Meldingen
Alles wissen

MFB F9638

28 Berichten
9 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,142 Bekeken
(@hankie)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

Voorlopig houd ik nog mijn huidige Monitor Audio set. Die klinken, behoudens het laag, prima. De MFB's zullen toch op zijn minst in de buurt van het mid en hoog van de Monitor Audio's moeten komen en mij moeten overtuigen met de teruggekoppelde woofer, zodat ik eindelijk weer eens iets hoor onder de 40 Hz.

Wat zou beter zijn, aansluiten op mijn versterker als ge-integreerde versterker of (en die keuze heb ik bij mijn versterker) hem aansluiten als alleen voorversterker?


   
BeantwoordenCiteren
(@a-van-ark)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 39
 

Onder de 40 hz....... mmm... op papier gaat de 9638 tot 27 dacht ik.

Als ik jou was zou ik de MFB's aansluiten op je voorversterkeruitgang van ja Arcam, maak je optimaal gebruik van de eindversterken in de Mfb's.

Eindversterker en luidsprekereenheden zijn optimaal op elkaar afgestemd.

Laat ons even weten wat je van de 9638's vond.

Denk er nogmaals om dat je de speakers beluisterd met de tweeters op oorhoogte! ❗

Mvg,
AndrΓ©


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Tsja, dat is inderdaad een nadeel van die bandtweeters, verticaal een smal bereik. Ze zijn wel snel, dus geven goed gedetailleerd hoog weer.
Het laag zit wel snor, dat is nou juist de kracht van MFB πŸ˜‰

"aaibaarheidsfactor" haha, die is leuk. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@hankie)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

Nou het zal mij benieuwen. Ik ga uiteraard een uitgebreid verslag van mijn bevindingen in dit forum toevoegen. Al was het maar omdat over het 9638-type wisselende reacties te lezen zijn, terwijl slechts zelden ondersteuning door praktische ervaring staat vermeld.

Als jullie binnenkort een advertentie op Marktplaats zien, regio Rotterdam, 300 euro, MFB F9638 wegens een afwijkende smaak, dan zijn de negatieve insinuaties tav deze laatst gefabriceerde MFB van een hoog waarheidsgehalte.

(wordt vervolgd!)

Hankie


   
BeantwoordenCiteren
(@hankie)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

Beste Freakers

Gisterenavond ben ik vol goed moed richting Krimpen ad Ijssel gereden om de voor het eerst geconfronteerd te worden met een set F9638 luidsprekers. De ontvangst was erg vriendelijk. Een ouder echtpaar heette me met koffie en koek welkom.

Ik zag ze meteen staan. Alsof ze net uit de doos gehaald waren. Strak, gaaf, glimmend. Na vriendelijkheden over en weer, begon de luistertest. Geen brom, geen plokken of ploffen, maar een onbeschadigde weergave van muziek. De live-opname van Sinatra at the Sands klonk levendig, breed en los. Ook de indrukken die volgde met de Monschein-sonate van Van Beethoven en Jazz at the pawnshop waren uitstrekend. En dan te bedenken dat de luidsprekers gekunseld waren aangesloten op de koptelefoonuitgang van de versterker.

De deal was snel gemaakt en enthousiast reed ik huiswaarts. Aldaar sloot ik de set aan op de pre-amp uitgang van mijn Arcam versterker. Het aanzetten verliep weer schoon, zonder brommen of bijgeluiden. Ik open het laadje van mijn Arcam 24 bits dSc-ring DAC cd-speler en laat nogmaals de Sinatra-cd erin glijden. Na de eerste tonen wordt ik door verbazing getroffen. Het klonk NIET goed. Er klopte van alles niet aan. Het orkest is een soep van geluid en de cd klinkt alsof ik een oude koffergrammafoon heb aangezet. De stem van Frank klinkt geknepen en zwakjes.

De teleurstelling is onuitsprekelijk, maar ik houd het er nog op dat wellicht de schuifjes van de ingangsgevoeligheid niet goed staan afgesteld. Met de zaklantaarn zie ik inderdaad dat die helemaal aan de verkeerde kant staan. Ik schuif ze op naar 7 en luister opnieuw. Het geluid is beduidend beter, maar toch nog niet wat ik ervan verwacht had. Ik draai verschillende soorten muziek. Solistisch werk klinkt goed, orkestraal werk matig.

Pas he-le-maal aan het einde van de sessie ontdek ik door gepriegel aan mijn versterker dat de links/rechts aansluiting verkeerd om zit. Haastig ruil ik de twee tulpjes op de pre-amp uitgang om. De muziek gaat er echt met sprongen mee vooruit. Het vreemde is wel dat de aanduiding op de snoertjes nu niet overeenkomt met de werkelijkheid, met andere worrden. Op het snoertje staat l en r verkeerd om afgedrukt.

Helaas was het al over 12 uur, zodat de ik mijn luistertest moest staken. Vanavond experimenteren we verder. Ik blijf hoopvol! Iemand enig idee waarom de verwisseling van L en R zo'n dramatische invloed heeft op het geluid van de MFB's?


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Je stereobeeld omdraaien klinkt meestal onnatuurlijk, en zeker op muziek van akoestische instrumenten.

Op je MFB boxen zit een L-R schakelaar, misschien staan die net verkeerd om en dan klopt je snoertje met de tulpen inderdaad niet πŸ˜‰
naast de plug dat kleine zwarte schuifschakelaartje, dat is em. Ik vermoed dat je die nog niet gezien had.

Maar er kan nog iets anders aan de hand zijn. Als die speakers daar al jarenlang aangesloten stonden, dan kan door het losmaken van de din pluggen en vervoer er wat slecht contact zijn ontstaan. Dat geeft ook een merkwaardig bijgeluid. Als je de L-R schakelaar schuift, kraakt het dan? En als je aan de din-plug komt?
Beetje op en neer schuiven en contactspray doet al veel.

En ja, speakers klinken in elke kamer anders, plus dat het ook nog veel uitmaakt waar ze staan. Misschien is dat wat experimenteren. Ik heb jaren naar de passieve versie van de 9638 geluisterd, en die stonden op natuurrubber ringen, en iets achterover (ivm het smalle verticale bereik van de tweeter). Zo vond ik ze het best.

Staan ze lager dan luisterhoogte, en gewoon op de vloer dan klinkt het niet zo best meestal.

ben benieuwd naar je verdere ervaringen πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@hankie)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

Beste Freakers,

Zojuist heb ik een sessie van 4 uur achtereen luisteren naar de F9638 afgesloten. Laat ik alvast verklappen dat ik stukken positiever ben dan gisteren. Het afstellen en plaatsen 'luistert' toch wel erg nauw.

Ik denk nu de ingangsgevoeligheidsschuif op de goede stand te hebben staan, maar echt zeker weet ik het niet. Het instructieboekje heeft het over een voltage, dat op de schaal van het schuifje (kenners weten welke schuif ik bedoel) terug te vinden zou moeten zijn. De specs van mijn versterker geven 3,5 volt aan, maar op de schaal van 1 tm 11 van het schuifje, wat niet een oplopend voltage beschrijft, zou ik echt niet weten waar dit terug te vinden is. Misschien iemand hier op het forum?

Nu de luistersessie. Ik blijf een zeker kwaliteitsverschil tussen crescendo's van het vol orkest, dat snel dichtloopt en geen duidelijke spreiding van partijen meer kan bewerkstelligen en de ronduit perfecte solisten. Zowel bij het derde pianoconcert van Van Beethoven als de vijfde symphonie van Mahler viel me dit kwaliteitsverschil duidelijk op. Naarmate er minder instrumenten betrokken zijn in het muziekstuk, deste beter klinkt de MFB. Ook vocaal ben ik onder de indruk geraakt. Van Pavarotti tot Phil Collins. Het klinkt allemaal zeer tastbaar en schoon.

Toch merk ik, maar dat is echt puur smaak, een zweem van gedateerdheid. Anders kan ik het niet uitdrukken. Het lijkt erop alsof de luidsprekers netiets meer druk willen geven dan natuurlijk is. Hierdoor verliest het geluid iets aan sprankeligheid. Het klinkt daardoor net iets teveel aangezet, minder clean zal ik maar zeggen.

Ik ben echter graag bereid aan dit typisch MFB-geluid te wennen, als ik al niet gewend was met de 544. OK, ze zijn niet te vergelijken, zeker niet op het hogere frequentiegebied. Hier presteert de bandtweeter grandioos, maar toch zijn er overeenkomsten. Misschien minder wollig, maar de bas is altijd hoorbaar, ook bij de 9638, zij het vlakker en strakker.

Wat me als laatste in positieve zin bevalt aan de F9638, is de solide staat waarin ik ze aantrof. Al dat gezeur over dat het een gammele rammelkast zou zijn, blijkt zwaar overdreven. Goed het is geen studiobox, maar voor normaal en zorgvuldig gebruik zijn ze uitermate geschikt en ze ogen bijzonder indrukwekkend. Ik ben er echt heel tevreden over en kan je nu al zeggen dat het 'fineer' bij mij absoluut niet loslaten zal. Gewoon een kwestie van verzorging en de juiste klimaatomstandigheden hanteren. Mijn set is immers ook 20 jaar oud en langdurig gebruikt...zonder een enkele beschadiging of spontaan verval.
Een plaatje!

Kan iemand me zeggen of het verstandig is de MFB's ter inspectie naar een servicepunt te brengen? En zo ja, wat dat kost (incl. helemaal goed afregelen)

Groet

Hankie


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Nou, een rammelkast, dat is wel weer overdreven hoor πŸ˜‰

Zeker is het mogelijk dat een set die mooi in een kamer gestaan heeft, niet teveel verhuizingen en klassefuiven heeft meegemaakt nog 100% werkt.
Electronica in zo'n speaker slijt door temperatuur (=gebruik) en temperatuurwisselingen, en trilling.

Dus als iemand er altijd zuinig op is geweest, ze relatief weinig gebruikt heeft en ook niet op oorlogssterkte, dan kan dat best.

Maar soldeerverbindingen hebben bepaalde eigenschappen die soms bij oude apparaten tot problemen leidt. En als je geschatte levensduur van electronica in een TV bijvoorbeeld neemt, dan is 20 jaar wel veel, zeker als er nooit eens onderhoud gepleegd is. Maar het gebeurt wel. Ik heb een vrijwel nieuwe TV uit 1985. Kwam ergens uit een magazijn, beetje gerbuikt ooit voor presentaties en dan heb je in feite een nieuw apparaat.

Of zoals een tijdje geleden iemand die in Belgie een splinternieuwe set mfb's tegenkwam die 20 jaar in een winkeltje in een dorpje gestaan heeft.

Maar bij normaal gebruik is de kans dat er "even goed naar gekeken moet worden" aanwezig.


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Hallo Hankie,

Om de 9638 te testen gebruik ik de volgende tests.

Set er eens 20 Hz op waarbij de speaker een flinke uitslag maakt.
Dan kun je horen en voelen of de kast helemaal dicht is.
De mijne lekte rond de middentoner en tweeter
Toen ik die dicht had lekte hij nog stevig door het gat waar de
luidsprekerdraden de kast in gaan.
Toen ik die dicht had bleek de kast zelf te lekken.
Ik heb toen alle naden in de kast dicht gesmeerd met montagekit.
Je moet dit een week laten uitdampen omdat het oplosmiddel in de
lijm je luidsprekers kan aantasten.
Daarna nog een paar banen glaswol aan de demping toegevoegd
en hij klinkt prima.
Hij lijkt minder hoog te geven maar dat is maar schijn.
Het blijkt dat de dome tweeter van de 544 veel meer 3e harmonische
weergeeft dan de bandtweeter.
Bij zang en spraak kun je dat horen in de "F" en de "P" klanken.
Een 9638 klinkt veel strakker en feller dan de series ervoor.
Ik denk door het kleine gewicht van de conus membranen.
Dat is even wennen maar ik waardeer dat nu des te meer.
De stand van de schuif mag niet veel uitmaken met het klankbeeld.
Verder de nivo's instellen zoals in de service manual beschreven.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Goed verhaal!

Als de stand van je schuif erg veel uitmaakt in de weergave, dan moet je eens checken of je versterker een "loudness" knop heeft. Die moet je wel uitzetten als je dit uittest. Zit die er niet op, dan kan de loudness vast ingebouwd zijn, en dan krijg je inderdaad meer hoog en laag als je de ingangsgevoeligheid hoger zet.
Bied je een "recht" signaal aan dan mag de stand van de potmeter niet uitmaken.


   
BeantwoordenCiteren
(@hankie)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

Beste Freakers,

Na drie dagen van luisteren, instellen, opnieuw luisteren, opnieuw instellen etc. heb ik nu toch het idee de optimale afregeling gevonden te hebben. Omdat ik het eerder nog niet aandurfde heb ik vanmiddag de schuif van de ingangsgevoeligheid helemaal op 11 gezet, de allerhoogste stand. Het resultaat is ronduit verbluffend. Van gedrongen of gesloten geluid is absoluut geen sprake meer. De zeurige zweem van ouderwets geluid is ook helemaal verdwenen. Dat het drie dagen duurt om van ingangsgevoeligheid 1 naar 11 te gaan is misschien wat traag, maar ik neem dan ook voor elke afstelling ruim de tijd en kies nooit meteen voor de uiterste waarden. Had ik dat maar wel gedaan. Kennelijk komt '11' om en nabij 3,5 volt. De handleiding is daar overigens ab-so-luut niet duidelijk in.

Momenteel klinkt op de achtergrond Marvin Gaye (What's going on). Ik kan niet wachten weer terug te gaan naar mijn luisterzetel en me onder te laten dompelen in deze soulswinger. Nog niet eerder heb ik zo'n volwaardige klank mogen horen uit de dSC Ring DAC, wat een verbluffende ervaring.

Ze blijven jongens!


   
BeantwoordenCiteren
(@a-van-ark)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 39
 

Hallo Hankie,

Leuk om te horen dat je er zo blij mee bent; dat mag ook wel want het zijn legendarische speakers.

Ik zeg altijd maar zo: "ben je lief voor je mfb's dan zijn ze ook lief voor jou πŸ™„ euhhhh of geldt dat alleen voor dieren?

In ieder geval: veel luisterplezier.

AndrΓ©


   
BeantwoordenCiteren
(@hankie)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 30
Topic starter  

Ik heb inmiddels al een mail-contact met een servicepunt hier in de buurt (Herman uit Krimpen ad IJssel). Binnenkort laat ik de speakers lek-vrij maken en helemaal na kijken.

Ze zullen bij mij een goed leven krijgen!


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: