Meldingen
Alles wissen

22AH798 Receiver

30 Berichten
8 Gebruikers
0 Reactions
1,345 Bekeken
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 20 jaar geleden

Zou best kunnen dat gewoon de weerstand niet meer in orde is na al die jaren, tis toch zon groene stookweerstand? Heb je hem al gemeten?

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 Yde
(@yde)
Eminent Member
Topic starter  

Hilbrand,

Gisteren heb ik de Service Manual met de post thuis gekregen, hiervoor mijn dank. Ik kon niet eerder antwoorden omdat chello weer eens plat lag (verbeterde dienstverlening ja, ja).
Het lampje dat in de 798 zit is gelijk aan wat er in de SM staat en is ook nog van Philips.

André,

Ik had de weerstand op het koptelefoonprintje al vervangen, maar heb het oude exemplaar gemeten en de waarde is 356 Ohm en een beetje. De waarde volgens de SM moet 360 Ohm zijn dus dit verschil is niet zo groot! Omdat deze waarde bijna niet meer te krijgen is heb ik er nu eentje geplaatst van 370 Ohm/4Watt, maar ook deze word ontzettend heet (of is dit normaal). De soldeerverbindingen laten los en het printplaatje blakerd hierdoor ook zwart.

Ik duik wel even in de SM en volg het het spanningstraject kijken of er hier iets fout zit, maar zonder signaallampje werkt de receiver (798) perfect. Al moet ik wel zeggen dat het volume nivo lang niet zo hoog ligt als bij de 799. Ik moet de volume knop verder open zetten om hetzelfde geluidsvolume te halen in vergelijking met de 799, misschien een afstellings probleem. Maar er zijn geen 2 versterkers gelijk.

Een ieder bedankt voor de info.

Yde

BeantwoordenCiteren
(@pkuiper)
Eminent Member

Hilbrand,

Bedankt voor de SM.

Hij is net binnengekomen !!

Gr Pieter

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@pkuiper)
Eminent Member

Ha Yde,

Over het lampje, even de theorie :

Het lampje en de R3278 staan in serie over de voeding van 2x 22,5 volt na de stand-by schakelaar. (Blz 23 SM onderaan) De weerstandswaarde zou 360 ohm moeten zijn

Dus 45-6 = 39 volt over 360 ohm => 110 mA

Vermogen over de weerstand dan 4 Watt

Lampje 6 V, 100 mA

Moet de weerstand niet op pootjes staan oid om de warmte voldoende af te voeren ? 4 Watt is toch wel iets.

Succes Pieter.

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 Yde
(@yde)
Eminent Member
Topic starter  

Hallo Pieter,

Als eerste sorry voor het late antwoord, ik heb momenteel wat problemen met de PC. Ga volgende week de boel maar eens opnieuw installeren.

Wat betreft weerstand 3278, deze staat inderdaad op hoge pootjes. Aangezien deze behoorlijk heet word heeft hij wat ruimte nodig om te kunnen koelen en om het printplaatje niet te verbranden.
Ik heb nu echter een andere mogelijkheid gevonden om het signaallampje toch te kunnen laten branden. Gelijk achter de voedingsprint heb ik een spanningsregelaar gesoldeerd die werkt tussen de 24 en 40 volt. Na de regelaar komt er nog precies 6 volt vanaf die ik gebruik voor het lampje. Ik weet niet wat het type van de regelaar is aangezien er niets meer opstaat (is ook al een oudje). Het werkt perfect en de regelaar word ook niet heet.
Gelijktijdig word nu de weerstand niet belast en word ook niet heet, daarom heb ik deze nu maar verwijderd.

Yde

BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member

Ik had precies hetzelfde met het originele lampje : om de een of andere reden is die gloeidraad 'kortgesloten' lees verbrand. effect: zeer weinig licht en een hete weerstand. Zet er een zelfde-nieuwe in, en alles is oke.

Ik heb zelf nog wel een probleem met mijn afc (ofzo) ergens uit een saa ic komen twee pootjes die up en down aansturen. Hij doet bij mij alleen downen.(of uppen-weet effe niet) hij is kwa afstemming niet te regelen. de teller loopt wel. Ik verdenk de micro, die saa's heb ik reeds vervangen.

Iemand bekend hiermee?
Ik heb dit met twee van die apparaten -reeds 🙁 De micro kan ik niet meer krijgen, anders kon ik het testen.
Oh ja, die ic voet is er allang tussenuit natuurlijk, en elko's zijn vervangen.

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden

Ha Herman,

Even een ding, In mijn ogen, een uProcessor doet t of doet t niet.

twee, men vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.

Ik weet wel na 10 jaar bestaat de kans dat een Eprom bitjes laat omvallen, maar dat zijn de unieke uitzonderingen die je in Murfie doen geloven.

De boel moet echt een poosje op spanning staan om weer op gang te komen.

Als het om de afstemmings kant gaat, zie een paar blokjes hierboven.

En als je um kwijt wil, je weet me ook te vinden.

Gr Pieter

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Hallo Yde,

Het is niet de Old-Timer oplossing, maar ik vindt het een mooie en als het werkt is het toch goed !!

Gr Pieter

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 Yde
(@yde)
Eminent Member
Topic starter  

Hallo Pieter,

Het is ook maar een tijdelijke oplossing, totodat ik erachter ben wat de oorzaak kan zijn.

Yde

(Inmiddels de HD weer geformateerd en de boel weer geinstalleerd)

BeantwoordenCiteren
(@pkuiper)
Eminent Member

Ha Yde,

Nog even over de spanningsregelaar, die wordt volgens mij nu wat overbelast ( 10%), er staat 45 volt tussen de ingang en de massa ipv max 40 volt.

Hij zal het wel houden, maar voor hoelang ??

Gr Pieter

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
 Yde
(@yde)
Eminent Member
Topic starter  

Hallo Pieter,

Ik heb het probleem opgelost (Y)
Inmiddels heb ik de spanningsregelaar weer verwijderd (hij is nog heel) en heb een nieuw lampje 6v/0.1A en een nieuwe draadweerstand 360 Ohm/4Watt geplaatst.
Alles werkt nu weer naar behoren, het is normaal dat de weerstand enigsinds warm wordt.
Het probleem was het lampje, er zat inderdaad een kortsluiting in met als gevolg dat hij meer Ampere's (mA) vroeg waardoor de weerstand begon te roken.

Ik wil een ieder bedanken voor de info.

Door deze info heb ik nu een werkende 22AH798 en 22AH799 receiver.

Ik heb nog een klein probleempje met de 799, het stereo lampje gaat branden bij lokale mono zenders, maar dit neem ik op de koop toe de receiver is tenslotte bijna 25 jaar oud. De stereo werkt verder perfect.

Nu moet de 22AH106 (tuner) nog klaar, maar ik denk dat de Processor defect is aangezien er geen afstemming is en de klok niet werkt.

Yde

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@pkuiper)
Eminent Member

Als er aan de 106 nog niet door iemand geklooid is zou ik het niet te snel opgeven en eerst eens kijken of de uprocessor netjes z'n spanningen krijgt.

Bitjes kunnen in princiepe omvallen na verloop van tijd en oiv (kosmische)straling en tegen statische ontladingen kan hij niet, maar als er geen bliksem is ingeslagen (en dat kan je zien ) geef ik het nog kans

Succes Pieter

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Hallo mfb mannen,

Ik heb een probleem met een 798, hij speelde twee jaar lang perfect, alleen het lampje van de signaal sterkte deed het niet, maar dan schijnt in ieder geval R3278 ook niet te gaan gloeien. Ik was allang blij met deze machine, voor 15 euri aangeschaft. NU ging vorige week de display van de frequentie en klok raar doen, het apparaat is niet meer uit te zetten met de aan/uit knop, de display blijft aan, alleen de stekker eruit brengt oplossing, stop ik deze er weer in gaan allemaal segmentjes van de display aan, zonder een begrijpelijk beeld te vormen. verder doet hij niets of spreekt men van een "zij". Wie kan mij helpen, en graag zou ook ik een manual van iemand willen lenen...of gemaild krijgen
HELP,
mfb fan. aristide

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
(@ernst)
Honorable Member

De manuals (799) heb ik bij de laatste meeting aan Andre gegeven..

grt

Ernst

BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member

Zit er niets anders op dan uit te kijken naar meeting nummer 5
of..misschien komen er nog meer reacties..

vr.gr.Aristide

[%sig%]

BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: