Meldingen
Alles wissen
11 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
617 Bekeken
 CC
(@_cc_)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 73
Topic starter  

Breadbordje gekocht en wat TL074 grut en hupla, het Elektuur MFB ontwerp werkt. Slechts wat kleine aanpassingen in de mixer opamp en filters voldeden om tot een bevredigend resultaat te komen. In tegenstelling tot het 544 deurtje lopen de labgruppen niet leeg en is het eerder oppassen geblazen dat ik de audax niet opblaas. Het laag blijft zuiver en benaderd qua fundament wat ik de C15-200 heb horen doen in een 200 liter transmission line. De laag kast is met 40*40*30 denk ik wel net effe te klein voor de 15 inch woofer om tot optimale prestaties te komen dus daar gaan we eerst een even iets ala 40*60*35 van maken waardoor die iets meer compliantie krijgt. Zie de link voor meer detail.

[%sig%]


   
Citeren
(@basemaster)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 226
 

Elektuur MFB ontwerp? Gaarne wat meer info hierover.

Martin


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Chris,

Te gek! Ook ik wil de komende week het elektuur ding in elkaar knutselen, als je dat zo leest (3 dB meer bij ingeschakelde feedback én een super mega gekelderde resonantiefrequentie, dan is dat vet top! Jij hebt dus de TL074 gebruikt in plaats van de originele TL071, wat is hiervoor de reden? En mag ik vragen wat je hebt aangepast aan het mixerschakelingetje?

Ik ben momenteel al bezig met de theoretische achtergrond, wil er een heel stuk over schrijven. Eerst kast ontwerpen naar de specs van de woofer (15 inch Monacor SP380 of 12 inch Visaton W300NG) en vervolgens kast berekenen bij aangepaste resonantiefrequentie. Moet te doen zijn.

Te gek, stel je voor: straks toch nog MFB in de auto!!! πŸ˜›

Basemaster:

Zie de site van Chris Camphuisen voor meer informatie over het MFB doe het zelf Project uit de Elektuur van November 1986.

Groeten!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 CC
(@_cc_)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 73
Topic starter  

Ik zal van het weekend even de gewijzigde schematuur in Ulticap inlezen en dan een uitdraai op 321 plaatsen. De TL074 is een quad uitvoering van de TL071, scheelt ruimte en is qua specs verder identiek. Ben bezig een printje te maken met mfb correctie, 3weg 24db/Oct filter, inschakel logic en dc beveiliging.

Thomas, het laag is wel hongerig hoor, je moet toch wel denken aan minimaal 200 watt wil de 15inch in beweging komen en das al snel 70 volt symmetrisch aan 8 Ohm, ikzelf zit te denken aan een in brug geschakelde klasse D versterker.

Maar wow, wat is dat laag lekker, vooral als je het wat harder zet.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Chris,

Ik wil als experimenteer eindtrap een 20 jaar oude Peavy CS800 (800 Watt) proberen te strikken... Hoeft natuurlijk niet opgestookt te worden hoor!
Maar is er dan zoveel meer vermogen nodig om een 15-er in beweging te krijgen mét MFB? Ik bedoel, ik had die 15-ers ooit aan een 2x40 watt versterker hangen, en daarmee kreeg ik de buurt ook al goed gek! Maarja, we zien wel ff....

Oja, en die quad-uitviering van de 071 is wel errug handig! Al ziet het er wel interessant uit, een MFB schakelingetje met 8 IC'tjes.... πŸ™‚

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@arendje)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 31
 

Hey,

C4570 van JRC zijn ook wel fijne opampjes voor dit werk. Kun je wat meer uithalen dan de TL07x serie πŸ™‚

Groeten,

Arend

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@roelofsz)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 16
 

Waar en hoe kan je versnellingsopnemers bestellen? Wat kosten ze en welke moet je eigenlijk hebben voor MFB?


   
BeantwoordenCiteren
(@arendje)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 31
 

Als je die files bekijkt kun je het ook met een simpel piezo elementje doen, zoals onder andere uit een muziekkaart of goedkope piezo tweeter.

Groeten,

Arend

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@arendje)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 31
 

En vergeet

http://camphuisen.com?id=321

Ook niet te bezoeken πŸ™‚ Daar staat veel praktijkinformatie + uitvoering op!

Groeten,

Arend

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 CC
(@_cc_)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 73
Topic starter  

Zojuist http://camphuisen.com?id=321 geupdate met een plaatje van de C15-200 perspex uitvoering en de eerste plaatjes van een 22MFB546 kast....

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 CC
(@_cc_)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 73
Topic starter  

dus opzoek naar drie stereo eindversterkers, 20 watt voor het hoog, 80 watt voor het midden en 250 watt voor het laag. fototjes gaan online zodra mijn adsl het weer doet.

druk bezig met php en mysql:->)

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
Deel: