Meldingen
Alles wissen

MFB 544 + electrostaten

6 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
547 Bekeken
(@wrinex)
Active Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 11
Topic starter  

heej ben nieuw op het forum, en aller eerst goedendag,
Ik was op zoek naar een setje 544 om te gebruiken als basis voor mijn hybride electrostaten ontwerp. had alleen een paar kleine vraagjes.

1 waar moet ik op letten bij de aankoop van zon setje, het gaat mij alleen om het bas gedeelte, de rest gaat er uit en kan ik mogelijk iemand blij mee maken.
2 Wat is ongeveer de max SPL (dB)die hij kan uitsturen, ofwel wat is het rendement aangezien het hier om actieve speakers gaat gaat het watt/op een meter niet echt op. dus wat mag ik verwachten
3 Is er een high level input voor deze dingen? wou namelijk de bas gewoon actief laten zodat hij gebruik maakt van het MFB en de electrostaat passief aansturen omdat de mfb domweg niet voldoende vermogen heeft.en wat zou de weerstand zijn die de versterker ervaart als je hem high level aanstuurt.
wil natuurlijk niet eindigen met een voorversterker voor de bas en de gewone versterker voor het hoog.

4 iemand enig idee hoe je de crossover freqientie van de bass unit van 500 hz naar +- 350 kan trekken zonder enorme ingrepen? als dat al mogelijk is. en wat is de helling waarop hij standaart werkt ? 6dB octaaf 12, 24 ?

is die 40 watt wel voldoende om een kleine huiskamer te vullen met bas ?

zo hoop vragen maarja dat krijg je als je er nog niet zo in thuis bent, hoop dat iemand me op weg kan helpen.


   
Citeren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
 

wrinex,
Waarom geen 587 gebruikt? Die zijn weer wat moderner?


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

De 544 gaat dieper dan de 587, die is voor sub heel geschikt.

De crossover is een 2e orde aktief filter. Op de website staat de service doc ergens van de 544 (moet even kijken via sitemap). De oude types 544 hebben ook nog een roll-off potmeter, die is voor het hoog maar wellicht kun je dat filter ombouwen.

Je kunt de ingangsgevoeligheid regelen met een potmeter, dus hij is aan te passen aan een gewone amp.

Als je een hele dikke amp gebruikt dan moet je wellicht nog wat extra verzwakken.

Kun je je electrostaten net als passieve speakers in fase omdraaien? Want dat is even de vraag of de 544 in fase speelt. Ik weet dat tussen 544 en 587 een 180 graden verschil is. Die boxen kun je niet samen gebruiken.


   
BeantwoordenCiteren
(@wrinex)
Active Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 11
Topic starter  

ja electrostaten kun je ook in fasen draaien gewoon + en - omdraaien,

ik heb ze nu werkend alleen heb het gevoel dat het nog niet geheel klopt, ga morgen even de orginele condensator van 47uF vervangen voor een van 33 zodat de electrostaat ook op de 500hz afloopt.

stomme is alleen dat dat een 6db octaaf filter is dus 1st order en die van de Mfb een 12db 2nd order.

orgineel heeft de solosound electrostaten die ik hier voor gebruik ook een sub die ook gefiltert is met 2nd order op 350 hz.

dus met het verhogen van de X over van de electrostaat zou het in theorie allemaal aardig moeten kloppen.

nog even een dingetje, ik vond in mijn kamer de bas vande 544 echt geweldig maar krijg er in de wat grotere kamer echt een bal plok bas voor terug iemand enig idee ? snap dat een grotere ruimte anders klinkt maar dit sloeg beetje alles. moest de ingangs spanning aanpassen omdat er anders te weinig laag was,nadeel is weer mid bas uit de mf. wil namelijk warm klinkend geheel krijgen


   
BeantwoordenCiteren
(@rsq8p)
Reputable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 305
 

Zalw el met de Q van het systeem te maken hebben. Veel bas uit een kleine kast levert altijd een te hoge Qtc van het systeem op. Dit merk je vooral in grotere ruimten --> de bas klinkt dan te ongedempt en te bonkerig. Tevens zou ik in de regionen waar jij filtert toch echt even wat gaan meten (freq curve etc.) want nu is het puur giswerk.

Groet,
Ramon


   
BeantwoordenCiteren
(@wrinex)
Active Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 11
Topic starter  

true, meten is weten maar zonder de juiste apparatuur word het moeilijk.

iemand enige idee wat de impeddantie is van de din aansluiting, wil de bas nog iest verder kunnen verzwakken in ruimtes waar het te gortig word.
dus met een L-pad maar daat moet ik de impedantie in Ohm voor weten om het uit te kunnen rekenen.

heb hem nu geheel dicht staan de potmeter achterop de MFB maar wil wat headroom hebben


   
BeantwoordenCiteren
Deel: