Meldingen
Alles wissen

MFB 587 geen hoog/mid

9 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
856 Bekeken
(@daanveldhof)
Active Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Het Probleem

Ik heb hier een set staan van 2 MFB 587. Bij een van de twee doen de mid en hoog het niet, de bass wel. ook het rode lampje aan de voorkant brand niet, terwijl er dan wel geluid uit komt (alleen de bass dan), mijn vader heeft het relais al nagekeken, en die werkt uitstekend. condensatoren zijn ook allemaal nagekeken, en zien er nog goed uit.

Deze set zijn een keer bij ons belandt omdat wij meestal al het kapotte spul mogen hebben, maar als we deze weer kunnen fixen zou dat natuurlijk mooi uitpakken.

Kan iemand hierbij helpen?

Alvast Bedankt


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

van de mid is bekend dat deze dicht geknepen kan worden door een klein elko'tje dat enorm verlopen is en zo het signaal afknijpt.
wat ook voorkomt is dat de spoel van de mid onderbroken is.
dat kan je eenvoudig meten over de aansluitingen.
waarom het rode ledje niet brand is onduidelijk, misschien stuk?


   
BeantwoordenCiteren
(@daanveldhof)
Active Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Bedankt voor de reactie, ik zal dit even nakijken. Ik denk zelf ook dat het lampje gewoon kapot is en aan vervanging toe is.

Ik vind het nogal raar dat de mid en de hoog allebei niks doen. Kan dit misschien ook aan torren liggen? En ik zal mijn vader even overhalen om een pakketje van elko'tjes te halen en die er dan in te zetten. Alleen de kleine elko's vervangen?

BTW: ik ben nogal nieuw in deze wereld, dus als er iets doms tussen staat wil ik dit natuurlijk graag horen.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

nee hoor er staat niks doms tussen, bovendien zou het pas dom zijn als daar flauw over gedaan wordt.
de eindtorren kunnen er uit liggen van de mid en hoog versterkers, maar dan zou er waarschijnlijk wel een sluiting ontstaan waardoor er minstens een zekering uit zou gaan. Laag doet het nog dus de zekeringen zitten er nog in.

Is er al gemeten of de spoel van de mid en tweeter niet open staat?
de mid ongeveer 8 ohm en de tweeter ongeveer 15 ohm. meet je helemaal niks (oneindig hoge weerstand) dan is dat de reden waarom je niks hoort en is de versterker die erbij hoort waarschijnlijk nog wel heel.

Het gaat inderdaad om de kleinere elko'tjes, de voedings elko's zijn over het algemeen nog wel goed maar hebben in dit geval ook niets met de storing te maken anders was er met het laag ook iets aan de hand.

Het lampje is overigens een ledje, het maakt dus wel uit hoe je deze aansluit anders loop je de kans dat hij niet brand bij verkeerd om aansluiten (diode werking).


   
BeantwoordenCiteren
(@daanveldhof)
Active Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Remi, bedankt voor je reactie

Ik zal nog even kijken of de spoel ook open staat. Als deze open staat, is er dan gewoon een draadje dat geen contact maakt, of ligt dat dan echt aan de spoel?

En de werking van een diode weet ik nou, want dat heb ik net een maand geleden gehad op school πŸ˜› (zo oud ben ik dus nog niet). Moet je nagaan, de jeugd die zich interesseert in MFB 😯


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

Het kan er zo uitzien, het spoeldraadje dat aan de litze vastzit aan de linkerzijde of aan de rechterzijde kan onderbroken zijn, meestal vlak voor dat de spoelwikkeling begint.
In het slechtste geval zijn er twee onderbrekingen links Γ©n rechts.

Wees heel voorzichtig met het losmaken van de kunststof sierring, deze kwam met vriesspray goed los, maar er is ook iemand geweest die hem in stukken brak.
Op de foto hierboven is het onderbroken draadje weer op een schoongemaakt stukje litze vastgesoldeerd.


   
BeantwoordenCiteren
(@daanveldhof)
Active Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Ik heb even gekeken naar je foto's, ik denk dat dit wel zal helpen, bedankt daarvoor.

En van die sierring, de sierring van de tweeter is ook al kapot, daarom krijgen wij dit spul ook :P. Maar ik ga eerst maar eens even alles meten, kijken of ik daar nog verder mee kom.


   
BeantwoordenCiteren
(@daanveldhof)
Active Member
Deelgenomen: 13 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

We hebben alles eens even gemeten:

Van 1 kast is alles goed en werkt alles goed

Bij de andere is er wel wat meer aan de hand:

- Geluid van laag: versterker geeft signaal en geluid komt er ook wel uit.

- Geluid van mid: versterker geeft geen signaal en oneindighoge weerstand voor de luidspreker zelf

- Geluid van hoog: versterker geeft wel signaal en oneindighoge weerstand voor de luidspreker zelf (bij de andere kast was dit ook zo, maar kwam er wel geluid uit πŸ˜• )


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Zo te zien is er ook nog e.e.a. aan electronica stuk ...

Als je het niet ziet zitten om het verder zelf te doen ben je welkom voor eenn servicebeurt.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: