Meldingen
Alles wissen

22AH567/80R

8 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
529 Bekeken
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
Topic starter  

Gisteren een 22AH798 gerepareerd en ik zou vandaag een beetje rustig aan doen en de zaak eens herschikken. Kijk natuurlijk altijd even tussendoor op marktplaats en zie en setje 567 te koop aangeboden staan.

Het bod staat dan op 80 Euro. Nou laat ik es 100 bieden, zal toch wel weer duurder worden, maar ja, wie niet waagt...

Om 1 uur vandaag een mailtje dat ik kan bellen en dan is het gauw geregeld, dus de auto in en naar Den Haag. Lekker weer, geen files. Net geluk gehad.

Nou ik denk dat ik wel aardig geluk heb. Ze zien er best wel redelijk uit, de speakers zijn van het MFB type. (vier aansluitingen) en best wel redelijk geluid....

Nu zit ik thuis en heb ze op de 798 aangesloten met een paar luidsprekersnoeren. Dit omdat de originele DIN bussen vervangen zijn.

Ze klinken erg goed, ze schijnen niet automatisch uit te gaan en 1 speaker zou regelmatig uitvallen, maar al 1,5 uur geen last van gehad.

het hoog klinkt zo op het eerste gevoel wat gedempter dan mijn 544 en 541 set's het midden is ook minder opdringerig, maar ik heb nog niet een uitgebreide luisterproef gedaan.

Nou zie ik op deze website foto's van de achterkant van deze boxen staan, maar de mijne wijken af. Deze hebben origineel de bekende dubbele DIN bussen, ook zitten er geen zekeringen op de achterkant. De aanwezige stickers geven wel aan 22AH567/80R, maar dat zegt natuurlijk niet alles.

Is hier een 544 achterkant ingezet, of komt de 567 met DIN bussen toch ook voor.

Ik zal binnenkort de DIN bussen weer terugplaatsen. Ik heb nog een 22AH798 voor onderdelen, hierin zitten genoeg chassisdelen. Weet iemand misschien ook of deze chassisdelen nog nieuw verkrijgbaar zijn. Dat is natuurlijk altijd beter.

Nou de dag is weer heel anders gelopen dan ik verwacht had. Toch mogen dit soort dagen van mij vaker voorkomen. (Een 545 dag πŸ˜‰ bijvoorbeeld)

Groeten,

Hilbrand

[%sig%]


   
Citeren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Hilbrand,

Gefeliciteerd met je aankoop. De 567/80R is volgens mij de laatste op 1 na. De 89R is nog later gemaakt. als het goed is heb je softdome tweeters en squakers die in mijn ogen wat minder schel klinken, zeg maar wat aangenamer. Zeker in verhouding met een 544 met roll off filter. Kom je overigens ook naar de meeting as 24ste? Misschien aardig als je ze zou kunnen laten horen. Mochten er klachten mee zijn, mogelijk kunnen we ze meteen voor je nakijken.

-dRe

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
Topic starter  

Ik ben wel van plan te komen, maar daar kom ik in een ander topic wel op terug, of ik mail je ff.

Ik heb gisteravond en vanmorgen gebruikt om de 567'ers te herstellen in originele staat. De din chassidelen waren er uitgesoldeerd en op de achterkant waren dikke aansluitbussen gemonteerd. (bananenstekers) Volgens de vorige eigenaar wilde 1 box in ieder geval niet uitschakelen, maar dat is nu niet het geval meer. Het zou best kunnen dat door de modificatie (onafgeschermd snoer langs trafo) er wat brom op de ingang bleef staan en daarom niet wilde uitschakelen.

Meteen maar even de ruststromen gemeten/ingesteld volgens service manual.
De ruststroom voor mid/hoog stond op 200 mV volgens de handleiding moet dit 35 mV zijn, dus maar even teruggeregeld.

De ruststroom voor het laag week maar weinig af.

Nou de terugkoppeling nog. Hmmm aansluiten van AC VTVM to TP1.

Zal wel een wisselspanning voltmeter zijn, maar waar zit TP1?
Ik dacht dat het de terugkoppeling van de basspeaker zou zijn, maar ik krijg er niet genoeg spanning op. De lagetonen veranderen wel met het verdraaien van R692.

Wie kan mij uitleggen waar ik de voltmeter op aan moet sluiten?

Verder werken de boxen prima. Het is erg leuk om er naar te luisteren. Momenteel doet Enya haar best de basspeaker in beweging te houden. (Lukt aardig.)

Vriendelijke groeten,

Hilbrand


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Hilbrand,

TP is een TestPunt. Geen idee waar het zit, zal straks eens kijken voor je πŸ™‚

Groeten,

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@wouter)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 20
 

Hallo allemaal,
bij het gedeelte van de MFB modellen zag ik staan dat er van de 567 (minimaal?) drie varianten zijn, te weten de 22AH567/00R, de 22AH567/80R en de 22AH567/89R. Nou kwam ik er vandaag achter dat mijn luidspreker de typeaanduiding 22AH567/44R heeft. Is jullie misschien iets bekend over dit model ten opzichte van andere modellen, dit lijkt me namelijk wel interessant.
Het lijkt me dat deze luidspreker gezien het nummer ergens in het midden van de 567 productie is gemaakt. Ik kon verder nog niets afwijkend ontdekken aan de luidsprekers. Ze hebben in ieder geval cinch aansluitingen.

Groeten,
Wouter


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

44R is zoiezo een amerikaanse versie met tulp. alle mfb modellen, totaan de 545 toe hebben 44R voor de us versie. Iets betere veiligheids eisen, maar volgens mij verder hetzelfde. Op filtergebied overigens nog niet vergeleken....

-dRe

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Het testpunt zit op de lijn van R611 naar C 522.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
Topic starter  

Ik blijf toch een paar problemen houden met de meetpunten.

Ik heb de Amerikaanse service manual via deze site gedownload en hier staan blijkbaar andere gegevens in dan welke jullie gebruiken.

Ik heb ondertussen inderdaad het TP1 punt gevonden. Het staat er 2 keer op.
- in het bedradings schema
- in het (stroomkring) schema

Maar de genoemde Weerstand (R611) en Condensator (C522) zijn anders.

Volgens mijn schema zit TP1 tussen C535; R649 en de basspeaker.

Het is mij onduidelijk hoe ik daar spanning moet meten. Is dat t.o.v. de nul of.....?
Bij het meten op TP1 t.o.v. de nul krijg ik niet de gewenste spanning van 82 mV

Verder is het schema afgedrukt slecht leesbaar, maar zelfs via Acrobat Reader vergroot op het scherm soms moeilijk leesbaar.

Wijkt mijn model dusdanig af dat ik een andere service manual nodig heb?

Ik kan natuurlijk ook nog ff de manual van de 544 bekijken of dat beter overeenkomt.

Wie weet de juiste manier van meten?

Groeten,

Hilbrand

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
Deel: