Meldingen
Alles wissen

Het verhaal van de 541 en zijn grote dome op de woofer...

10 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
715 Bekeken
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Beste mensen,

Zoals elders in het Forum te lezen is, heb ik gisteravond gezellig bezoek gehad van Kees van Dijke en zijn zoontje Roy. Hij kwam bij mij een aantal losse units kopen, en uiteraard bevond het gesprek zich in de hifi segmenten. We kwamen toevallig op het onderwerp "dome" terecht, doordat een aantal van de door mij aangeboden 8066 woofertjes een zeer kleine dome heeft, en de andere sets hebben een veel grotere dome, die overigens ook van textiel is terwijl de oude dome van hard plastic is.

Kees vertelde mij over het feit dat, naarmate de frequentie van een luidsprekersignaal omhoog gaat, de afstraling steeds meer de vorm van een puntbron aanneemt. Hierdoor neemt het effectief bereikte gebied van de unit af en lijkt het geluidsbeeld op dat punt dus een dip te vertonen. Door de vorm en oppervlakte van de dome aan te passen, kan het afstraalgedrag van een luidspreker worden beïnvloed.

Nu is mijn (onze) conclusie, dat hierin wellicht de oplossing kan liggen voor het raadsel waarom Philips in ogenschijnlijk identieke speakers, met andere maten domes is gaan werken. Het doel kan namelijk zijn geweest om het afstraalgedrag in de bovenste frequenties van de woofer - het midlaag dus - iets te verbeteren. Wellicht daarom dus ook de overstap naar de woofer met gigantische dome in de laatste 541 series, en naderhand ook toegepast in de 585. Kennelijk viel deze woofer in de smaak!

Ik vraag me alleen af hoe groot de invloed van deze verandering is op het geluid.... Lijkt me in elk geval wel een leuke discussie!

Groeten,


   
Citeren
(@tismarnix)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 423
 

Thomas,

Ik heb beide soorten 541 naast elkaar gehoord (heb ze beide) en naar mijn mening gaat het type met de grote dome beter in het laag.

Mogelijk een leuk item voor 7-mei, een vergelijkende luistertest tussen twee sets (wel goed afgeregeld natuurlijk).

Marnix


   
BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
 

Zou zoiets nu echt zo goed hoorbaar zijn, of gewoon meetbaar verschil?

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Hoi Ton,

Ja, dát vraag ik me dus af, en ik zou het leuk vinden als er mensen waren die hier op enigerlei manier ervaringen in kunnen weergeven...


   
BeantwoordenCiteren
(@kees)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 11
 

@A.G.W. Wijers wrote:

Zou zoiets nu echt zo goed hoorbaar zijn, of gewoon meetbaar verschil?

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers

Woofers met een kleine harde plastic dome hebben de neiging om in het mid-gebied rond de 3000 Hz tot ca 6 dB op te slingeren. Normaal maakt dit niks uit omdat je meestal rond de 500 Hz gaat filteren. Bij woofers met een zachte textiel dome loopt het wat vlakker in het midgebied. Dit is ideaal voor 2-weg luidsprekerboxen omdat meestal rond de 1500 tot 4000 Hz gefilterd wordt. De latere MFB boxen en Philips boxen hebben ook een wat moderner en vlakker klankbeeld. Huidige woofers kun je vaak rechstreeks aansturen zonder filter en de tweeters beginnen pas bij 5000 a 7000 Hz.

Wat horen en meten betreft: Soms heb je meetbare verschillen, maar zijn niet hoorbaar. Van de andere kant heb je wel eens hoorbare verschillen, maar zijn niet meetbaar. Hierbij denk ik aan het fase- en afstraal gedrag van speakers, alsook looptijd verschillen van speakers onderling. Dit laatste kun je tegenwoordig goed ondervangen met huidige soundprocessoren of loudspeaker management systemen.

Het meten en horen laat zich overigens wel goed combineren, met name als je vermoedens bevestigd wilt zien.

groetjes,
-=Kees=-


   
BeantwoordenCiteren
(@kees)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 11
 

@HappyPuppy wrote:

Beste mensen,

Kees vertelde mij over het feit dat, naarmate de frequentie van een luidsprekersignaal omhoog gaat, de afstraling steeds meer de vorm van een puntbron aanneemt. Hierdoor neemt het effectief bereikte gebied van de unit af en lijkt het geluidsbeeld op dat punt dus een dip te vertonen. Door de vorm en oppervlakte van de dome aan te passen, kan het afstraalgedrag van een luidspreker worden beïnvloed.

Nu is mijn (onze) conclusie, dat hierin wellicht de oplossing kan liggen voor het raadsel waarom Philips in ogenschijnlijk identieke speakers, met andere maten domes is gaan werken. Het doel kan namelijk zijn geweest om het afstraalgedrag in de bovenste frequenties van de woofer - het midlaag dus - iets te verbeteren. Wellicht daarom dus ook de overstap naar de woofer met gigantische dome in de laatste 541 series, en naderhand ook toegepast in de 585. Kennelijk viel deze woofer in de smaak!

Ik vraag me alleen af hoe groot de invloed van deze verandering is op het geluid.... Lijkt me in elk geval wel een leuke discussie!

Naarmate de frequetie hoger wordt, wordt het geuid van de woofers meer gebundeld. Bij een puntbron denk ik aan coaxiaal luidsprekers, zoals die van Tannoy en KEF Q-series, alsook de Synco monitoren die je op Pinkpop ziet staan. Philips ging later wel de lijnbron hanteren zoals de 544 MFB. De 532 is geen lijnbron en heeft ook een wat minder goed stereobeeld.

Een harde dome geeft in de frequentiegrafiek wel een opslingering in het mid gebied. Bij een zachte dome loopt de grafiek veel vlakker. Bij MFB (en ook gewone boxen) resulteert dit in een vlakker mid-gebied waardoor de box niet meer typisch Philips uit de jaren '70 klinkt.

De dome zelf heeft geen invloed op de lage tonen weergave, omdat de luidspreker op dat moment als zuivere zuiger werkt.

groetjes,
-=Kees=-


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Het is even stil geweest in dit topic, maar onlangs mailde Cuno mij het volgende:

Hoi Thomas,

Ik denk dat ik het mysterie van de grote dome bij de 7 inch 541 speaker
opgelost heb.
Ze hebben de zelfde sensor print als in de 8 en 10 inch versie toegepast.
En die is te groot om onder de kleine dome te passen.
Zie bijlage.

De spreekspoelhouder is iets verlengd en er is een dopje op gezet
waarin de print van de sensor past. Het printje is met 28mm doorsnee te
groot om
op de spreekspoel te passen.
Ik heb nog geen 7 inch woofer geopereerd maar ik ben er bijna zeker van dat
hier een kleinere sensor print in zit.
Ik stuur je de mail omdat ik niet weet hoe ik de foto's op het forum moet
zetten.

Groet Cuno

Voor de afbeelding van Cuno klik hier

Nu denk ik zelf dat dit niet de volledige verklaring is, want dat elementje is véél kleiner dan die dome, en de kleinere dome paste ook, dus waarom naderhand een grotere gaan gebruiken? Of, Cuno, bedoel je dat ze bij gebrek aan kleine sensorprintjes, er grotere in zijn gaan lijmen?

Ben benieuwd!


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Nou Kees, dat van die lijn is leuk een aardig maar er kunnen ook behoorlijke fasefouten ontstaan als dezelfde frequenties op verschillende dieptes geproduceerd worden.

De 544 heeft 2e orde filters (de 532 3e orde) en bij de 544 komt het midden uit de 0211 dome én ook nog uit de woofer (tenminste, rond het overnamepunt)

De dome zit vrij gelijk met het (kunststof, de 532 is hout) klankbord en volgens jouw verhaal zouden hogere tonen meer uit het midden van de woofer komen. Dat ligt echter een stuk naar achteren.
Bij een 532 zijn zowel dome als woofer conisch en dan is dat diepteverschil minder, plus dat hij scherper filtert.. er is maar een klein gebiedje rond 500Hz waar het fout kan gaan.

Ik hoor dat ook, als ik in verticale zin op en neer beweeg voor een 544.
De 532 kan dan misschien in theorie niet optimaal zijn, ik vind die natuurlijker afstralen. Je hebt een groter gebied waarin je een goed stereobeeld hebt.

Als de speakers niet in lijn staan, wat kan dat voor stereobeeld doen? Als de boxen op dezelfde plaats staan dan komt er toch geen extra crossover? Dat verschil van 10cm op een afstand van 4 meter?


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Wat ik bedoel is dat het waarschijnlijk veel goedkoper is om 1 soort
sensor print te maken en die in alle modellen te zetten.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Oke, dan begreep ik je toch goed 🙂

We zouden het Piet eens moeten vragen.....


   
BeantwoordenCiteren
Deel: