Meldingen
Alles wissen

Advies gevraagd: opstelling 28x22AH587

9 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
500 Bekeken
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
Topic starter  

Beste medefreaks,

Hoe zou je het beste een opstelling kunnen maken van 28 aaneengesloten MFB speakers?? Het lijkt natuurlijk simpel, gewoon doorlussen, maar wat voor soort opstelling? Hoe breed, hoe hoog? misschien meerdere voorversterkers?, bekabeling? rekening houden met de zaal? Op de grond of iets verhoogd?

Tips welkom!

groeten,

André


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Wat wil je, stereo, 5.1 ?

Je ziet bij concerten dat ze een soort kubus maken, maarje zou ook aan een piramidevorige opstelling kunnen denken. (5 - 4 - 3 - 2 )

bij 5 weg zou ik 2*6 voor, 2*6 achter en 4 in het midden of zo.

Een andere variant kan zijn een kwart cirkel van 7 en 2 hoog.

Ligt een beetje aan of je een diepe of een nogal vierkante zaal hebt.

Bij een diepe zaal lijkt me de hoogte in beter en bij een vierkante meer een hele hoek als luidspreker benoemen.

Hoewel ze toch wel wat uit de hoek moeten staan anders kun je met zulke hoeveelheid vermogen forse zeer lage resonanties opwekken.

Enne... 28*150W .. (dat is het piek vermogen uit het net) kom ik op 18 ampere 😉

Sowieso de muziek aanzetten, en dan een voor een de boxen, anders gaat dat lekker fout.


   
BeantwoordenCiteren
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
 

De voeding zou ik ook zeker over meerdere groepen doen anders blijf je aan het stoppenwisselen...

Bij meerdere speakers krijg je natuurlijk alleen maar meer geluid als ze allemaal in fase staan, als de helft in tegenfase gaat krijg je nauwelijks geluid.

Ik zou zien te hoog stapelen, dan is de kans op omvallen alleen maar groter...

Als je echt asociaal wil doen zet je in elke hoek een stapeltje, met een beetje stevig volume krijg je dan staande golven met een dusdanige dat er misschien ramen uit vliegen 👿

Ik denk dat stroomvoorziening en fase de grootste struikelpunten zijn. Voor de plaatsing... ik zou ze niet te dicht bij de muur zetten, iets van een meter of zo. Op de grond of verhoging... als de vloer vlak is staan ze daar het stevigst...

Maar met een mooie THX-receiver en DTS zou je en mooi zaal-vullend surroundgebeuren kunnen maken, zijn vast wel mensen die DTS test cds en dvds hebben, ik heb alleen maar DIVX met AC3Filter 🙂

Om je kabels op de vloer heel te houden... door stuk pvc pijp halen? vloerbedekking / mat er over? Ik heb geen idee hoe de pro's dat doen, misschien gebruiken ze wel onverwoestbare kabel.

Het aantal.... maakt het veel uit, kun je MFB's nagenoeg ongelimitieerd (zonder kwaliteitsverlies) aan elkaar doorlussen? Als je voor de surround opstelling gaat heb je er zowiezo meerdere nodig, of alles direct vanuit de receiver.

Zo dat zijn mijn 5 cent 🙂


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Hehe dan weet ik wel een goeie test DVD.. "Aero" van Jarre..

Dat klinkt overal goed op.. 😉 maar vooral dat onweer en die regen dat maakt indruk op mfb's

En dan heb ik "slechts" dolby digital. Er zit ook een 2e spoor bij voor DTS.

Onzinnig allemaal die systemen, had nou één goede gemaakt en dan daar de bandbreedte voor gebruikt.. gezeur altijd over standaarden. Lineair PCM met 6 kanalen past onderhand ook als ze zo doorgaan, niks compressie.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

André,

Gaan we weer uit van podium opstelling zoals bij vorige meetings? Dan zou ik links en rechts een stack maken van 2x7 dus 14 aan elke kant, wellicht in trapeziumopstelling, dus de boxen niet recht naast elkaar maar met een kleine hoek / knik zodat de spreiding optimaal is en je geen fasegedonder krijgt. PA toppen hebben niet voor niets deze vorm, die kampen ook met dat probleem. Op deze manier kun je de 28 stuks 587 ook direct als zaal-PA gebruiken.
Aan het begin van de dag rustig inschakelen door ze één voor één in het stopcontact te steken, terwijl ze muziek aangeboden krijgen. Ploppen ze direct aan, en dan hele dag zo houden (hopelijk). Ik zal er nog eens over verder denken 🙂

Grt!


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@Zapper wrote:

Sowieso de muziek aanzetten, en dan een voor een de boxen, anders gaat dat lekker fout.

@HappyPuppy wrote:

Aan het begin van de dag rustig inschakelen door ze één voor één in het stopcontact te steken, terwijl ze muziek aangeboden krijgen.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Daarmee bedoelen we dus: niet eerst alles insteken en doorlussen, vervolgens signaal erop en 28 stuks 587 die tegelijk inschakelen...


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Hahahaha je hebt wel gevoel voor humor maar het kan niet vaak genoeg gezegd LOL

Maar ik denk er nadat ik vanmiddag dat verhaal over die thermische zekering gelezen heb wel weer wat anders over.

Als je 28 trafos tegelijk op een groep schakelt dan vliegt alles eruit omdat die een piekstroom trekken om veld op te bouwen. Bij ringkerntrafos is dat overigens een nog groter probleem.

Bij MFB's zijn de trafos al aan het net gekoppeld als ze inschakelen, dus dat is neit zozer het punt. Wel dat de elco's die erin zitten ook weer even een piekstroom lusten. Als je echt wilt gaan "blazen" dan kom je op 18A dus twee groepen lijkt me wel voldoenden. Gewone "stoppen" zijn vrij traag, die vliegen neit bij de eerste de beste piek eruit..

Enne Herman en Andre, behalve de keuze van de opstelling: hebben we als MFBfreaks ook nog invloed op de muziekkeuze?
Ik neem aan dat DJ Tiesto wel imposant klinkt, maar kan me voorstellen dat er nog andere idee-en zijn 😉

Zo maar wat losse idee-en: iets Nederlands wat aanspreekt (de Dijk, Andre Hazes) ben zelf niet zo'n enorme favoriet maar dat hakt er meestal wel in. Jean-Michel Jarre, ook in 2 kanaals klinkt Aero geweldig, maar dan doe ik een downmix van de 5.1 sound toekomen, want de CD zelf is waardeloos. En als ik mijn favoriete genres mag voordragen dan zou ik "Elle, tu l'aimes" van Hélène Segara weleens willen horen op zo'n geweld (puur omdat ik dat zo goed vind), of iets van One More Time (Milky Way of de zweedse versie Vintergatan) Daar zit een geweldige lage roffel in. En geweldige scandinavische melancholie.
Ierse muziek met van die drums dat kan ook fantastisch klinken.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Ik heb inmiddels een topic over de muziekkeuze geopend.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: