Meldingen
Alles wissen

541 rondomstraler.

77 Berichten
14 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
3,602 Bekeken
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Het ziet er weer schitterend uit allemaal, ik ben wel benieuwd hoe je de hoeken zo mooi afgerond krijgt? gewoon met de bandschuurmachine of gebruik je groter gereedschap?
Het lijkt me zo lastig om de afronding over de hele lengte gelijk te houden.

ben onder de indruk van hetgeen je weet te maken 8)


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

remi, 4 stadia voor het afronden van een hoek.

men neme. een malletje, een davidschaafje en een stukje schuurpapier.

alles goed aftekenen.
grove ronding schaven
fijnschaven met behulp van malletje. vooraan beginnen en dan naar achteren werken.
schuren.
klaar.

15 minuten werk en dan heb ik ook nog een sigaretje gerookt en ben gaan plassen.

V*


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

πŸ˜€ schitterend! Als je ziet hoe het gedaan wordt lijkt het zo simpel en vraag ik me af waarom ik het zelf niet verzon.
mooie methodiek, hartelijk bedankt voor dit inzicht 8)


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

nu de plankjes op maat zijn en de plaats van de draadeinden bepaald, kunnen de gaten voor deze draadeinden in een keer door alle plankjes worden geboord.

even kontroleren of alles goed gegaan is.

yes.

V*


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

m0vieman, als ik een meubeltje op wieltjes, voor de 900 serie zou moeten ontwerpen, zou het er ongeveer zo uit gaan zien. πŸ˜†

V*


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

de draadeinden zijn vastgezet met een 2 componentenlijm. de plankjes voor de basluidsprekers met acrylaatkit.

aangezien de pakkingen niet meer bruikbaar waren, heb ik nieuwe gesneden van een tegel dunne, zelfklevende vloerbedekking.

dit materiaal is wat stugger dan schuimrubber en de wat zwaardere schroeven, waarmee ik de basspeaker heb vastgezet, dienen regelmatig, heel voorzichtig, een stukje vaster gedraaid worden.

heel voorzichtig, omdat het niet de eerste keer zal zijn dat een uitschietende schroevendraaier een basspeaker voortijdig in de "philipshemel" doet belanden. mij is het tot nu toe nog niet gebeurd maar ik kan er wel een aantal grappige anekdotes over vertellen

de voedingsdraden voor de hoge tonenspeakers, heb ik schuin door de plank van de basspeaker geboord, zodat ze bij de draadeinden uit het hout komen. nu kan er over de draad en draadeinde een dun pijpje geschoven worden, zodat deze draden worden weggewerkt.

de bovenkant van de box is nog steeds zo lek als een mandje, dus ik kan lekker met een tube hobbylijm aan de slag.

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

mooi joh, en ja die schroeven bij de basspeaker doe ik altijd met twee handen om die uitschiet scenario's te voorkomen. gaat nog steeds goed.

psst, je moet nog een paar kantjes afronden πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@christiaandenhertog)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 266
 

uitschiet scenario's, πŸ˜₯ !!!!!

uit eigen ervaring hou ik de schroevendraaier nu ook met 2 handen vast,
is een keer een klein beetje fout gegaan zegmaar

gr Chris


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

de onderste kegels voor de 541 rondstraler zijn ook meteen de moeilijkste, omdat ze de midden/bastonen moeten weerkaatsen, maar ook plaats moeten bieden aan de hoge tonenspeakers.

het gat voor de hoge tonenspeakers heb ik wat groter gepland dan voor de 11601/t4 noodzakelijk is, maar ik wil nog de mogelijkheid hebben om een tweeter met een hoger rendement en een grotere magneet te kunnen monteren.

de basis van de kegel wordt 145 mm. op het lijntje ernaast wordt het plankje later afgezaagd.

omdat de kegels, door de grotere uitsparing voor de tweeter, wat moeilijker met gips te vullen zijn, heb ik deze wat groter gemaakt. 145 mm i.p.v. 140 mm. van de 3 lijntjes die nu op het hout staan gelden alleen de twee buitenste.

de kegels zelf worden gevormd van etalagekarton en op de binnenste ring vastgeplakt.

de schroeven dienen ervoor om het gips aan het spaanplaat te verankeren en de driehoekige kanaaltjes zijn voor de doorvoer van de draden.

de kartonnen kegels heb ik hard gemaakt met vele lagen spanlak. de eerste lagen zijn sterk verdund met thinner om de vorm te behouden.

daarna zijn de kegels gevuld met modelgips en na uitharding met een propje kneedbaar hout afgesloten.

verder heb ik de doorvoeren voor de draden in het spaanplaat uitgesneden.

het ziet er nu een beetje rommelig uit, maar er is wat gipswater over het hout gelopen.

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

weer een mooi stuk verder, en het ziet er gaaf uit Victorstar 8)


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

na de grote, zijn de kleine kegels natuurlijk een eitje, een makkie, of te wel een fluitje van een cent.

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
 

Ziet er heel erg mooi uit, ben echt benieuwd naar het eindresultaat. Ik wou dat ik speakers kon berekenen en zelf bouwen, maar beschik niet over de kennis om dit goed te doen.... πŸ™


   
BeantwoordenCiteren
(@victorstar)
Estimable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 138
Topic starter  

natuurlijk ga ik het eerst eens met 1 tweeter per box proberen.

voor de 4 ohm tweeter, ga ik uit van het scheidingsfilter dat ik ook voor de vloerstaanders heb gebruikt. het gedeelte voor de lage tonenspeaker blijft voorlopig origineel.

dus binnenkort kan ik het eerste geluid uit de box verwachten.

ik ben benieuwd πŸ™‚

victorstar.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

anders wij wel ❗


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Ik ben er helemaal stil van. Vakwerk beste vriend! πŸ˜€

P.S.: ik kijk iedere dag stiekem of er nieuwe "plaatjes" zijn... 😳

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 6
Deel: