Meldingen
Alles wissen

585 opnemen in 5.1-set: speakersignaal naar line level?

9 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
805 Bekeken
 Uli
(@uli)
New Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Jaren geleden heb ik een set 585's geërfd die sindsdien trouw dienst doen. De bijbehorende (voor)versterker bleek al vrij snel niet meer goed te werken en heeft het pand reeds verlaten. Sindsdien heb ik de luidsprekers op de hoofdtelefoonuitgang van een andere versterker gezet, en dat werkt eigenlijk prima.

Maar nu wil ik een 5.1-set gaan aanschaffen. Het probleem is namelijk dat met de komst van bluray en HDMI het geluid en beeld niet meer synchroon lopen. Dat vraagt om een 5.1-versterker met delay-functie. Iets dat ik sowieso al langer wilde. En dan niet een setje van 300 euro en wat sattellietluidsprekertjes, ik wil _echt_ geluid 😉 Ik heb een 5.1-versterker op het oog en wil daar ook luidsprekers voor aanschaffen. De twee 585's wil ik als front-luidsprekers blijven gebruiken. Probleem is helaas dat de versterker - net als alle veel versterkers - alleen luidsprekeruitgangen heeft. Als je het versterkte signaal aan de MFB's doorgeeft, dan is het natuurlijk snel klaar met de pret. De MFB's hebben een line level signaal nodig.

Heeft iemand enig idee hoe we van dit probleem een win-win situatie kunnen maken? Valt het signaal van de versterker om te zetten in een line-level signaal? Is het verstandig een schakeling die dat kan in te bouwen in de kast, gezien de originele versterker niet meer onder ons is?


   
Citeren
(@snameroc)
Trusted Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 66
 

De mfb luidsprekers kunnen ook prima overweg met een normaal luidspreker signaal alleen moet je dan wel de gevoeligheid terug stellen achter op de mfbs


   
BeantwoordenCiteren
 Uli
(@uli)
New Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Been there, done that 🙂 Werkt het: mja, is het mooi geluid: absoluut niet. Heel veel vervorming.


   
BeantwoordenCiteren
(@snameroc)
Trusted Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 66
 

Dan heb je iets niet goed gedaan of je nieuwe versterker heeft een pwm eindtrap.

Wat voor versterker hb je?
Je kunt proberen om je nieuwe versterker te belasten op de luidspreker uitgang met een weerstand 15 ohm 10 watt parralel aan de kbel naar de mfb.


   
BeantwoordenCiteren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
 

Als je nog geen versterker hebt kun je ook gaan voor een surround voorversterker en dan alle speakers naar MFB brengen.
Heb ik nu ook, 3x 585 als voorkanalen en 2x 586 als surround, op een Myryad surroundvoorversterker. Dat klinkt gewoon erg lekker 😀


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

je hebt toch wel de massadraden van de mfb's gescheiden ? want de massa gaat via tulp onderling van box naar box maar zet je 1 draadje verkeerd op de versterker dan knetter.....

als je er luidsprekersignaal opzet dan wel aansluiten met coaxkabel , gewone speakerkabel wil brom geven of signalen opikken die erlangs af lopen .


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

oeps sorry

ik zie dat je tijd delay wilt

ik heb met yamaha altijd goede ervaring hebben oop pre out maar de modernere versies ken ik niet


   
BeantwoordenCiteren
 Uli
(@uli)
New Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Even een update 🙂

Ik heb de 585's naar een audio/videoservicebedrijf gebracht. Daar bleek wel het e.e.a. mis te zijn... Wat elco's vervangen die uitgedroogd waren etc. Dat scheelt wel echt heel erg veel: ik heb een geluidskwaliteit als nooit tevoren 🙂 Ook de draaiknop op de achterkant is nagekeken: ik heb de boxen nu aangesloten via de gewone luidsprekeruitgang van de versterker en dat werkt prima. Er zit nog wel enige storing in de balanceknop van de versterker, maar die gaat er op termijn dus uit.

De les van dit topic: laat zo af en toe eens je MFB's nakijken 🙂

@piet2401: welke myryad heb je? En is er een reden dat je de 586 als surroundluidsprekers hebt gebruikt?


   
BeantwoordenCiteren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
 

Hoi Uli,
ik heb de Myryad MDP500 met de laatste update de G6.
Kom je zo af en toe nog wel eens tegen op marktplaats. Mijne was toen 250 Euri.
Is een 7.1 voorversterker digital processor.
Doet Dolby en DTS in al zijn vormen alleen niet HD, maar die mis ik niet.
Alles digitaal aangesloten, settop box, DVD, CD en mediaplayer, via coax en licht. Delay nog nooit nodig gehad.
Wel in mijn vorig setje, soundbar, toen ik alles via HDMI aangesloten had.

Ik had de 586 eerst als L en R maar ontdekte al snel dat voor muziek, dat luister ik ook regelmatig, de 585's gewoon beter klinken. Vandaar nu alles vooraan 585. De 586 gaat wel wat lager maar de 585's zetten samen nu gewoon een beter plaatje neer. De 585's gaan op termijn vervangen worden door eigenbouw actieve boxen. Nu druk mee bezig, theorie stuk dan, grofstoffelijk bijna zover om van start te gaan.
Is ook tijd want de 585's beginnen te verlangen naar een elco upgrade, soms wat brom en niet uitwillen schakelen zonder signaal.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: