Meldingen
Alles wissen

Beste aansluit methode 586 met x70

5 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
630 Bekeken
(@atlas)
New Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Rondkijken naar een nieuwe audioset bedacht ik me ineens dat ik nog een leuke set in mijn ouderlijk huis heb staan;

- 586 speakers
- 170 tuner
- 270 preamp
- 370 amp

De componenten zijn te bekijken op: http://mfbfreaks.nl/folders/1979/1/index4.htm l"> http://mfbfreaks.nl/folders/1979/1/index4.html , helemaal rechts onderin en de pagina daarop helemaal links bovenin.

Wat is nu de beste methode om dit aan te sluiten? Logica dicteert dat een kort signaalpad het beste is, dus zou ik de speakers rechtstreeks op de pre moeten gooien en de eindtrappen van de speakers gebruiken. Zijn er andere meningen over het beste resultaat? Ik weet dat geluids kwaliteit subjectief is maar ik vraag het toch maar πŸ™‚


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Heel eenvoudig aansluiten zonder de eindversterker zou ik zeggen.
Is ook nogeens makkelijker kwa snoeren.

Kun je meteen de 370 te koop zetten 😯


   
BeantwoordenCiteren
(@atlas)
New Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Hoi Herman, ik heb de boxen eerst maar via de 270 aan de computer gehangen. Wat een drama hahaha;

Zoals het oude electronica betaamt kraakte de voorversterker als een gek. Draaiknoppen en andere schakelaars deden echt niet meer wat ze behoorden te doen. Er zat dus niets anders op dan de voorversterker openhalen om wat contactspray te gaan gebruiken. Ik had helaas geen busje perslucht voorhanden. We hebben het hier trouwens over spullen die nog nooit zijn opengeweest.

De boxen klonken hierna erg lekker moet ik zeggen. Ik zit eraan te denken om ze in te gaan zetten als front speakers in de 5.1 setup.

Enneh, die 370 wordt niet verkocht πŸ˜‰ Toen ik het spul vanmiddag ophaalde merkte ik dat er ook nog een cassettedeck en platenspeler bij horen. Ik zal alles eens naar mijn huis toe slepen en op de foto zetten.

Ik had ook een wat minder briljante move, toen ik het frontje van 1 van de boxen afhaalde brak ik een schakelaartje af. Flink balen!

Edit: Ik ben nu al een aantal uur aan het luisteren naar verschillende muziek zoals Bob Marley 'babylon by Bus', Dire Straits 'Sultans of Swing the very best of', Il Divo en anderen en het klinkt allemaal wel goed. Strak laag nadat je eerst de boxen zelf afstelt m.b.v. de schakelaars op de voorkant. Hoog klinkt ook wel goed alleen het midden kan wel iets meer body gebruiken. Absoluut goede boxen om lekker naar te luisteren πŸ™‚


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Mooi dat het zo goed gelukt is !
Als je iets meer body in je midden wilt moet je wel oppassen met hoge volumes. Bij testen in onze werkplaats bleek dat de tweeter van de 586 al vroeg meedoet. Dat betekent ook dat deze relatief veel vermogen te verwerken krijgt. Opgeblazen tweeters komen weleens voor bij de 586.

Bij de 587 wordt dit midden natuurlijk opgevangen door de middentoner waarmee het totale vermogen van de box ook iets hoger is.

Als de schakelaar van plastic is, is hij wel te lijmen wanneer je ook een kort stukje ijzerdraad erin steekt voor de sterkte. Verwarm dit dan even met je soldeerbout zodat je dit er a.h.w. in smelt.


   
BeantwoordenCiteren
(@atlas)
New Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

De eindversterker van de boxen zelf verzorgen het uiteindelijke volume dus ik hoop niet dat die krachtig genoeg zijn om de boel op te blazen. De insturing zal ik zeker in de gaten houden.

Goede tip over dat schakelaartje:) Daar zal ik mee aan de slag gaan.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: