beter hoog/andere t...
 
Meldingen
Alles wissen

beter hoog/andere tweeter in 567

25 Berichten
8 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,484 Bekeken
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@c.walters wrote:

Je zou de volgende eens kunnen proberen.
(Gegevens uit een tweeter vergelijkingstest uit Hobby HiFi jan 2004.)

De Visaton SC10N
Kost ongeveer 20 euro werkt vanaf 1200Hz en is mooi vlak.
Heeft ook bij hogere nivo's weinig last van 3e harmonische vervorming.
Is alleen 8 ohm

De Seas NoFerro 800 TV is nog vlakker en loopt nog iets hoger.
45 euro
Werkt al vanaf 700 Hz! 6 ohm

Ook een goede is de Hiquphon OWI
100 euro

Voor het geld zou ik de Visaton nemen.
De andere zijn iets rechter of lopen iets verder door maar daarmee ook veel duurder.

Hee die SEAS is iets voor in een 541 πŸ˜‰

edit: even gekeken bij seas. http://www.clofis.nl/nl/seas/seastweeterdatasheets.htm

maar die tweeter is gewoon vanaf 2000Hz. kijk maar naar de impedantiecurve op het datablad..


   
BeantwoordenCiteren
 wim
(@wim)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 418
 

Hoi Herman.
Het enige effect wat je bereikt met het vervangen van de eindtorren is dat de versterkingsfactor weer vele malen hoger wordt. En misschien daardoor ook weer meer evenwicht in de eindtrap. Had de warmte niet te maken met de onderdrukking van de harmonische vervorming. En dat de trap in klasse A was ingesteld?.
Ik heb namelijk ondervonden dat de ruststroom lager afregelen meer vervorming gaf bij laag volume.
Groet
Wim


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Je kunt em wel iets verlagen, ik heb ze nu op 150mA gezet ipv 210.
Meettoontje erop, en dan draaien, dan hoor je wel of ie gaat vervormen.

De afname van de versterkingsfaktor is inderdaad wat er gebeurt als torren verouderen, maar aangezien dit darlingtons zijn mogen ze een heel stuk terugvallen voordat het daadwerkelijk gaat vervormen.
Ik heb hier ook flink mee gezeten toen ik merkte dat mijn 532s nogal vervormden op het midhoog. Maar dat bleken gewoon de 5060's te doen. Daar 5062's ingezet en dat klinkt weer als een klok.
Tenminste: tot voor kort want nu lijkt bij eentje de hoogtrap te zijn teruggevallen, misschien toch eens tijd om wat torren te gaan bestellen.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Nou, dat bedoel ik eigenlijk. Een hoop gedoe over kleine verschillen tussen tweeters, terwijl het best vaak gebeurt dat de eindtorren gewoon slecht zijn.
Een klasse A instelling van alleen de eindtrap, heeft dat echt nut ?
Kweet wel als je oudere torren een te lage ruststroom geeft dat je dan veel sneller hoort dat ze stuk zijn. Wat Wim aangeeft inderdaad.

enne... 5060 ❓ 5062 Heb effe geen doc bijdehand.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

AD5060Sq8 vervangen door de AD5062Sq8 πŸ˜‰

Van de oudere types is die rand vaak aan het verweken en dan gaan ze vervormen.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Oh ja ! Duurde bij mij ook even voor ik achter die oorzaak was. Ik had alleen op een bepaalde frequentie een kraak. Ben van die middentoners in modernere Jamo's tegengekomen ! ( rond 1980 )


   
BeantwoordenCiteren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

De middentoners AD5062SQ8 zitten ook in AH484 boxen waarvan van de woofer de foamrand veelal weg is. Is daarom al vaak weggegooid en mogelijk als sloper makkelijker te krijgen.

Marnix


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Nou, niet altijd, de aristona 484 versies hebben nog de 8066 denk ik.. wel eens gezien op een foto. Of het is iemand die aan het knutselen is geweest.
Pas wel op want ik heb een keer een set 484 op de kop getikt maar dat was 4 ohm ipv 8. En er stond niks op, geen typeplaatje.. kan ook wel weer zijn dat iemand heeft zitten hobbyen.

Verder moet je opletten want die dome kapjes worden weleens slachtoffer van kindervingertjes.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

8066 is een woofer, 5060 is een midje....


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@HappyPuppy wrote:

8066 is een woofer, 5060 is een midje....

Ik kan me je verwarring voorstellen, maar dit was een reaktie op marnix zijn opmerking over de woofers van de 484 waar de randen van verteren.

En ik heb ergens een foto gezien ooit van een 484 waar duidelijk een achtkantige woofer met bekende dopje in het midden in zat... πŸ˜‰

De 484 is een prim leverancier van een "nieuw" midje voor de 532, zelfs de specs ervan zijn gelijk (op het vermogen na). Wat opvalt is dat van de oude 5060's de randen meestal plakken, en van de 5062 niet. Ik denk dat ze later dat textiel met een ander middeld geimpregneerd hebben.
Bij 5060's is de textielrand op sommige plaatsen daardoor erg slap geworden en dat geeft wrs. die vervorming uit die dingen.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: