Meldingen
Alles wissen

Ebay (D)Philips MFB 544

10 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
546 Bekeken
(@cyberjan)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 482
Topic starter  

Philips MFB 544 Lautsprecherboxen Artikelnummer: 290213704946
voor de liefhebber, staat 1 dag voor het einde op 146 euro


   
Citeren
(@christiaandenhertog)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 266
 

das vrij duur niet?


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
 

Vind ik best wel heel erg duur eigenlijk.......

voor dat geld mogen alle Elco's en andere ongein vervangen zijn...

Gemiddelt gaan die dingen (zonder dat er iets vervangen is, met rotte elco's dus) voor 60 ~ 100 euro weg afhankelijk van de uiterlijke staat.

Maar jah, ebay bieden mensen van over de hele wereld op, misschien dat 150 euro hier, in duitsland wel een schijntje is voor dat soort speakers (ivm zeldzaamheid daar misschien). In nederland worden ze ook best veel aangeboden. Op Marktplaats wemelt het van de MFB544, op Ebay zie je ze zelden aangeboden.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

MFB's zijn in Duitsland wel gewild en over het algemeen naar onze maatstaven flink betaald.

maar zo vaak zijn de elko's niet rot hoor, ik heb er laatst wel 3 achter elkaar gehad met slechte voedingselko's maar vergeleken met het aantal dat ik van binnen heb gezien vind ik het nog niet zo veel.
ik zou het geen standaard probleem willen noemen


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
 

Ze zien er wel goed uit, maar zodra je ze op capaciteit gaat meten kom je er achter dat het niet veel soeps meer is....

En die elco'tjes van 30 jaar oud wil je er echt niet meer in hebben. Relatief kosten elco's toch geen drol dus dan kun je ze net zo goed vervangen (moet je natuurlijk geen goedkope elco's van 10 cent als vervanger van de philips elco's gebruiken :P). Ik denk dat je voor 60 euro alle elco's in zon MFB wel vervangen hebt (als je het zelf doet natuurlijk). Voedingselco''s zijn het duurste, die zijn 10 euro p/s (van Vishay of iets vergelijkbaars).

Als je toch speakers van het soort kaliber als bijv de 544 wilt hebben kun je beter niet voor een dubbeltje op de eerste rij gaan zitten maar gewoon gelijk alles goed in orde maken... bespaard ook een hoop ellendigheid achteraf (lekkende elco's etc.)


   
BeantwoordenCiteren
(@christiaandenhertog)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 266
 

Annihilism, is het geval van schommelende waardes bij alle mfb speakers van toepassing,

heb hier 2 541 speakertjes staan die nooit gebruikt zijn (ja nu dus, vroeger niet) verlopen de waardes daar ook van? met andere woorden, ligt dat aan de leeftijd?

gr Christiaan


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
 

De speakers zijn gewoon 30 jaar oud,

Elco's die 30 jaar oud zijn, zijn niet meer op de capaciteit waar ze origineel in zijn. In het geval van Elco's is het zelfs beter als het als ze onders spanning staan.

Een elco gaat wanneer hij niet gebruikt wordt volgens mij reageren waardoor hij langzaam kapot gaat van binnen. Die dingen hebben trouwens ook een bepaalde shelf life waarna ze niet meer verkocht mogen worden. Meestal mogen ze 10 jaar bewaard worden volgens mij waarna ze niet meer verkocht mogen worden. Na deze zit de elco meestal niet meer binnen de 20% tolerantie die vaak gesteld word.

Quote:
Door een chemisch proces wordt er op het metaalfolie een uiterst dunne isolerende oxidelaag aangebracht. Die laag wordt onderhouden als er regelmatig spanning op de elco staat.
Gebeurt dit niet, dan verdwijnt die laag langzaam en wanneer men dan een oudere elco plots op de volle bedrijfsspanning zet slaat ie door.

Als een apparaat een paar jaar heeft stilgestaan zal het nog meevallen, maar in het geval van 30 jaar oude MFB's die langer als 10 jaar hebben stilgestaan mag je niet meer verwachten dat de elco's nog goed zijn.


   
BeantwoordenCiteren
(@christiaandenhertog)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 266
 

ai,

toch maar eens gaan denken aan vervangen dan,

tot nu toe doen ze het nog goed...


   
BeantwoordenCiteren
(@annihilism)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 362
 

Ik ga die van mijn MFB 544's binnenkort ook vervangen.

Ze gaan er waarschijnlijk ook nog eens beter van klinken ook (als de elco's oud worden verliezen ze capaciteit en dus wordt hun functioneren ook minder), een van mijn 544's heeft een hele doffe bass op het moment. En hopelijk kan ik de vervelende plopjes er ook uit krijgen als ik de elco's van de inschakelvertraging vervang.

Gaat wel een tijdrovend klusje worden met al die elco's :shock:, zitten nu allemaal Axiale elco's in, gaan dus allemaal vervangen worden door Radiale Elco's.

De speakers zijn het trouwens wel echt waard vind ik. Ik zou er gewoon goeie elco's in drukken (niet van die goedkope 10 cent dingen). Ik ga ze binnenkort samen met TheMode reviseren en proberen te verbeteren.


   
BeantwoordenCiteren
 Joop
(@joop)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 398
 

Ik ben benieuwd naar het resultaat michel, als het echt een wereld van verschil maakt dan moet ik ook een paar MFB's onder handen nemen!


   
BeantwoordenCiteren
Deel: