Meldingen
Alles wissen

Verschillen tussen subtypen 22RH544

24 Berichten
8 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,546 Bekeken
(@musicfreak)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

@Zapper wrote:

Om het maar simpel te zeggen, ze klinken wat gefokt, maar vaak is dat wel aardig bij muziek uit die tijd πŸ˜‰

Het valt mij ook reuze mee, al merk ik wel dat het hoog niet zo ver doorloopt als op mijn B&W 201i's. Heb nu in mijn winamp equalizer 6 Khz wat omlaag gezet, 12 Khz iets omhoog en 14 en 16 Khz iets meer omhoog... Dan klinkt het lekkerder.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Jeroen,

Mijn vraag aan jou is: vind je dat "fantasie hoog" ook terug in de frequentie karakteristiek, want het kan ook zijn dat ondanks dat meerdere hoog je daar weinig van terug ziet in de karakterestiek.
Gaarne je reactie.Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

De AD0160 en broertjes klinken voor mij als wat opgefokt hoog, ik heb eens gemeten aan een originele 532 en daar zag je de spanning op de tweeter afnemen vs de frequentie. Er is dus wel voor dat gedrag gecorrigeerd. Ik heb inmiddels geen 532 meer. Wel de 6541 van Aristona waar de Ad0162 inzit. Die klinkt best vlak, maar toch wat accent op hoge tonen zo rond 10kHz en het hele hoog mist, een totaal ander geluid dan een ribbon tweeter, waarvan ik weet dat ze heel vlak zijn. Daar is het hoog minder scherp, maar hoor ik wel dat het ver doorloopt. Nouja, " hoorde" want het is bij mij na 15kHz ook afgelopen tegenwoordig en dat wordt alleen maar minder helaas. Vroeger hoorde ik zeer duidelijk het verschil tussen het "plaat" hoog en cd hoog. De grap is dat dit soort tweeters alles wat meer als plaat laten klinken, zijn sommige mensen blij mee, ik vermoed dat het meer met vervorming te maken heeft en met een minder vlakke karakteristiek dan een ribbon tweeter. De textile dome uit de 587 heeft dit niet, die klinkt vrij neutraal, wel iets minder helder dan een ribbon maar zeker niet slecht.

Wat nou precies dat typische geluid veroorzaakt weet ik niet maar het is niet zoals het zou moeten, alhoewel het best aardig klinkt op oude opnames van cassettes bijv.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Jeroen,

Welliswaar heb je m'm vraag niet rechtsteeks beantwoord,maar indirect kan ik er toch uithalen wat je eigenlijk bedoelt. Kijk je moet de dingen natuurlijk in z'n tijd zien. We zijn destijds voor de tweeters begonnen met een Polycarbonaat dome. Op zich helemaal niet zo gek, maar die dome geeft inderdaad toch wat ongewenste uitslingeringen. Dat punt moest dus worden verbeterd en zo is direct daarna de textiel dome er gekomen.

De textiel dome is wat dat betreft een heel stuk rustiger en de ribben is nog weer beter en gladder dan de textiel dome.

Later toen we de beschikking kregen over 3D apparatuur konden we met die zogenaamde berglandschappen die ongewenste uitslingeringen ook meten en aantonen.[In de frequentie karakteristieken komt dat eigenlijk niet altijd voldoende tot uiting]

Fantasie hoog, zoals jij dat noemt, is dus niets anders dan ongewenste uitslingeringen. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Hi Piet,

die uitslingeringen, kunnen die leiden tot meer harmonische vervorming? Dat zou het verklaren denk ik.


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

de hoogunits van de mfb lijn ....

ik heb er ook moeite mee gehad

vooral de 00r versies van de 541 en de 544 .

vaak klonken 2 toch dezelfde types anders in mijn oren

ook na het wisselen van de achterkant en van plaats.

nou is het zo dat het vierkante blokje schuim in de ad

tweeters met de jaren ook verouderd en wegbrokkelt en dat is een heel

bepalende factor in het hoog en de geluidshoogte .

ik heb meerdere units verwisseld en kwam vaak toch bij de unit zelf uit

en als dat blokje eruit is klinkt hij heeel schel .

ook werken de units weer anders als je ze voorzichtig verwarmt met een

fohn . ( tropicalized )

ook is het blokje wel eens half doormidden gescheurd ( door het vervoer )

het is zelfs zo dat je de spoel van veel types met elkaar kunt uitwisselen

en dan toch bepaalt de behuizing de toonklank .

mattie


   
BeantwoordenCiteren
(@musicfreak)
Active Member
Deelgenomen: 15 jaar geleden
Berichten: 7
Topic starter  

@mattie wrote:

nou is het zo dat het vierkante blokje schuim in de ad tweeters met de jaren ook verouderd en wegbrokkelt en dat is een heel bepalende factor in het hoog en de geluidshoogte .

ik heb meerdere units verwisseld en kwam vaak toch bij de unit zelf uit en als dat blokje eruit is klinkt hij heeel schel .

Ik keer even terug naar de schelheid die ik ervaar bij het luisteren naar mijn 544's. Ik wil graag zeker weten dat het de 0210 (de midtoners dus) zijn die de schelheid veroorzaken. Als ik bovenstaand bericht lees dan zouden het ook de tweeters kunnen zijn.

Hoe kom ik daar achter, handen voor de speakers houden? Wat zijn jullie ervaringen met de schelheid?

Ik heb overigens ook ontdekt dat mijn MF speakers lekkerder klinken bij wat vetter geproduceerde / meer gecompresste muziek. Ook de aanwezigheid van veel laag speelt mee. Wat cleanere muziek klinkt niet altijd prettig.


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

het best is de schelheid weg te regelen met een equalizer ,
ik heb dit ook gedaan , want passief heeft dit ook .
ook is de luisterhoogte van belang . met mid en tweeter op oorhoogte
klinkt het vlugger schel . bij mij is 4khz al vlug irritant .

groet mattie


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Jeroen,

Ik denk niet direct aan harmonische distorsie. Het is wel een vorm van distorsie, maar meer een kwestie dat de speaker zelf iets toevoegt aan het oorspronkelijk toegevoerde signaal. Een soort eigen bijdrage dus.
Dat heeft onder andere te maken met de inwendige demping van het toegepaste conus/dome materiaal en de hele bewegende massa speelt daar ook een rol in. Ferro fluid heeft op dit laatste een gunstige invloed en heeft ook nog andere voordelen.

Woofers en andere speakers kunnen net zo goed last hebben van ongewenste uitslingeringen. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: