoestische meetmogelijkheid heb.


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Ik zou wel eens willen weten hoe jullie meten?

Ik heb met de microfoon het probleem dat als ik er een vaste toon op zet ik staande golven krijg.
Zet maar eens 1000 Hz op je speakre en doe je hoofd maar eens heen en weer. Dan hoor je het geluid al veranderen.

Met de microfoon kun je zo leuk de golflengte meten.

Zet een toon op de speaker en loop met je meetmicrofoon naar de speaker.
Meet de afstand tussen een maximum en het er op volgende minimum en je hebt de kwart golflengte.

Dit effect verklaart een hoop "Deuken" in gemeten frequentie karakterestieken van speakers. Het beste kun je speakers meten
met meerdere microfoons tegelijk.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Nog even over 541 modificaties:
Na lang zoeken ben ik een compl.pair Japanse darlingtons tegengekomen !
2SB1620 en 2SD2488

Deze week zal ik die torren in een 541 gaan proberen, ik neem aan dat ze , zoals de meeste Jappen, lekker snel zijn en daardoor veel beter klinken ...

De org. torren moeten zowieso toch vervangen worden want die zijn zeer lui.

Tip : draai je ruststroom terug, luister naar zeer zachte zang en draai de ruststroom op tot de vervorming weg is.
Meet eens voor de gein hoeveel je dan wel niet nodig hebt aan ruststroom. Wordt het teveel ? -> torren vervangen


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Heb inmiddels de torren gemonteerd, en ook de stuurtorretjes vervangen. Die 1,5 uf elko is nu een folie-C en het geeft een prima resultaat.

Het hoog vervormt minder. De ruststroom heb ik een weinig lager gezet, volgens mij hebben darlingtons over het algemeen toch iets meer ruststroom nodig dan losse eindtorren, maar dat is slechts een vermoeden.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: