Meldingen
Alles wissen

4de zekering 544???

10 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
564 Bekeken
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Hoi mensen,

Ik ben bezig met een 544, die kennelijk geen voedingsspanning doorgeeft naar de print. Nu zie ik in het schema 4 zekeringen, terwijl ik er maar drie vind op de printplaat zelf. Iemand enig idee waar de 4de (Z411) zich bevindt???

Groeten,

[%sig%]


   
Citeren
 jan
(@jan)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 220
 

Nou, Ik heb het schema er even bijgepakt. De zekering VL411 zit zo te zien direct op de netspanning.
Ga er niet vanuit dat deze defect raakt tenzij er iets goed mis is met de trafo. Morgen (of straks eigenlijk) zal ik mijn 544 even openschoeven om te zien of ik hem zelf tegenkom. Maar hou er rekening mee dat de zekering ook in! de trafo kan zitten. Hij zou in dat geval doorslaan als de trafo door een interne kortsluiting te warm wordt.
Maar meet je wel (wissel)spanning aan de uitgang van de trafo? Als dat zo is, is VL411 niet defect.


   
BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 220
 

Ik heb het schema nogmaals doorgespit.
Op pagina CS54824 van het service doc op deeltekening C staat een detailtekening van de bedrading van de trafo.
Aan de bovenzijde van trafo S401 zit een halve verbinding tussen punt 1 en punt N zoals ook in het schema.
Dit is zekering VL411. Kapot betekent meestal andere trafo ritselen.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Hoi Jan,

Ja dat vermoeden kreeg ik dus ook al... dat die zekering ín de trafo zou zitten..... Het is een wazig verhaal hoor met dit ding. Ik meet op de twee uitgangen van de trafo (noemze maar even twee grijze draadjes) helemaal niks, en ook grijs ten opzichte van zwart (massa) niks. Er lijkt soms wel een paar volt uit de trafo te komen, maar het lijkt helemaal niet op de stabiele 40 volt tussen grijs en 20 volt tussen zwart en grijs, die ik meet bij een goede MFB. Ga er dus echt vanuit dat ik een trafo probleem heb...
Bedankt voor je hulp!

Groeten,

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Hoi Jan,

Het probleem is opgelost! Met hulp van degene die mij de versterker had gegeven, die had er namelijk iets uitgesloopt.... raad eens? Juist, die 4de zekering! En waar zit die nu? Nou, dat is dus een thermische zekering die ín de transformator zit! Je hebt op de trafo een rijtje draadjes, links zit bruin en rood, en rechts zit er nog een stelletje, stuk of 4. In die ruimte daartussen zitten bij een goede trafo twee draadjes, die precies lijken op de draadjes die naar de trafo-wikkeling zouden kunnen gaan. Maar dit is dus de thermische zekering....
In mijn versterker was die eruit gehaald, omdat hij nodig was om een 587 te repareren. Tsja... zo kun je wel zoeken hè! Ik krijg vanavond een nieuwe, heb in de tussentijd het circuit even gesloten met één enkel dun koperdraadje. Klinkt als een dijk!

Groeten,

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 220
 

Mooi en gefeliciteerd. Hoeveel van die dingen heb jij nu wel niet?


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Hoi Jan,

Ik heb momenteel 4x544 en 2x541. Twee 544ers staan nog in Utrecht, die heb ik afgelopen week opgehaald in Tilburg. Deze zijn in perfecte staat.

Eén van de twee 544ers die hier in Maastricht staan, had het zekering probleem. Mijn 541 moeten ook eens nagekeken worden, aangezien ze véél te snel uitgaan (een zacht gedeelte in een muziekstuk) is al voldoende, en dit is erg hinderlijk. Binnenkort eens opendraaien dus 🙂

Groeten,

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 220
 

Nou, als het niet lukt hoor ik het wel. Mag geen probleem zijn lijkt mij zo.

succes,

Jan


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Zekering vervangen door draadje... brrr....

Ik neem aan dat je weet dat als er in de krant staat "brand waarschijnlijk veroorzaakt door kortsluiting" dat dat in de meeste gevallen niet echt een kortsluiting was (want dan was er wel een zekering uitgegaan), maar electrische blunders zoals jij ze nu maakt...

Heb je dat netsnoer met die 2 stekkers al vervangen door een echt netsnoer, Thomas?


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Hoi Joop,

Ik kan je gerust stellen: het draadje is inmiddels vervangen door de échte originele zekering!
En het netsnoer, nou ik heb de ocnnectors van de box eruit gesoldeerd en er connectors ingezet zoals ze ook in de PC zitten. Past perfect en is met de juiste snoeren ook nog een stuk veiliger 😉
Maar ben nu via mijn werk bezig met het bestellen van de originele netsnoeren, en als deze leverbaar zijn kunnen ze via deze site tegen aanzienlijk lage prijs besteld worden.

Groeten!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
Deel: