Meldingen
Alles wissen

Schema 544 00R klopt niet

5 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
541 Bekeken
(@mfb-j)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Ik heb een 544 gekocht met een defecte midden hoog versterker.
Nadat ik bij jullie de schema's heb gedownload ben ik de fout gaan zoeken.
Het was niet makkelijk deze te vinden (ik heb hiervoor ook een ander topic aangemaakt). Uiteindelijk heb ik het probleem verholpen maar dit werd er niet eenvoudiger op omdat ik twee fouten in het schema heb ontdekt. In de midden/hoog versterker staat een NTC R719 die op de onderdelenlijst net als die in de basversterker met een waarde van 1.500 Ohm aangegeven wordt. Deze blijkt echter 15 ohm te zijn.
Verder hangen er twee weerstanden met de indicatie R720 in de voorversterker. De meest linkse (hangt aan de TS441) is echter de weerstand met de indicatie 702. Als je de weestanden gaat doormeten en je meet plotseling niet de waardes die je verwacht kan je tot verkeerde conclusies komen.
Ik hoop dit bericht is bruikbaar voor andere reparatie(mfb)freaks.
[/img]


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

goeie tip van R702 8)

in het schema van een latere versie staat het wel goed weergeven.

echter de NTC blijft wel overal als 1,5kohm genoteerd.
hij moet hetzelfde zijn (volgens de documentatie) als die bij de laagversterker, is dat bij jouw 544 ook zo?


   
BeantwoordenCiteren
(@mfb-j)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Nee, absoluut niet. De NTC voor de laagversterker is 1500 Ohm en die voor het midden/hoog 15 Ohm. Heel vreemd maar waar (ik heb het nog even bij een andere box geverifieerd).
Waar kan ik dat latere schema vinden?


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

in deze staat ook al R702 ipv R720
http://www.mfbfreaks.nl/pdf/mfb/544/service544-50r.pd f"> http://www.mfbfreaks.nl/pdf/mfb/544/service544-50r.pdf

met de NTC van 15 ohm ben ik nog niet overtuigd eerlijk gezegd


   
BeantwoordenCiteren
(@mfb-j)
Active Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Ik vind de waarde ook ietwat vreemd (zeker omdat deze parallel over een R330 weerstand zit. Mischien kun je het zelf even nameten danwel de typeindicatie op de NTC aflezen.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: