Meldingen
Alles wissen

Woofers F9638

6 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
579 Bekeken
(@glennos)
Trusted Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 64
Topic starter  

Gisteren is het ongewenste gebeurt...

Voor de kenners die woofers zien icm F9638 denken dan.. óf het mfb opname-elementje heeft losgelaten óf er zit een deuk/kras/put in het vlakke membraan van de woofer.

Juistja, dat laatste dus. Een afdekplaat van van mn kast viel om.. tegen de speaker. En nu zit er dus een aardig lelijke diepe brede groef in de woofer (met vlak membraan). En al wordt gezegt dat de klank hetzelfde blijft (wat ik wel geloof), is het natuurlijk geen gezicht.

Daarom mijn vraag:

Heeft iemand wel eens een succesvolle reparatie kunnen uitvoeren?

Op zich lijkt het me eenvoudig om een matzwarte sticker op maat te knippen (volledige grote), en deze erop te plakken (papierbasis of plasticbasis). Maar zou het nodig zijn om die groef op te vullen met een licht vulmiddel? anders zie je denk ik een reliëf?


   
Citeren
(@glennos)
Trusted Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 64
Topic starter  

Hopelijk ontvang ik morgen stickers van voldoende dikte welke ik erover kan plakken. Ben benieuwd of dat gaat werken... 🙄


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Ben ook benieuwd. het originele oppervlak is niet 100% glad, je ziet iets de honingraatstructuur er door.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Jeroen,

Je Sprak even over honinggraat structuur. Een aantal japanse firma's hebben destijds, eind jaren 70, een aantal duurdere boxen van hun boxen programma's uitgevoerd met een vlakke honinggraat woofer. De filosofie en theorie die daar achter zat was absoluut goed,namelijk:grote stijfheid en de vlakke plaat gedroeg zich als een piston,prima dus.

Het punt is echter, dat [voor het gemak noem ik het maar even conussen] die conussen veel te zwaar waren, wat enerzijds ten koste ging van de efficiency en anderzijds door de zwaarte moeilijk aansloten op een dome mid range met een overname frequentie van bijvoorbeeld 500hz. En dat heeft direct invloed op het lage midrange gebied. Het klonk dan ook niet goed.

Kennelijk hebben ze daar klachten over gekregen, want de honinggraat conussen zijn maar heel kort op de markt geweest.

Zoals ik al zei, met het principe van een vlakke conus is niks mis mee, en dat was voor ons reden om in de de ontwikkeling toch eens te kijken of we de genoemde problemen konden oplossen.

We zijn toen uitgegaan van een heel lichte dunne polystereen schuimplaat [flink samen geperst] die voor de stijfheid aan beide zijden beplakt werd met een alluminium folie, Dus geen honinggraat structuur!
De aandrijving geschiedde met een kleine hulpconus met een normale spreekspoel. Ook weer van wege de stijfheid lag het aandrijfpunt van conus naar vlakke plaat op 0.7 van de diameter van de vlakke plaat.

Al met al een vrij duur proces en voor de fabriek geen gemakkelijk product.

Dit als achtergrond informatie. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Hi Piet,

Bedankt voor de informatie.

Wat ik bedoel (en ik heb weleens een kapotte woofer gezien, dus het materiaal in mijn handen gehad) dat er in dat kunststof een structuur zit, vermoedelijk dan van het persen. Die zie je soms een klein beetje door het aluminium heen.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Jeroen,

Ja, dat had ik begrepen en dat werkt ook verwarrend en daarom heb ik even de achtergrond belicht. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: