beter hoog/andere t...
 
Meldingen
Alles wissen

beter hoog/andere tweeter in 567

25 Berichten
8 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,483 Bekeken
(@martijn-friesland)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Wie heeft er al eens ge-experimenteert met andere tweeters in zijn mfb's.
Met het laag ( 😯 ) en het mid van mijn 567's ben ik wel tevreden, maar het hoog moet absoluut beter kunnen. Ik las al de advertentie over de gemodificeerde 544's met vifa tweeters, maar er moet meer verkrijgbaar zijn....
Wie heeft goeie tips/ervaringen op dit gebied?? >> op naar perfectie! πŸ˜›

.


   
Citeren
 wim
(@wim)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 418
 

Hoi Martijn.
Ik zelf heb een rt8 bandtweeter geprobeerd.
Het geluid was helder en hoog, maar veel te nadrukkelijk aanwezig.
Het is al eerder besproken geweest op het forum dat het midden gebied juist niet zo goed is. De koppeling tussen de laag en mid. Ik zelf heb verder heel wat type tweeters toegepast. Maar iedere keer liep ik tegen het zelfde probleem van het geluid aan. Ik gebruik momenteel een 5 weg box met bandtweeter en het is mij nog niet gelukt die klankkleur over te brengen op mijn MFB box. De 5 weg bestaat uit een 12 inch bas speaker, 8 inch mid,6 inch mid, tweeter en een bandtweeter. Het geluid is zeer vlak. Niets wordt te veel aangestuurd.
Ik heb met de 532,541,544,545,585,586,587 en de 567 diverse experimenten gedaan. Maar ik denk persoonlijk dat je gewoon van MFB moet houden om de klank die hij heeft en niet gaan proberen deze aan te passen. Het was een box die in die tijd met een kleinere bandbreedte werd aangestuurd als de apparatuur van tegenwoordig. Voor die tijd was de klank ongekend goed. Tegenwoordig zijn de eisen die men stelt veel hoger. En de bandbreedte van de muziek is veel groter.
Om kort te gaan. Je krijgt wel wat verbetering maar de orginaliteit is dan weg. Ik heb nooit echt een vlakke box van een MFB kunnen maken.
Groet
Wim
πŸ˜†


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Wim,

Ik had je nog steeds een stel F9638 beloofd om een paar weekjes mee te stoeien.
Als het goed is heb ik die binnenkort voor je.


   
BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 418
 

Ha Herman.
Ik zie ze wel tegemoed komen.
Dan weten we gelijk hoe deze in elkaar zitten.
Deze set heb ik nog niet gehad.
Ben benieuwt.
Groet
Wim


   
BeantwoordenCiteren
(@martijn-friesland)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Wim,

Ik ben er van overtuigd dat het pregnante mid van de mfb's veroorzaakt wordt door de tweeter. Oftewel de problemen die ik ermee heb..
Wat je zegt over de eisen van hedendaagse muziek en de bandbreedte kan ik je alleen maar tegenspreken..
Kijk bijv. maar eens naar de bandbreedte van de gemiddelde consumenten tape recorder uit de jaren 70 in vergelijking met wat een cd speler KAN weergeven....

Het gemiddelde niveau van jaren 70/80 apparatuur lag beduidend hoger dan wat er nu bij de mediamarkt staat..
Bovendien zou jouw verhaal pas van toepassing zijn op mijn verhaal als ik zou aangeven dat ik meer tophoog uit mijn speaker zou willen hebben.... en niet minder hoog-mid.........


   
BeantwoordenCiteren
(@karelpost)
New Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1
 

Beste mensen,

Mijn ervaring met MFB is dat het een nagenoeg rechte speaker is.
Heb ook een set HECO speakers die behoorlijk recht zijn, en buiten het betere laag van de MFB en het tikkie transparantere hoog van de Heco's klinken ze identiek.

Als je vind dat ze schel hoog hebben of kwakerig mid, dan heb je waarschijnlijk parket of een stenen vloer in huis, en een grotendeels met gladde oppervlakken ingerichte kamer.

De MFB's komen uit een tijd dat men veel hout, kleden, dikke gordijnen en ornamentale dingen in huis had en daarop is de Philips ook een beetje gebouwd denk ik. De woonkamers van toen hadden minder reflecties dus zweepte mid en hoog minder op.. klonk alles voller en warmer.

De Philips tweeters hebben wel het probleem van een beetje krasserig sisserig hoog wat veroorzaakt wordt door de materiaalkeuze van de conus, het geperste linnen.

De Heco's hebben een tweeter die door zijn kleine titanium conus gewoon beter in staat is de grillen van het aangeboden hoog te volgen.

Het gaat bij Philips overigens echt mis pas boven 10 Khz volgens mij.
Tot daar is het hoog absoluut hifi, maar daarboven wordt het een soort hoogfantasie.....

Ik gebruik ook peerless studiotweeters maar die hebben dezelfde troubles als de philipsjes.

Een oplossing zou kunnen zijn de toevoeging van een supertweeter waarbij de crossover rond 7 of 8 Khz zou moeten komen.
Bandtweeter is mooi, maar heeft last van tunnel effect.
Mooie keus kan ook zijn een titanium of aluminium tweeter met een KLEIN conusje, daar zit de winst, beperk je de traagheid, win je resolutie, maar verlies je weer db's. Life sucks!

Ik gebruik in muziekstudio 544's samen met Heco's. overigens ga ik ze niet wijzigen, omdat het gewoon al erg goed is.
Voor beoordeling van hoog luister ik op Heco, mixen doe ik op 544.

Hoe dan ook, succes!

En denk niet het probleem met goedkope tweetertjes op te kunnen lossen.. Goede tweeters zijn duur.. top of the range Visaton kan iets zijn als vervanging, maar impedantie moet gelijk zijn en vooral ook gevoeligheid en frequentierechtheid...

Met het mid van MFB is niks mis, ondanks dat de originele bult in de specificaties van de midspeaker er wel degelijk is levert dat geen echt probleem op door de bouw van de filters.

Mazzel.. Karel Post


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Helemaal mee eens. De textile-dome is op zich mooi recht, maar vind ik hem wat veel vervorming geven. Ik heb nu de AD0163 in 541's zitten, en dan klinken ze vind ik beter (na nog wat aanpassingen) maar ik hou niet zo erg van die textieldingen. Hebben toch een specifiek geluid.

De AD0160/0161/0162 zijn prima tweeters, zeker voor toen! Alleen, ze lopen op tegen 8000Hz tot zo'n 15.000Hz. En ze werken wel tot vrij lage frequenties maar daar zijn ze minder gevoelig. Is op te lossen met een wijziging in de terugkoppeling (heb ik bij de 532 gedaan). Er komt wel een comfortabel geluid uit, maar echt transparant hoog niet.
Bandtweeters bestaan ook rond, de ADT-1 maar ze blijven een vrij smalle afstraling hebben.
Titaantjes ben ik ook al eens mee aan het testen geweest, een oude titaandome op een 541 klinkt heel leuk. Maar ik vond het zonde om ze daaraan te gaan besteden.

Wat mijn grootste succes is vind ik met niet-origineel maken is een 532 met oude Linn keramische tweeters. Hoewel er nu iets mis is met een box, het lijkt alsof de hele hoogtrap iets minder staat te versterken. Ik vermoed ergens een elco rot, één van de 2 panelen had ik per ongeluk opgeblazen, en die heb ik gerepareerd, en meteen alle kleine elco's vervangen. Bij de andere niet, dat zal dan nog moeten gebeuren.

Daar komt nu een mooi gedefinieerd hoog uit, wan ook nog redelijk breed afstraalt, de domes zijn maar 14mm, en dan heb je een aardige puntbron.

Origineel klinkt een 532 wel aardig, alleen is de mid vaak versleten, dan komt er een metaalachtig geluid (3e harmonische) bij. Maar boven 10.000Hz vallen ze wel af, en dat is redelijk makkelijk op te lossen.

De 544 heb ik origineel niet erg kunnen waarderen, erg veel fasefouten als je op en neer beweegt, daardoor nogal plaats-afhankelijk geluid.
Ik heb daarom eens een 5060 mid erin gezet, en dan wordt het naar mijn idee al een stuk beter. Er was iemand op dit forum die zulke speakers van zijn opa gekregen had.

Maar het is bijzonder lastig om een goede modificatie te doen, en als je enkel units uitwisselt kom je er niet, omdat Philips allerlei filteringen heeft toegepast om ze elektronich af te stemmen op de units van toen.

Je hebt dus blijkbaar 2 soorten freaks: zij die de originele MFB willen, en zij die dat wel mooi vinden, maar denken nog wat te kunnen verbeteren πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 418
 

Dat verbeteren heeft mijn inziens nooit een goed resultaat gegeven.
Philips filtert bij de ingang en de uitgang en liefst er nog tussen in.
En je kunt van mening verschillen maar als je een meting doet mis je toch echt wat in het mid / laag gebied.
En waarom klinken boxen van de zelfde fabrikage als het ware in tegen fase als ze naast elkaar staan. Ik heb dat gehad met 10 * 587 boxen.
Als ze precies het zelfde opgesteld stonden naast elkaar verstikte de bas. Net of de ene box er iets langer over deed in tijds éénheid.
Ik heb 39 paar 587 boxen gereviceerd en allemaal klonken ze ongelijk.
Het koste veel tijd en meten om ze enigsinds gelijk te krijgen. Net of bij de één de dynamiek beter was als de ander.
Wat me trouwens op viel bij de 544 is dat de magneet bij de meeste uit het midden waren. Ik heb van verschillende de magneet weer in het midden gezet en het geluid was een stuk strakker in het laag. Neemt niet weg dat het rubber dan ook weer optimaal vast gezet was. Deze is bij veel speakers aan de randen al aardig los. Bij de 544 speakers wip je de rand zo los. Dus helemaal ongeschonden komen ze de tand des tijds niet door.
Bij de kattenoog tweeter om niet off topic te gaan was het loslaten van het blokje schuim de reden van snerpen in het hoog. Daar zat dus weer een dempertje in gebouwd. En zo kun je weldoor gaan met de verschillende probleempjes die zo op werden gelost. Maar die toch verteren in de tijd.
Ik meen dat in de eerste meting als iets vertelt was door een Philips medewerker dat de boxen een dipje in het geluid hebben.
Dus mijn mening om te beweren dat de boxen vlak zijn een eigen geluids beleving is. En die is relatief. Ieder ervaart het op zijn eigen manier. En zo zullen er mensen zijn die zweren bij MFB. Terwijl voor de ander het geluid met iets meer dynamiek mag zijn.
Kortom geniet op je eigen manier van muziek. Wil je wat verbeteren is dat je eigen goed recht.
Groet
Wim πŸ˜† 8)


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Dat met filteren klopt, maar dat kun je allemaal doorfluiten en uitrekenen.
Ik heb mijn 532's gewoon mooi vlak gemaakt in het hoog en dan een echte high-end tweeter erin, die zijn doorgaans mooi vlak. Jammer alleen dat Linn geen gegevens kon/wilde geven. Het is voor hun zeer ongebruikelijk dat er iemand iets met hun units doen, terwijl ze toch "upgrades" aanbieden die je bij een dealer kunt laten doen. Dan wordt die oude keramische tweeter vervangen door een modernere ringstraler, en dat schijnt men nu mooier te vinden.
Die oude dingen blijven dan over... logisch dat daar weer mensen mee gaan spelen, toch?

Dat van die 0160 wist ik niet.. is er een simpele manier om te meten (met een toon erop) of ie nog goed is? Ik heb namelijk nog een aantal van die tweeters..
Hele oude er ook bij.. ze hebben dat model lang gevoerd.


   
BeantwoordenCiteren
(@martijn-friesland)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

πŸ˜€ En ik maar hopen dat er iemand op zou staan en zou zeggen dat ik die-en-die tweeter maar eens moet gaan proberen! Maar zo simpel werkt het blijkbaar niet..... Misschien is het het beste om inderdaad maar wat te gaan experimenteren en gewoon te gaan luisteren wat ik zelf het mooist vind...
Ik hou me natuurlijk altijd aanbevolen voor tips!! Ook voor niet philips tweeters trouwens.... πŸ™‚ !

Martijn.

@Zapper : Welke high-end tweeter heb je precies gebruikt voor jouw modificatie... en hoe verhouden de luxere vifa tweeters zich met die linn?


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Hi Martijn. Ik heb de SPKR015-1 gebruikt.

Vifa ken ik alleen van internet, zijn me te duur. πŸ˜‰

Het hoog is duidelijk aanwezig, maar nooit "brutaal" zoals de 0160, en vooral de 's' klanken in de spraak komen er mooi zuiver uit.
Dan heb ik nog een setje titaantjes en die lijken me ook erg leuk, maar ik heb er geen specs van. En ik heb jaren naar de bandtweeters geluisterd, die zijn ook erg snel, maar ze stralen nogal in een bepaalde richting. De linn komt wat mij betreft aardig in de buurt van die bandjes, maar straalt beter.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ik heb (om de topic nog maar wat verder uit te breiden) ook goede
ervaringen met het vervangen van de langzame torren in de hoog/midd eindtrap. Zet er soms snelle 2SC in en zo...


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

heu.. maar dat zijn toch darlingtons? En transistoren die hebben doorgaans een F-t van in de megahertzen, dan zijn ze in het audiogebeid wel recht.. misschien speelt er iets anders, dat als je "enkele" torren erin zet die voldoende versterken je wat vervorming kwijt bent simpel omdat er wat minder PN overgangen zijn. Mogelijk hebben ze daarom die ruststroom zo hoog gezet omdat die originele torren anders teveel crossover krijgen. Wel interessant trouwens, moet je dan nog andere zaken aanpassen?


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Je zou de volgende eens kunnen proberen.
(Gegevens uit een tweeter vergelijkingstest uit Hobby HiFi jan 2004.)

De Visaton SC10N
Kost ongeveer 20 euro werkt vanaf 1200Hz en is mooi vlak.
Heeft ook bij hogere nivo's weinig last van 3e harmonische vervorming.
Is alleen 8 ohm

De Seas NoFerro 800 TV is nog vlakker en loopt nog iets hoger.
45 euro
Werkt al vanaf 700 Hz! 6 ohm

Ook een goede is de Hiquphon OWI
100 euro

Voor het geld zou ik de Visaton nemen.
De andere zijn iets rechter of lopen iets verder door maar daarmee ook veel duurder.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Heb het met de japanse torren in de eerste plaats over de 9638. Er waren ook wel darlingtons bij de jappen dachtik.
Evengoed win je veel door oude torren voor ongebruikte te vervangen, zeker in een 532 waar ze bijvoorbeeld heel lang te heet geweest zijn.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: