Meldingen
Alles wissen

Verschillen tussen subtypen 22RH544

24 Berichten
8 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,508 Bekeken
(@musicfreak)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Sinds kort heb ik een setje 22RH544/00R in mijn bezit. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat de verschillen zijn tussen de verschillende types.

Ik weet dat er in de 22RH544/00R een AD0160 tweeter zit en een hoog rolloff frequentie knop.
Verder weet ik dat de 22RH544/50R deze knop niet heeft en is voorzien van de AD0140 tweeter.

Maar hoe zit het met de /15R, /65R en /79R? Waarin wijken deze af? en wijken de door mij genoemde subtypen misschien nog op meer punten af?


   
Citeren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

De 544 is ongetwijfeld de meest geproduceerde mfb.
Naast 00R , 15R etc kun je ook andere kenmerken vinden.
Het begin van het serienummer is PL00 , PL01 PL02 etc.

De grootste verschillen zitten in de gebruikte midd range speakers en tweeters. De 79R heeft sq211 midd, en een AD163 tweeter.
Vanaf de 50R en hoger is de instelling "roll-off" van het hoog komen te vervallen, en is het netsnoer vast aan de box gemaakt.
Het extra stopcontact achterop de 544 is tussen de 15R en de 79R ook ergens komen te vervallen.

Een ander verschil is het gebruikte stofje aan de voorzijde. De latere modellen verkleuren minder (net als de woofers) , en het hardboard van de losse frames is eens door kunststof vervangen.

De meeste onderlinge verschillen vind je bij de 00R versie. Daarin kom je soms zelfs een AD160 tweeter tegen. ( PL00 )

Ik heb nooit een precies overzicht gemaakt van de verschillen, maar ik kom af en toe ook nog nieuwe verschillen tegen.


   
BeantwoordenCiteren
(@musicfreak)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

Ok, dat verhelderd de zaak al meer!

Welke types tweeters zijn er in de speakers gebruikt, alleen de AD0160 en de AD0140 tweeter? En welke midrange speakers zijn gebruikt?


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

De 0160 werd alleen in de eerste types 544 gebruikt

latere hebben soms de 162 (gele)of 140. de laatste serie had de 163.

Het verschil: 160, 162 en 140 waren polycarbonaat domes, met wat verschillen in gevoeligheid. de 163 een textiel dome.

de polycarbonaat domes klinken wat gefokter, hebben een soort fantasiehoog wat wel aardig klinkt, en typisch jaren 70.. De textiel domes zijn vlakker maar bij die tweeters lag de resonantiefrequentie hoger, dus in 2-weg waren ze minder mooi. (zoals de AH585/586) vind ik.

voor de polycarbonaat tweeters werd duidelijk gecorrigeerd in de mid-hoog trap, tenminste, voor zover ik weet in de RH532 want daar heb ik veel mee zitten testen. Wilde je daar een andere tweeter in, dan moest je elektronisch wat aanpassen in de terugkoppeling. Anders klonk die gewoon te dof.

Je kunt de spannig over de tweeter meten, (eventueel vervang ej em door een weerstand) en bij niet te hoog nivo een frequentiesweep doen, zie je meteen wat er loos is. Normaal gesproken zou de spanning redelijk constant moeten zijn, maar in de 532 zag ik duidelijk een correctie voor de AD0160.

EN om weer terug op de 544 te komen, daar werd de mid dome AD 0210 ingezet, later de 0211. Volgens de databoeken identiek, maar niets is minder waar, de 0210 met papieren dome klinkt toch wel anders dan de 0211.
Voor alles geldt (zowel de units als de electronica) dat het na 30 jaar wellicht niet meer in de originele staat is. Dat betekent soms een unit die niet meer 100% is, en vaak de electronica, vooral condensatoren die helemaal buiten specificatie zijn.

Als je een rms meter hebt en een toongenerator kun je veel vaststellen.

klank van een sinus bijv, maar ook het gedrag van de uitgansspanning vs. frequentie.
Het is bij de oude boxen aan te raden alle elco's die in het signaalpad zitten na te meten. ook kleinere voedingselco's. gek genoeg zijn grotere elcos vaak nog prima.
Die vervangen, de box afregelen volgens de service doc dat doet soms wonderen. Maar je kunt het ook treffen en een set kopen van iemand die er relatief weinig en rustig mee gespeeld heeft. Dan is alles nog redelijk goed, maar het bljft electronica die ver buiten de normale geschatte levensduur ligt. (voor printen die in een flow zijn gemaakt is dat zo'n 8 jaar, de oudere boxen zijn wellicht nog handmatig gesoldeerd op vertinde printen, dat gaat langer mee)


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

goeie uitleg Jeroen 8) top


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Thanks.. heb het zelf trouwens al lang niet meer gedaan, mfb's solderen, maar als iemand dat niet kan dan weet Herman er wel raad mee πŸ˜‰

Elco's zijn sowieso een probleem in de oude apparaten. Ik heb me pas een meter aangeschaft om die door te meten, niet goedkoop zo'n ding maar wel makkelijk πŸ˜‰ Anders blijf je aan het vervangen, en uiteraard moet je de goeie gewoon lekker laten zitten, dat spaart weer uit..


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
 

Wel vind ik het altijd lastig dat je de elco's eerst moet uit solderen om ze door te meten.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Da's waar. Voor de kleintjes valt het mee, maar soms hebben ze de grotere vastgeplakt. Dan is een rol zuiglint wel handig πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@themode)
Estimable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 101
 

@Zapper wrote:

Da's waar. Voor de kleintjes valt het mee, maar soms hebben ze de grotere vastgeplakt. Dan is een rol zuiglint wel handig πŸ˜‰

Of een desoldeerstation, dat is echt handig. De A-merk zijn niet echt goedkoop, hoewel je soms tegen een koopje aanloopt. Via E-bay kun je trouwens al een nieuwe kopen voor rond de 80 euro, hoewel ik niet weet wat de kwaliteit hiervan is.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

voor de-solderen gebruik ik een tinzuiger of een boutje met ingebouwde tinzuiger. heb je meteen de gaatjes schoon en open om de nieuwe elko door te steken


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

ik heb ook zo'n metertje van de conrad en die meet in de schakeling
wel altijd de elco's ontladen !!
vaak zijn dezelfde kapot en inderdaad de grote voedingselco's
zijn vaak nog goed .
ik heb wel gevonden waarom. als je een elco hebt van 10 uf 35 volt
die 1 cm bij 0,6 cm is is hij al na 10 jaar rot .
en dezelfde waarde maar dan 1,3 bij 0,8 cm gaat al langer mee
ook scheelt het als je ipv 35 volt 50 volt pakt .
ook is het opvallend dat elco's in philips apparaten vaker stuk zijn als in
japanse apparaten , kijk bijv naar mijn cd650 , de japanse elco's
zijn allen nog op waarde , en de philips elco's zijn minder geworden
en de speler is toch al 23 jaar oud , ook is de netspanning een
belangrijke factor staat hij op 220 volt en heb je 238 volt
dan is er 18 volt overspanning op de voeding .
en dan zit alles al over zijn max heen .
die spanning bij de 544 moet dacht ik 57 volt zijn en de grote elco's zijn
60 volt en dat icm bij de radiator staan versnelt het proces .
en zorgt er tevens voor dat de ruststroom hoger wordt .

groet mattie


   
BeantwoordenCiteren
(@musicfreak)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

@Zapper wrote:

De 0160 werd alleen in de eerste types 544 gebruikt

latere hebben soms de 162 (gele)of 140. de laatste serie had de 163.

Het verschil: 160, 162 en 140 waren polycarbonaat domes, met wat verschillen in gevoeligheid. de 163 een textiel dome.

Ik heb de 162 kom ik nu achter.

de polycarbonaat domes klinken wat gefokter, hebben een soort fantasiehoog wat wel aardig klinkt, en typisch jaren 70.. De textiel domes zijn vlakker maar bij die tweeters lag de resonantiefrequentie hoger, dus in 2-weg waren ze minder mooi. (zoals de AH585/586) vind ik.

Fantasiehoog, wat moet ik me daarbij voorstellen? Klinkt wel leuk! πŸ™‚ Ik merkte wel dat bij het nummer Non Ho Leta van Gigliola Cinquetti (eurovisie nummer) dat je merkt dat de tweeter het tijdens de zang het erg abrupt overneemt van de middentoner. Maar dat klinkt meer als een scheidingsfilter-ding dan als fantasiehoog.

EN om weer terug op de 544 te komen, daar werd de mid dome AD 0210 ingezet, later de 0211. Volgens de databoeken identiek, maar niets is minder waar, de 0210 met papieren dome klinkt toch wel anders dan de 0211.

Ik heb de papieren dome, zou het kunnen dat deze wat scheller klinkt? En vanaf welke subserie werd de AD0211 speaker gebruikt?

Heb vanavond heel wat zitten luisteren. Het viel me op dat de volgende nummers heerlijk klonken:
Emerson, Lake & Palmer - Lucky man (lekker warm geluid)
Joan as police woman - The ride (mooi open, direct, sowieso klinkt accoustische tof)
Time Bandits - Listen to the man with the golden voice

De volgende nummers klonken echter te schel:
John Legend - Ordinary people
The Seekers - A world of our own (vooral het woord "leave")
Glass tiger - Thin red line
The Shadows - Kon-Tiki
The Stranglers - Skin deep *
U2 - U2 New year's day
Michel Fugain and Le big baza - Le Printemps (kinderkoren zijn niet het het favoriete ding van deze speaker)

* Eerst was mijn setup Laptop --> Externe M-Audio geluidskaart --> Reciever --> Hoofdtelefoonuitgang --> 544. Toen ik de reciever er tussenuit haalde (de M-Audio heeft ook een hoofdtelefoonuitgang) ging het al beter, met een goede interlink op de tulpaansluiting klinkt de muziek het beste.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

De 0210 klinkt inderdaad wat scheller.
Of vanaf de 50R of vanaf de 79R kom je de 0211 tegen.

In mijn ervaring komt het bij de 0211 vaker voor dat de spoel onderbroken is trouwens.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Met fantasiehoog bedoel ik dat deze types het hoog zo rond 12kHz erg voortvarend weergeven, waardoor het lijkt alsof een oude opname heel erg veel hoog heeft. Het Γ©chte hoog (wat je nog goed hoort als je jong bent, nu zit ik nog maar op 15kHz)) daarvoor heb je wat modernere tweeters nodig.
Om het maar simpel te zeggen, ze klinken wat gefokt, maar vaak is dat wel aardig bij muziek uit die tijd πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
(@musicfreak)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

@herman wrote:

De 0210 klinkt inderdaad wat scheller.
Of vanaf de 50R of vanaf de 79R kom je de 0211 tegen.

In mijn ervaring komt het bij de 0211 vaker voor dat de spoel onderbroken is trouwens.

Dank voor de info! En nou nog nog zo'n setje op de kop zien te tikken. Zag dat ze ook in de 22rh457 zaten.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: