Meldingen
Alles wissen

MFB F9638

28 Berichten
9 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,138 Bekeken
(@hankie)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

Beste Mfb-freaks,

Ik sta op het punt om een leuke set 2e hands MFB-speakers te kopen. Een jaar of 10 geleden had ik een 544-set staan. Ik was er helemaal weg van en maakte de vergissing om over te stappen op behoorlijk dure zuilspeakers (Monitor Audio - monitor 3). De emotie van mijn oude MFB-s, die nu nog prima spelen bij mijn zwager, heb ik in de zuiltjes nooit kunnen vinden.

Momenteel heb ik dus oog op een set F9638 MFB-s. Ik ben niet technisch, dus de speakers moeten wel in goede staat zijn. Mijn vragen zijn:

- Waar moet ik op letten
- Klinken F9638 net zo goed of zelfs beter dan de 544

Ik wil graag informatie op dit gebied, want ik voel me, ondanks mijn verre MFB-verleden toch een behoorlijke newbie op motional feedback gebied. Met name de verschillen tussen de modellen zeggen mij niet zo veel.

Hankie


   
Citeren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Hallo Hankie,

Over smaak valt niet te twisten.
Ik raad je aan tot de mfb dag 7 mei te wachten en daar alles
eens te belijken en te beluisteren.


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Inderdaad Hankie,

De meeting is hier de uitgelezen plaats voor ! Herman is behoorlijk los op de 9638 en kan je alle in's en out's vertellen. Tipje van de sluier is wel te op te lichten, de meeste 9638 hebben een grondige revisie nodig....

groeten,

AndrΓ©


   
BeantwoordenCiteren
(@hankie)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

7 mei zet ik in mijn agenda, hoewel ik me afvraag of ik zo lang kan wachten met de aanschaf. Op marktplaats zie ik ook regelmatig MFB-speakers staan. Ik durf het toch moeilijk aan daar iets uit te kiezen. Is er naar jullie weten, ergens erkend verkooppunt voor gereviseerde MFB's?
Ik ben namelijk best bereid iets meer te betalen, als ik daarmee ee betrouwbare set in huis haal. Welk type wordt algemeen als beste beschouwd? En welk type vinden jullie het mooist?

Hankie


   
BeantwoordenCiteren
(@a-g-w-wijers)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 440
 

@Hankie wrote:

Welk type wordt algemeen als beste beschouwd? En welk type vinden jullie het mooist?

Over welk type algemeen het beste wordt beschouwd, laat ik me niet uit. Heb immers niet alle MFB's gehad danwel gehoord. Wat ik je wel kan zeggen is dat ik voornamelijk de 54*-serie luidsprekers het mooiste vind. Dit o.a. door de mooie, afgeronde, zwart robuste behuizingen. Waarvan de 541, de kleinste van de serie, nog het meeste indruk op me maakt. Aangezien het formaat en het geluid wat hij produceert. Γ‰n hij is zeer betaalbaar, dus een leuke speaker om mee te beginnen!

Met vriendelijke groet,

Ton Wijers


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Ik denk dat er veel freaks aan zullen gaan werken om op de meeting e.e.a. in goede staat gereed te hebben voor de verkoop.

Ook mensen die mij via mail vragen of er modellen in de verkoop zijn verwijs ik naar de meeting. (Verder proberen we aan de meeting nog wat extra bekendheid te geven middels wat aankondigingen op div sites.)

Of er ook F9638 op de meeting te koop is, is helaas nog niet zeker.


   
BeantwoordenCiteren
(@laurens)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 210
 

ik heb voor E 50 532's gekocht, ik ben er erg tevreden mee. ze verdienen wel nog een revisie, af en toe knetteren en tikken ze erg. ik heb van sommigen gehoord dat ze met name in het middengebied beter klinken dan de vrijwel identieke 544. ze zijn alleen niet echt mooi. ik raad ze aan als je genoeg plaats hebt.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Merkwaardig: waarom raad je 532's aan als je genoeg plaats hebt? ze zijn in verhouding vrij klein en produceren toch een groots geluid.
Je kunt ze prima op vrij lage standaards een beetje achterover opstellen, dan vallen ze niet eens erg op.

Ik raad 532's juist aan als je iets meer plek hebt dan voor een 541.
En als je van gewoon luisteren houdt op niveau dat buren niet moeilijk doen.

50 euro is een nette prijs voor 532's die er nog redelijk uitzien en wat opgeknapt moeten.

Je kunt met antiekwas of bijenwas (hema) ze wel weer mooi krijgen mits er geen al te erge krassen/vlekken op zitten.
Er zijn ook speciale schoonmaakmiddelen voor vlekken/kringen.

De 544 is ongeveer even groot, maar ik vind de 532 veel mooier, kwestie van smaak uiteraard πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@m-miller)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 200
 

Ik heb zelf een set 544, een ik vind het midden een heel stuk aggressiever klinken dan de 532. Vooral bij hogere volumes blijft een 532 mooi rustig klinken, terwijl de de 544 dan steeds meer 'zin' erin krijgt. Ik vind inderdad de 532 ook mooier, In ieder geval mooier dan mijn (door de vorige eigenaar witgeverfde) 544's.
Eigenlijk vind ik het agressievere 544 geluid net iets lekkerder.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Je drukt het mooi uit maar ik bemerk enige tegenspraak πŸ˜‰

Enfin, zolang men tevreden is.. het is heel persoonlijk.


   
BeantwoordenCiteren
(@a-van-ark)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 39
 

Hallo Hanky,

Zelf heb ik de 544's en de 9638 beluisterd.

Beide hebben een geheel eigen geluid, maar de laatste vind ik stukken neutraler klinken.

Het beste is natuurlijk om beide sets aan te schaffen. πŸ˜‰

Mvg,
AndrΓ©


   
BeantwoordenCiteren
(@hankie)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

Beste Andre

Ik had die 544-set natuurlijk nooit weg moeten doen, maar eerlijk gezegd spreekt mij dat 'neutrale' geluid ook wel erg aan. Ik ben namelijk een liefhebber van contemporaire en klassieke muziek. Mijn huidige speakers (Monitor Audio) volgen deze muziek in hoog en mid prima, maar de contrabassen en chello's zijn nauwelijks hoorbaar. Ik verwacht van de MFB 9638 meer. Bovendien moeten ze prima aangesloten kunnen worden op mijn Arcam Alpha 8 versterker, omdat je die naar keuze integrated of pre-amp kunt gebruiken.

Inmiddels heb ik mijn zoektocht naar een goed stel 9638-ers uitgebreid naar Marktplaats.nl

Hankie


   
BeantwoordenCiteren
(@a-van-ark)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 39
 

Beste Hankie.

Je zou eventueel ook een goede! subwoofer (niet zo'n goedkope dreundoos) met je huidige setup kunnen proberen om te kijken of het geluid dan verbetert.

Wat de 9634's betreft: de 9634's geven ook niet overdreven veel bas maar wel een "schone" bas zonder "boem effecten dus".

In mijn huiskamer heb ik een zuilsysteem met een dubbele basreflex staan. Deze bas is veel beter voelbaar 😯 😯 . Het is allemaal een kwestie van smaak.

Gezien je muzieksmaak zijn de de 9634's een goede keuze.

Mvg,
Andre


   
BeantwoordenCiteren
(@hankie)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

Beste MFB-freaks,

Zojuist kreeg ik op mijn advertentie een telefoontje van iemand uit de buurt, die een in perfecte staat verkerende 9638-set heeft staan. Morgen ga ik langs om ze te kopen.

Toch bekruipt me het gevoel, gezien jullie reacties, dat de 9638 een niet al te beste uitgave van Philips is geweest. Gezien de specificaties kan ik me dat niet voorstellen, maar misschien is iemand zo eerlijk de slechte eigenschappen even voor me op een rijtje te zetten. Dan ben ik vast voorbereid.

Overigens denk ik een bijzonder goede set te kopen, want de verkoper vertelde me dat hij alle orginele boekjes, kabels en zelfs de orginele dozen nog heeft. Het leek me iemand die keurig met zijn spulletjes omgaat.

Hankie


   
BeantwoordenCiteren
(@a-van-ark)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 39
 

Hi Hankie,

Zoals gezegd: een speakerkeuze is en blijft een kwestie van smaak. Net zo als een broodje haring, de een vindt het heerlijk, de ander gruwt ervan.

Wat de positieve en negatieve kanten van de 9638 betreft:

Negatief:

- De afwerking. De kast is afgewerkt met een soort plakfolie dat in de loop der tijd gaat loslaten.
- De tweeter moet op oorhoogte staan omdat het stralingsbereik vrij smal is. Hiermee ben je haast verplicht om de speaker op stands te plaatsen
- De speaker klinkt neutraal maar toch ook wel een beetje "hard".
- De 9638's schijnen behoorlijk storingsgevoelig te zijn. Toch is dit niet mijn ervaring; bij een vriend van mij spelen ze al 20 jaar zonder problemen.

Positief:

- Mooi neutraal geluid, goed stereobeeld
- Schone bassen, geen "boem" (Had van mij wel een onsje meer mogen zijn)
- Ziet er supersonisch uit door de vlakke membranen
- De bandtweeter gaat heel ver
- Hoge aaibaarheidsfactor πŸ˜†
- Leuk verzamelobject

Van mijn MFB's heb ik in ieder geval veel plezier.

Mvg,
Andre


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: