Voorstelrondje en M...
 
Meldingen
Alles wissen

Voorstelrondje en MFB544 revamp plannen

7 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,130 Bekeken
(@stoepie2002)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 16
Topic starter  

Hallo allemaal!

Ik ben David, woon in Utrecht, en ben al menig jaar MFB verslaafde.

Tot mijn verzameling behoren:

1 set MFB541
2 sets MFB544 (een /00 en een /50)
1 set MFB567 (ooit zelf nieuw gekocht)
1 set MFB9638 (ooit zelf nieuw gekocht)
1 set MFB9638 voor de verkoop. Goed met gebruikelijke gebruikssporen.

Daarnaast heb ik nog wat spare parts (twee sets ribbon tweeters, een set dome squawkers en een set MFB541 woofertjes).

Wat ik van de speakers vind: het midden/hoog van geen enkele van die speakers kan overtuigen.

De MFB541 is eigenlijk nog de beste in het midden hoog. De tweeter komt duidelijk tekort vergeleken met de ribbon in de 9638, maar het midden van de 9638 neuzelt. De woofer daarvan, sja, zie het verhaal over het ontstaan ervan. De middentoner breekt wat op in het hoge midden, de tweeter begint eigenlijk te vroeg voor het mooi en de overdracht van de versterker is niet al te best (begint al bij 12kHz wat weg te rollen - deed dat al nieuw uit doos). En dus het hoog doet niet wat het zou kunnen doen. Via een extern elektronisch wisselfilter en een versterker heb ik wel eens de tweeters buitenom aangesloten. Dan weet je niet wat je hoort zo gaaf en strak die ribbons zijn. Gemiste kans van Philips.

De 544's en 567 lijken veel op elkaar, ondanks de verschillen in squawkers en anders gekozen wisselfilters. Maar ja, het zijn oudere drivers en dat hoor je wel. Het is het gewoon net niet.

Ooit had ik ook twee sets MFB532 maar die vond ik in het laag duidelijk minder dan de 544's. Het midden hoog, hoewel wat agressiever, vond ik echter wel minder mooi dan van de 544.

Ook qua laag is het duidelijk (voor mij dan):

541: strak maar kan niet hard en gaat niet heel laag. Leuk voor bij de PC πŸ™‚ mensen vragen dan "waar is je sub"
544: strak en laag. Zeker als je de hoogdoorlaat wat aanpast πŸ˜€ waardoor de speaker nog net wat lager komt πŸ™‚
567: overdreven laag. Leuk voor een feestje maar te veel van het goede in de huiskamer. En het laag standaard op -3dB is ook zo wat...
9638: duidelijk een winnaar op fase gedrag. Ik hoor met deze boxen dingen die ik niet met andere heb gehoord. Alleen het klankbeeld is... sja... 9638

Na voor mezelf het bovenstaande te hebben geinventariseerd, en na vele luistersessies voor betere "plug and play" (passieve) speakers, kwam ik tot de conclusie dat:

1) niks onder de 1000 euro per stuk het laag van de 544 kan verslaan
2) alles van boven de 125 euro het hoog verslaat

Sja, wat doe je dan als laag-verslaafde.

Dus ik heb met een goede (zegt men) sub geprobeerd. En die voegt bij een 544 al niks toe en klinkt eigenlijk gewoon niet. Dus een goeie sub met goedkope goede speakers gaat ook niet bekoren. Dan dacht ik aan de Boston Acoustics A26 met een dikke sub van idem merk.

Maarja, dat zou me niet bevallen. Wat dan? Toen bedacht ik het midden/hoog van de 544's maar eens te vervangen, als experiment. Heel veel [waarde] valt er niet aan te verprutsen, en het is weer eens wat anders.

Dus, internet afgestruind naar middentoners en tweeters die duidelijk beter gaan dan wat er in de 544 steekt. Ik kwam op Visaton DSM25 uit icm de G50FFL (tweedehands maar nieuw in doos). Even heb ik zitten denken om een ribbon in de 544 kast te zetten (ik heb nog ongebruikte liggen) maar dat kan niet zonder in de kasten te hakken. Dus dat doe ik nog even niet.

Ontwerpje gesimuleerd (boxsim) met bovengenoemde Visaton chassis, en die komen eigenlijk met het filter zoals dat in de 544 steekt echt perfect uit kwa fasegedrag en qua amplitudes.

Wel geeft de tweeter in het bovenste hoog (15-18kHz) dan 2dB lift, maar dat vinden mijn middelbare oren eigenlijk wel fijn.

Vanavond kwamen de tweeters binnen, en eigenlijk kriebelt het al om die eens even aan te sluiten. Maarja, kids erbij op de bank.... maar even wachten tot het weekend. Tegen het weekend hoop ik ook de middentoners binnen te krijgen. Voor die middentoners moet ik iets in het front frezen omdat de rand een net iets grotere diameter heeft, maar daar is de bovenfrees goed voor πŸ™‚

Uiteindelijk verwacht ik het MFB544 laag te combineren met "high-end" midden/hoog. Als dat lukt ben ik helemaal tevreden. Nouja, al bouwend en luisterend volgen er vast nog updates.

Zow, dat was een lange intro. Sorry πŸ™‚

Groet,
David


   
Citeren
(@stoepie2002)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 16
Topic starter  

Daar istie weer πŸ™‚

Ik heb wat tweeters experimenteel in een 544 gehangen en beluisterd.

[attachment=0:2hmp4s6k]544 met Visaton.jpg[/attachment:2hmp4s6k]

De AD0163 T8 die in de box stak heeft een rendement van 92dB 1W/1m
De DSM25R FFL van Visaton heeft een rendement van 90dB 1W/1m
De AD21600RT8 heeft een rendement van 90dB 1W/1m

Het verschil beluisterend tussen de AD0163 T8 en de Visaton, lijkt de Visaton iets harder te spelen in plaats van zachter, maar vooral de openheid in het hoog is wonderbaarlijk. Wat een juweeltje is dit!

De Philips ribbon speelt ook zeer helder en open, en zit een beetje tussen de beleving van de 0163 en de Visaton in. Zowel qua volume als qua openheid. Maar, ik kon die ribbon natuurlijk niet voor de woofer monteren, dus het afstraalgedrag en de fase zullen niet juist zijn geweest.

Ik ga de flens van de Visaton verkleinen, zodat deze even groot is als die van de 0163. De magneten van beide zijn even groot, dus dat komt mooi uit.

Kan bijna niet wachten tot de middentoners arriveren!

Zal van het weekend het setje wel spelend hebben en dan volgt er wel weer een update.

Met dit hoog ben ik in ieder geval zeer tevreden!

Groet,
David


   
BeantwoordenCiteren
(@stoepie2002)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 16
Topic starter  

Ik vergat te vertellen: er ligt op het kastje ook nog een Monacor DT25TI. Op papier ook een uitstekende tweeter, maar in de praktijk niet. Dan klinkt de AD0163 beter....

En dan te bedenken dat ze voor die Monacor ook dik 50 euro durven vragen....


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Zo david, je bent lekker op dreef zeg !
De 544 is inderdaad veel waar voor je geld, ik ben wel benieuwd welk type je hebt.
De boxen zonder een roll-off filter worden doorgaans iets beter beoordeeld kwa midd-hoog. ( is een regelaar voor de tweeter achterop )

Ik vind zelf de 163 helemaal niet slecht, en ik hoop voor je dat die Visaton nog beter is.
Ik heb zelf in het verleden wel goede resultaten behaald met het anders aansluiten van de midd/hoog speakers. Een expirimentje welliswaar, je moet er maar zin in hebben: de tweeter incl scheidingsfilter voor de uitgangselko aansluiten. (De condensator van 3u3 houdt ook je DC tegen)
Het plaatsen van nieuwe eindtorren is een optie als de oude lui zijn, verder kun je misschien nog wat winnen door enkele elko's te vervangen maar deze zitten voor het hoog niet in de signaalweg.

In de 9638 is wel veel te winnen met kleine elko's te vervangen. Voor C2611 (1,5uf) en C2863 (0,47uf) heb ik overigens mkt gebruikt. Ik heb ook de condensatoren in het uitgangsfilter vervangen. Een setje Sanken eindtorren in de 9638 voor het hoog is bij mij ook een verbetering (2sC3263 / 2SA1294). Echte Sankens, geen Chineese namaak. Past gewoon, print was reeds voorbereid ! Het geluid uit de tweeter van de 9638 gaat erg horizontaal, dus als ze te laag opgesteld staan lijkt het zachter. Oh ja, voor mij geen boxen van 1000 eur meer voor het hoog, ik heb nu liever de 9638...


   
BeantwoordenCiteren
(@stoepie2002)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 16
Topic starter  

Hoi Herman,

Dank voor je reactie πŸ™‚

Ik ben de 544/50R zonder hoog regeling aan het pimpen.

De /00 heeft van die papierconus middentoners (daar heb ik ook een set van), maar die klinken momenteel VEEL beter dan de /50R soft domes die ik aan het revampen ben. Denk dat die soft domes gewoon te slap zijn geworden ofzo. Alle condensatoren zijn vers in die box hoor, en de versterker is ook prima. Dus dat is het allemaal niet.

De Visaton hoge tonen unit klinkt echt heel veel beter dan de 0163. Bizar gewoon.

Over de uitgangselko van 680uF heb ik een 6u8 MKT gezet, geeft ongeveer idem effect als het hoog direct aan de eindtrap binden πŸ™‚

Ik heb vandaag ook nog een set titanium dome middentoners gekocht (gebruikt anders arm) en daar zal ik ook nog wel mee testen.

Ach, het is gewoon leuk speelgoed allemaal. En ik geef hier liever een paar honderd euro aan uit om ze naar mijn zin te maken dan wanneer ik iets koop dat toch niet gaat bevallen.

Mijn 9638's kocht ik ooit nieuw, en toen vielen ze al tegen naast de een paar jaar eerder aangeschafte 567's. Inmiddels zijn er misschien wat c's aan vervanging toe. De eindtrappen hebben een rustig leven gehad dus denk niet dat die torren aan vervanging toe zijn. Weten doe ik het niet.

Hmmm.... zal ze weer eens aansluiten. Of gewoon meteen verkopen πŸ˜€

Wordt vervolgd.

groet,
David


   
BeantwoordenCiteren
(@stoepie2002)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 16
Topic starter  

Vanavond even serieus kunnen vergelijken.

De oudjes doen het inderdaad zo slecht niet, zijn WEL iets luider dan de Visaton drivers. Denk dat dat wel eens die 2dB kan zijn.

MAAR, dan het verschil, waarom de Visaton in 1e instantie luider leek: het hoog is veel duidelijker gedefinieerd, het geluidsbeeld komt 'los'. En er zit hoog in dat de Philipsen niet weergeven. Bij de AD0163 hoor je een beste hoeveelheid hoog maar kunt niet heel goed onderscheiden wat het precies is. Het is wat rommelig.

Ik kraak de Philips tweeters niet af hoor, baaieknap voor speakers die hun oorsprong dik 40 jaar geleden vonden. Alleen de huidige techniek is beter. Het vervelende is dat als je 'modern hoog' hebt gehoord, je het hoort aan de Philipsen dat ze dat niet leveren. Sja, vandaar ook mijn actie.

Nu de middentoners nog. Ohja, en van het weekend de Visaton tweeters wat kleiner maken zodat ze de woofer minder afdekken dan nu. Kan ik meteen overeenkomstige montagegaatjes maken πŸ™‚


   
BeantwoordenCiteren
(@stoepie2002)
Active Member
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 16
Topic starter  

Middentoners nu ook pas gemaakt.

Oh la la... dat klinkt wel effe een tandje beter zeg.....


   
BeantwoordenCiteren
Deel: