Meldingen
Alles wissen

Vissenoog 561 aansluiten op MFB 567

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
448 Bekeken
(@steve)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 111
Topic starter  

Stel: je wil een vissenoogversterker type 561 (de grote vissenoog) aansluiten op een MFB type 567.

Deze versterker heeft geen MFB-out dus kies je ofwel voor de Luidsprekeruitgang ofwel voor de koptelefoonuitgang.

Is het niet gevaarlijk voor de eindtrap van de versterker om dit te doen. Ik vrees namelijk dat de versterker het vermogen niet kan afgeven zoals hij dit bij een passieve 4-Ohm speaker doet ? Kan dit echt geen kwaad ?

Vandaar zou ik eventueel opteren om de koptelefoonuitgang te rerouten naar een stekker en die aan te sluiten omdat ik ervan uitga dat de koptelefoon via een apart printje wordt gevoed en niet via de eindtrappen. Indien ik dit opblaas , heb ik alsnog mijn eindtrappen in orde.

Is het ook correct dat een van de DIN uitgangen bruikbaar is ? Maar dan kun je toch het volume niet regelen evenmin de toonregeling gebruiken ?

Of zie ik het verkeerd ?


   
Citeren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Gelukkig hebben alle MFB's de mogelijkheid het inkomende signaal te verzwakken en zo de box geschikt te maken voor aansluiting op een eindversterker. Vroeger werden er geloof ik speciale verloopjes bijgeleverd die van de "streep - punt" connector naar DIN.

De ingang van een mfb is hoogohmig >47kOhm dus die zal de eindversterker niet of nauwelijks belasten. Je kan dus prima een 567 op een 561 aansluiten. Dat het niet de allerbeste manier is kan je denk ik zelf wel bedenken, oa extra ruis etc. Gebruik geen luidspreker kabel maar bijvoorbeeld coax. Succes!


   
BeantwoordenCiteren
Deel: