Meldingen
Alles wissen

22rh544/50R --> Cheapy Cheapy?

8 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
558 Bekeken
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Beste mensen,

Vandaag heb ik een setje 544/50R verkregen. Deze boxjes hebben allebei een euvel, van één van beide deed de bas het niet, ik ben er inmiddels achter dat de bastrap eruit ligt, en men vanwege de kortsluiting de zekering er maar uit had gehaald. De andere box geeft door alledrie de luidsprekers een rommelend geluid, vergelijkbaar met een plaat die naast de groef loopt. Dit reutelt en rammelt nogal, en ik vermoed dat dit toe te wijzen is aan de voedingselko. Zal er morgenavond eens uitgebreid induiken.
Wat mij echter opvalt in deze 544's, zijn een paar dingen:

- Het netsnoer is opvallend korter dan van de andere modellen met vast snoer; het is echter wel origineel en niet ingekort

- De gebruikte bas eindtorren zijn Mitsubishi torren, namelijk de 2sb615 en 2sd585. Deze heb ik nog niet eerder in een MFB gezien, en eerst twijfelde ik ook of ze origineel waren. Ze zitten echter in beide boxen, die in werkelijke nieuwstaat verkeren en naar mijn idee nog nooit open waren geweest. Daarnaast zijn de solderingen dermate stoffig dat ik ervan overtuigd ben dat er nog nooit in de boxen gesoldeerd of gerepareerd is.

- Tot slot worden er voor de dikke, los gemonteerde elko's niet de vertrouwde blauwe Philips tonnen gebruikt, maar metalen, groenzilverachtig gekleurde elko's van een nog nader te specificeren merk. Ook zit er geen dubbele parallel aangesloten bufferelko meer in, maar een enkele.

Is er iemand die enige uitleg hierover weet? Ik heb het idee dat het om één van de laatste versies van de 544 gaat, en dat de genoemde afwijkingen in constructiematerialen louter uit kostentechnisch oogpunt zijn toegepast.

Vriendelijke groeten,

[%sig%]


   
Citeren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Over het gerommel en gerammel, dit is waarschijnlijk gelocaliseerd. Vriesspray heeft uitgewezen dat het waarschijnlijk de FET op de ingangsprint is. Ik had het kunnen weten 🙂 Heb ze alleen niet in huis, dus morgen even bestellen 🙁

Groeten!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

standaard klacht 🙂

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Hoi Thomas,

Je hebt daar waarschijnlijk een van de laatste setjes.
Ik heb hier een 567 die het zelfde heeft. ze zijn waarschijnlijk van 1978 of 79

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Thomas,

De groenzilverachtige elko ben ik ook al eens tegengekomen, in een 544 met de achterkant op de kop erin gehangen.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Martijn,

Klopt, de 544/50R is één van de laatste, zonder filters. Ik heb echter ook een set die - als ik het goed heb - wel blauwe elko's heeft en tenminste nog MJ2501-3001 torren. In elk geval, zometeen die gesloopte ieindtrap eens onder handen nemen!

Groeten,

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 jori
(@jori)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 38
 

Hoi,

Ik heb een stel 544/50R en een stel 544/00r die ik van mijn vader heb overgenomen. Zijn nog geheel origineel. Hij heeft in '77 de 00R's gekocht en later nog een stel, de 50R's. De 50R heeft mitsubishi torren, maar wel blauwe elco's.
De 00r heeft de mj 3001 en mj 2501.

Groetjes Jori


   
BeantwoordenCiteren
(@cvonhout)
Trusted Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 56
 

Ook Philips deed toen al aan kostenbesparing blijkt wel 😛
En dat hebben ze steeds voortgezet, doen ze nu nog hoor, weet er alles van lol.
Ze kopen bij verschillende fabrikanten in, wat op dat moment goedkoop is, dat koopt men dan, is nog steeds heden ten daage hetzelfde ritueel.

Chris.

22RH684----22GA212---22RH532 X 2


   
BeantwoordenCiteren
Deel: