Meldingen
Alles wissen

2x vraag 541

16 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,015 Bekeken
(@alexander)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 23
Topic starter  

Hallo Allemaal,

ben hier pas nieuw en heb de MFB ontdekt! Echt mooi spul van Philips.

Ik heb nu 2x de 541 die het doen, echter nog wel een vraag.

1. Hoe kan het dat ik met de originel documentatie het feedback signaal niet verder krijg als 80 mV top top (op scoop) en dat dis met 125Hz 10 mv top top in. Een goede uitleg van iemand die dat meer heeft gedaan is welkom. Ik heb er last van op beide speakers, zou wel heel toevallig zijn als deze allebei stuk waren.

2. Ik heb last van verimpelde conussen. Dat houdt in: in de rubber rand van de Bass speaker zitten hier en daar wat kuiltjes (niet gescheurd!). Net of de speaker wat rubber over heeft. Leg ik de speaker op een andere (koelere) plek dan lijken ze weer te verdwijnen en komt de mooie ronding weer terug (zo lijkt het). Heeft iemand hier tips of een oplossing voor??

Hopelijk kan iemand mij met deze vragen helpen.

Alvast hartelijk dank!


   
Citeren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

heel vreemd, ik heb al een hoop apparte dingen gehoord, maar dit nog nooit.
Misschien staan ze op een TE warme plaats of TE koele ??

Insmeren met vaseline, 5 min intrekken en goed uitwrijven (zuurvrije vaseline of talgpoeder)


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Alexander,

Dit rubberverhaal komt mij onbekend voor. We zijn het er algemeen over eens dat de woofers met rubberen rand als onverwoestbaar te boek staan. Wat je beschrijft aan oneffenheden kan wellicht te maken hebben met vuiltjes in de mal, tentijde van het vervaardigen van de rubber randen... Het lijkt me in elk geval niets om je zorgen om te maken!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@alexander)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 23
Topic starter  

Hallo Allemaal,

nou bedankt voor de reactie's! Ik geloof ook niet dat de kuiltjes in de conus iets doen, immers er zit geen scheur in dus vals lucht verplaatsen kan hij niet en zodoende heeft het ook geen invloed op het geluid. Ik zal het eens proberen met Vaseline. Welke vaseline moet ik gebruiken? Ik heb de "versie" met 100% zuiver op de verpakking, of bedoel je andere? Ik weet dat er verschillende versies bestaan en dat de verkeerde wellicht schade aan het rubber kan toe brengen of heb ik dat mis en maakt het niet uit welke vaseline ik gebruik? De kamer temperatuur was vandaag ongeveer 28 graden, ze staan dus op de zolder. Is dit misschien de reden van de kuiltjes?

Blijft ook nog over vraag 2. Hoe regel ik die terugkoppeling van de 541 goed af? Ik vind de doc. van Philips maar erg summier hierover...

Alvast bedankt voor de reactie!

[%sig%]

Bericht bewerkt (22-07-2004 23:16)


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

In de manual wordt de effektieve waarde bedoeld.

Om pp naar eff om te rekenen delen door 1/2*?ã2.
(een half maal wortel 2).

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@alexander)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 23
Topic starter  

Hallo Cuno,

reuze bedankt! Ik weet nu wat ik af moet lezen op mijn scoop als ik de MFB's afregel...Ik denk dat ze nu goed staan...

Voor Martijn:

ik hoop dat je nog antwoord kunt geven op mijn vraag over de vaseline zodat ik dat middl eens uit kan proberen (met de juiste vaseline anders tast het misschien de rubbers aan..)...

Groeten, en reuze bedankt...!


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Komt ie....(effe m'n potje halen)

Gewoon van de DA drogisterij VASELINE 100% zuiver ongeparfumeerd.
Ik doe het spul er dan op met een watte-staafje, om te voorkomen dat je de papieren conus raakt.

1x behandelen is goed voor pak hem beet 10 jaar !


   
BeantwoordenCiteren
(@sander)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 10
 

wat ja kan doen aan die conussen is een stofzuiger er op of een lezen uit je oog haal rubbertje


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Sander bedoelt een ingedeukte dustdome. Hiervoor kun je inderdaad voorzichtig de stofzuiger loslaten, of een zuignapje is ook een goed idee. Zelf deed ik het altijd met een speld, alleen houd je dan altijd een klein gaatje over...

Groeten,

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Inderdaad, de stofdop in het midden is met een speld prima uit te deuken.

Waneer de stofzuiger het klusje mag klaren, is aan te bevelen om het toerental wat te begrenzen.


   
BeantwoordenCiteren
(@alexander)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 23
Topic starter  

Hallo,

nee bij is het echt allen de rand van de bass speaker die wat deukjes heeft. Als ik de eukjes vanachter voorzichtig terug druk en weer los laat komen ze weer terug dus met een zuignapje zal niet lukken. Die Vaseline heb ik ook maar dat helpt ook niet echt...Het lijkt op een warmte probleem in combinatie met het zachte rubber...


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Vreemd zaakje............


   
BeantwoordenCiteren
(@alexander)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 23
Topic starter  

Hallo,

mochten er nog meer tips of verklaringen zijn dan hoor ik het graag natuurlijk. Bijvoorbaat dank voor het reageren!


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Hoi Alexander,

Heeft de speaker misschien last van mechanische spanning, haal de speaker eruit en kijk dan wat hij doet.
Controleer de behuizing en de rand op oneffenheden.

Gr.
Jarno

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Hoi Alexander,

Wat is nu eigenlijk het probleem? Een rubber rand die wat vervormd is? Loopt de speaker aan? Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Rubber is een natuurproduct. Indien het in deze vorm is gegoten oid denk ik niet dat het enigzins nog goed kan komen. Als het geluid goed is afdek kapje er op en lekker genieten, ik zou me verder geen zorgen maken....

-dRe

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: