Meldingen
Alles wissen

22AH798 Receiver

30 Berichten
8 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,245 Bekeken
 Yde
(@yde)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 49
Topic starter  

Hallo,

Ik heb vanmorgen o.a. een 22AH798 op de Friese Radiomarkt gekocht.
Er zijn echter een aantal problemen waar ik niet uitkom.
Het linker geluidsignaal werkt niet en na enige tijd word een groene weerstand op het printplaatje van de koptelefoon zo heet dat deze spontaan met een barbeque begint (rook). De soldeerverbindingen bleken los te zitten, nadat ik deze weer gesoldeerd heb blijft de weerstand zeer heet te worden. Wie weet wat de waarde van deze weerstand is?
Op de voedingsprint zit ook een weerstand die erg heet is geweest, hij is zo verbrand dat de kleurcode onleesbaar is. De weerstand boven het verbrande exemplaar heeft als nummer 3467 de verbrande weerstand heeft als eindcijfers ..65 voor de rest is het onleesbaar. Wie weet wat de waarde van deze weerstand is.
Verder had ik als vraag wie heeft een Service Manual voor de 22AH798 en is bereid deze te scannen en te mailen (y.k.nijboer@chello.nl).
Ook heb ik vanmorgen een 22AH799 gekocht die ook defect blijkt πŸ™ (geen tuner en klok), als de voedingsprint gelijk is aan de 798 dan wissel ik deze eerst even om om te kijken of dit het euvel is van het heet worden van de weerstand van de koptelefoon print.

Groet,

Yde Nijboer
Drachten


   
Citeren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

Ik wil je volgende week wel een kopie van de SM sturen, maar zal eerst je vragen proberen te beantwoorden.

R op de koptelefoon print moet de 3278 zijn. In de lijst staat deze vermeld als een draadgewonden weerstand van 360 Ohm 4 Watt

De R van de voeding lijkt mij de 3465. (Safe res. 22 Ohm)

Voor zover ik gekeken heb zijn er geen verschillen in voeding tussen de 798 en de 799. In de SM van de 799 is ook geen schema van de voeding opgenomen.

In de SM van de 798 staat letterlijk:

De 22AH798 is afgeleid van de 22AH799.

Het verschil is dat de 22AH798 is uitgevoerd met infrarood afstandbediening.

Nou laat maar horen of je er wat aan hebt en suc6

Hilbrand Boorsma

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 Yde
(@yde)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 49
Topic starter  

Hallo Hilbrand,

Bedankt voor de info, ik heb inmiddels de weerstanden vervangen maar moet constateren dat weerstand 3278 nog steeds veel te heet word. Er is dus blijkbaar nog iets anders defect.
Als je volgende week de Service Manual toe wilt zenden ben ik daar zeer gelukkig mee. Ik vind het eigenlijk zonde om de 799 te slopen. Er blijken in deze receiver enkele rotte elco's te zitten die ik eerst wil vervangen. Enkele heb ik niet op voorraad dus moet ik eerst bestellen. Maar dat is voor latere zorg.

Alvast bedankt.......

Yde


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Ik hoop echt dat de processor nog goed is, deze zijn niet meer te krijgen...

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@pkuiper)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 38
 

Hallo Yde,

als eerste gefeliciterd met je koop,

mijn ervaring met de 799 is dat hij eerst een poosje weer op spanning moet staan om de processor en de rest weer aan de gang te krijgen.

omdat ik nog geen schema heb kan ik het niet voor je verklaren.

succes pieter

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

Zal ik de sevice manual dan meteen maar 2 keer kopieren? Tenminste wanneer je daarvoor belangstelling hebt pieter.

Laat het maar ff weten.

Hilbrand.


   
BeantwoordenCiteren
 Yde
(@yde)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 49
Topic starter  

Hallo,

Ik heb inmiddels de 799 weer aan de praat, ik heb alle elco's rondom de processor vervangen.
Er is echter nog 1 probleem over, de afstemming werkt niet?
Hij blijft op de 87.50 Mhz staan, de klok doet het echter weer wel en is in te stellen. Dit zou betekenen dat de processor werkt.
Word de afstemming aangestuurd vanaf de tuner print?
Zo ja, dan vervang ik ook hier alle elco's.
Heb nog een tuner staan (22AH106) die ik gelijktijdig heb gekocht met hetzelfde probleem (geen klok en afstemming). Zal nu bezig om de elco's rondom de processor ook te vervangen, niet te lang want het is mooi weer (26 graden).

Hilbrand stuur je de kopieën via de post of E-mail, in het eerste geval wil ik de onkosten vergoeden.

Groeten uit een zonnig en warm Drachten.

Yde


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

Ik ben van plan ze met de post te sturen. Morgen eerst maar even kopieren. Misschien dat ik ze later nog wel eens een keer scan, maar dat kost nogal wat tijd en het resultaat is meestal niet optimaal.

Zo ben ik momenteel bezig met de service manual van de 541 die ook op deze site staat. Het kan natuurlijk aan mijn ogen liggen, ben tenslotte ook al wat ouder, maar veel is voor mij in ieder geval moeilijk leesbaar.

Ik heb al eerder voor iemand een kopietje gemaakt en ik vind het leuk om iemand te kunnen helpen.

Er zijn geen onkosten aan verbonden, dus wanneer je mij een adres mailt heb je kans dat het deze week nog in je brievenbus ligt.

Veel soldeerplezier met je 798 & 799.

Hilbrand (3x799; 2x798; 1x708; 4x544 en 2x541)


   
BeantwoordenCiteren
 Yde
(@yde)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 49
Topic starter  

Ik heb inmiddels de 798 ook weer draaiende, het heet worden van de weerstand op de koptelefoonprint werd veroorzaakt door het toegepaste signaallampje.
Er zat een lampje in van 6 volt/0,1 A, ik weet niet of dit het juiste lampje is dat erin moet zitten maar nu het lampje eruit is word de weerstand niet heet meer omdat er geen spanning meer opstaat. Het enige nadeel is dat de veldsterkte meter nogal donker is nu. Het probleem van het niet werken van de linker uitgang heb ik opgelost door elke transistor te vervangen van de voorversterker, gelijktijdig heb ik dit ook gedaan bij de rechter uitgang om de boel gelijk te houden.
Nu nog een bij passend lampje zien te vinden en de 798 is klaar voor gebruik.
Ik heb de receiver nu aangesloten op een setje 541 en ik moet zeggen wauw wat een sound, dit had ik niet verwacht.
Nu moet de 799 nog klaar, de afstemming werkt niet / af en toe. Wanneer ik de receiver een uurtje of 2 aan de stroom laat staan dan werkt de afstemknop voor enkele minuten en kan ik met enige moeite op zenders afstemmen en in het geheugen zetten. Misschien een elco probleem anders kan ik het niet verklaren.
Eerst maar de Service Manual van Hilbrand afwachten.

Yde


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Probeer voor dat lampje eens 6V 0,05A oftewel 50 mA, die lampjes zitten ook in de 532..... Scheelt toch alweer de helft aan stroom....

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@pkuiper)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 38
 

Hallo allemaal,

Ik ben even uit de lucht geweest en er is weer een hoop gebeurd.

Hilbrand,

Ik ben erg geintereseerd in de schema's van de 799er
in mijn kopie van de service manual zijn ze niet goed te lezen.

Yde,

Als de afstemming van de 799 het niet doet dan moet je de instelpotmetertjes van de lichtsluisjes van de afstemming opnieuw afstellen

Bij de aansluitpunten A281 en A282 op het printje meten:

Laag op 0,5 volt afstellen met R3263

verschil tussen A281 en A282 afstellen met R3265 max verschil 0,1 volt

Hoog wordt niet opgegeven

Dan hoort hij het weer te doen

Succes,

Pieter

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

Ik heb vandaag al een kopie naar Yde gestuurd.

Wanneer je mij een adres mailt, zal ik je (Pieter) er ook een sturen.

Voordat je gaat afregelen kun je ook proberen de led's en sensors bij het afstemwiel schoon te maken. (alcohol)

Bij mij heeft dat al 2 keer resultaat gehad.

Hilbrand

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@pkuiper)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 38
 

Als de boel op het randje staat kun je met alcohol (schoonmaken) wel wat bereiken, maar meestal is alcohol beter voor het baasje en kun je de boel beter opnieuw afstellen.

Het is een stukje analoge elektronica die TTL logica moet aansturen en met de bekende (philips oeps) potmeters bereik je veel met (een beetje) contact spray en opnieuw inregelen

succes Pieter

Inmiddels 2x 799

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 Yde
(@yde)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 49
Topic starter  

Pieter,

Ik heb alle afstellingen gevolgd die jij had opgegeven om de afstemming van de 799 weer te doen werken. Ik heb gelijk ook de LED's en Sensors met alcohol schoongemaakt (rookaanslag).
En ik moet zeggen "HIJ DOET HET WEER". πŸ˜€

Na drie dagen sleutelen heb ik een perfect werkende 799.
Op het moment staat hij/zij aangesloten op 3 setjes 567 met een CD100 cd speler, klinkt behoorlijk moet ik zeggen. :muziek:

Nu moet de 798 nog klaar, alles werkt maar wanneer ik het signaallampje aansluit gaat weerstand 3278 (360 Ohm/4Watt) met een barbeque beginnen. Ik heb geprobeerd een ander lampje te vinden bij de lokale electronica boer, maar deze heeft alleen maar 6 volt / 0,1 A en die zit er al in. Bestel er wel een aantal bij Conrad, deze heeft lampjes die beginnen bij 30 mA.

Yde


   
BeantwoordenCiteren
 HOB
(@hob)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 143
 

Toch moet het lampje dat er in zit goed zijn. In de service manual staat het lampje aangegeven als zijnde:

6 Volt 100 mA

Is dus in orde.

Wat zit er voor lampje in de 799? Dit moet uitwisselbaar zijn.

Nou gefeliciteerd met je werkende 799 en veel luisterplezier...

Hilbrand


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: