Meldingen
Alles wissen

541 rondomstraler.

77 Berichten
14 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3,510 Bekeken
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

ik weet dat ik nog niet helemaal klaar ben met de 541 V* 2007.

desondanks wil ik u vast voorstellen aan de 541 V* 2008 rondomstraler.

tadaaaaaaaaa.

aangezien ik dit al een keer in het klein gemaakt heb, ( ik zal er eens een fotootje van maken ) weet ik dat bij rondomstralers veel hoog verloren gaat. daarom ga ik er maar gelijk van uit, dat ik bij dit ontwerp 2 hogetonenspeakers nodig heb.

victorstar.


   
Citeren
(@esgigt)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 20
 

Leuk idee!

Welke tweeters ga je gebruiken? De Philipsen of nieuwe met een hoger rendement? In het laatste geval zou je dan met een tweeter kunnen volstaan waardoor je minder inteferentie (en richtinggevoeligheid) problemen hebt.

Laat weten hoe het verloopt!


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

dit probeerseltje voor een 10 ( edit ) cm. bas-middenspeaker, geeft aan wat de bedoeling is.

de kegels zijn gemaakt van karton, hard gemaakt met spanlak en daarna gevuld met gips.


victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
 

@victorstar wrote:

dit probeerseltje voor een 13 cm. bas-middenspeaker, geeft aan wat de bedoeling is.

de kegels zijn gemaakt van karton, hard gemaakt met spanlak en daarna gevuld met gips.


victorstar.

EΓ©n ding is me inmiddels wel duidelijk, 2 linkerhanden heb je niet!!! πŸ˜‰
Het lijkt net of je het zo uit je mouw schut. Goed bezig!

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

nou! Mooi man, het ziet er allemaal erg professioneel uit


   
BeantwoordenCiteren
(@bad-santa)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 294
 

Zou de maten wel willen weten van de kast.

Dan ga ik me bezig houden aan plagiaat. 8)


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

bad santa,

bedoel je de maten van de al gebouwde kast, of die van de nog te bouwen 541 V* super gti's. πŸ˜‰

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
(@bad-santa)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 294
 

@victorstar wrote:

bad santa,

bedoel je de maten van de al gebouwde kast, of die van de nog te bouwen 541 V* super gti's. πŸ˜‰

victorstar.

Dan ga ik voor de super gti's πŸ˜›


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

de bedoeling is natuurlijk om de zuiltjes zo slank mogelijk te maken.
de woofer heeft een breedte van 155 mm.
de kast word dan 155mm+2x18mm mdf+ een beetje speling=200mm.

nu heeft de plaat waar de versterker op zit, ook een breedte van 200mm.
die zegt dus, dat de kast 200mm+2x9mm=220mm, moet zijn.

nou, dan moet hij er dus schuin in. na ff rekenen 22Β°.

of me dat lukt, ga ik van de week eens bekijken.

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

't ken net.

het volgende schetsje is een doorsnede van de kast t.p.v de versterker.

wanneer ik de versterker schuin in de kast zet, heb ik een minimale ruimte nodig van 185 mm. ( zie foto ) + 2x9 mm. mdf = 203 mm. door de kanten flink af te ronden, kan ik van het geheel een redelijk slank zuiltje maken. om de versterker te kunnen monteren, moet hij door een gat in de bodem, ( aangegeven met het rode kruis ) in de kast geschoven worden.

misschien moet ik een klein sleufje maken, daar waar een beugel van de versterker de kastwand raakt. deze hoeft maar een cm. of 10 lang te zijn.

het volgende schetsje is een doorsnede over de kast t.p.v. de woofer.

hier worden de wanden verdubbeld tot 2x9 mm. mdf en bekleed met de inmiddels bekende rubber tegels. dik 10 mm.

in het rood is de plaats van de woofer met zijn bevestigingen aangegeven.
hieruit volgt de plaats van de draadeinden ( rond 3 of 4 mm.) waarover de 6 mm. dikke "plankjes" met de kegels worden geschoven.

misschien gebruik ik de draadeinden wel om de tweeters te voeden.

ik ga er nog steeds van uit dat ik twee tweeters ad 11601/t4 nodig heb.
de lage tonen stralen wel rond. de hoge blijven volgens mij teveel in de gordijnen e.d. hangen. ( ervaringen uit het verleden )

ik heb nog snel even naar de hoogte van de kast gekeken.
spikes+ bodem+ versterker + schuingezette bodem wooferkast + wooferkast zelf + deksel = plus minus 60 cm.

aangezien de tweeter (s) op een hoogte van 85-90 cm komen, zij hier dus geen problemen te verwachten.

aangezien ik nu niet meer te stoppen ben, πŸ˜† ga ik volgende week maar eens wat hout halen, om te zien of het waar is wat ik hier allemaal zit te beweren

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

onderkant box.

het past allemaal net. zoals verwacht, moet er bij de rode stip wat mdf weggehaald worden, om plaats te maken voor de uitstekende beugel op het versterkermoduul.

achteraanzicht liggend.

de hoogte van de hele box is 650 mm.

de diepte van de basbox is gemiddeld 10mm. opstaande rand+ 18mm. mdf. waar de woofer in gemonteerd word. + 240 mm. voor de box zelf + 10mm. rubber tegels.

en nu met vakantie.

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

na het ophalen van het ter beschikking gestelde paartje 541 bij de webwinkel mfbfreaks in krimpen aan de ijsel ( een soort luilekkerland voor philips "gestoorden", waar mijn hebberigheid zich elke 5 minuten verdubbelde πŸ˜† ) weer snel aan de slag met de 541 rondstralers.

de wanden van de basbox zijn verdubbeld tot een totale dikte van 18 mm. mdf. en bekleed met rubber tegels dik 10 mm. over de volle oppervlakte gelijmd met een eenvoudige acrylaatkit.

ook het schotje, om de magneet van de basspreaker op te bevestigen zit erin. dit hoeft natuurlijk niet maar ik vecht een persoonlijke vete uit met luidsprekerkorven die op bepaalde frequenties mee gaan trillen.

verder heb ik de hoeken van een van de boxen afgerond, om eens goed te kunnen zien, hoe slank ze gaan worden.

victorstar


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

voor de opbouw van de rondstraler, moet weer eens ouderwets nagedacht worden :).

wat ik daarvoor nodig heb, per box, zijn drie plaatjes mdf van 6 mm. dik. ( 6mm. triplex is misschien wel beter, maar daarvan zijn de zaagsneden weer moeilijker af te werken en ik ben toch niet van plan om de box met antiek eikenbeits te behandelen ). + een plaatje mdf van 18 mm. dik voor de bevestiging van de luidspreker.

aangezien de boxen niet helemaal op maat en ook niet 100% haaks zijn geworden, maak ik de plaatjes op maat, op de plaats waar ze moeten komen.

het spijkertje/schroefje dient ervoor om nog klemmende plankjes makkelijk uit de box te kunnen vissen.

eerder heb ik geschreven dat ik de hoge tonenspeakers wilde voeden met de draadeinden, maar dat was natuurlijk een domme opmerking. gelukkig komt dat tegenwoordig bij de beste families voor, maar ik zal proberen om dat niet meer te doen.

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

het nauwkeurig zagen van de 6mm. mdf platen doe ik nog steeds met de figuurzaag.

V*


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Hoi,

Ik ben niet gauw onder de indruk van iets maar dit... Proef ik hier misschien de geest van een perfectionist? Ik ben zelf ook een beetje "of goed of niet" aangelegd.

Ik hoop dat je mijn foto's in ieder geval gezien hebt, ik ben meer geΓ―nteresseerd in het interne gebeuren, het externe daar ben ik (denk ik) een beetje te onhandig voor.

Ik ga me wel nog eens ooit een meubel voor de 900 serie bouwen, maar ik weet nog niet hoe of wat. Plexiglas misschien? Ik zal t.z.t. wel wat schetsen op het forum zetten...

P.S.: ik kan niet wachten op je eindresultaat en het allerbelangrijkste is uiteraard de klank!

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 6
Deel: