Meldingen
Alles wissen

532 probleem met inschakelcircuit

9 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
714 Bekeken
(@johanv)
Active Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 13
Topic starter  

De 532's die ik onlangs onderhanden heb gehad, had o.a. problemen met inschakelen bij laag volume. Omdat er een service note is voor versie PL04 die dit probleem zou moeten oplossen, heb ik die zo goed en kwaad als ik het het kon ontcijferen ingebouwd.
Dit heeft helaas niet tot een verbetering geleid, eerder een verslechtering, dus de box heeft zelfs iets meer volume nodig om in te schakelen. (van de 22AH270)
Bij een achtergrond muziekje schakelt ie zelfs regelmatig uit. (paar keer per uur)
Het kan goed zijn dat ik iets fout gedaan heb, omdat de doc nogal wat fouten bevat, en het schema en de PCB-layout heel vaag is.
De elco's zijn wel allemaal vervangen.

Wie kan mij nog wat tips geven?


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

het kan best zijn dat er in het inschakelcircuit een of meerdere wat 'gare' torren zitten.

ik zou bv beginnen met TS446 dat is een BC158 waar je bv een BC558 in kan zetten.
Als dat niet helpt dan TS447 wat een BC148 is vervangen door bv een BC548

de TS448 en TS449 idem door een BC548B

TS450 lijkt me niet waarschijnlijk dat je zover moet gaan, maar allΓ© die kan je ook nog even vervangen door een van hetzelfde type.

Ik neem aan dat je ook de elko's in dit circuitje al vernieuwd hebt?
die dikke van 330uF bepaalt de afvaltijd bij "geen signaal"

succes!


   
BeantwoordenCiteren
(@johanv)
Active Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 13
Topic starter  

hallo Remi, ik heb volgens de Servicemededeling R276 gewijzigd:
relaisdriver TS453 -> BC639
TS447 -> BC548C
R709 van 12K -> 6K8
R710 van 220K -> 22K
R712 van 3K3 (zwaar overbelast geweest maar niet stuk) -> 12 K
C554 2n2 toegevoegd op B-TS446

Verder vervangen:
C559 330uF (was practisch capaciteitsloos)
C557 en C555 4u7

Ik denk dat het probleem ergens anders ligt:
Het viel mij al eerder op dat de relaisdriver niet overal hetzelfde
heet. Op de layout TS453 en op het complete schema TS450, maar in de servicebladen TS453
De PCB en de tekening heeft 6 torren (TS450 en TS453), en het schema 5 stuks (alleen TS453)
Ik kan de PCB-layout niet goed nalopen op de vage tekeningen.

Heb je mischien goede leesbare documentatie, eventueel van de opvolger? Vaak lijkt die sterk op de voorganger.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

hoi, ik zal vanavond even wat onder de scanner gooien.
kan het uit m'n hoofd nog niet zeggen πŸ˜›


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

hier extra groot de ingangskaart

componentzijde

en de printzijde


   
BeantwoordenCiteren
(@josbourne)
Eminent Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 40
 

Heb je de diode die naast het relais op het schema staat ook getest en/of vervangen? Als die kapot is zal de inductie van het relais terugslaan naar de relaisdriver.

De daar gebruikte diode is de BAW62, als ik het me goed herinner. Anyway, 'toevallig' was ik vanmiddag weer eens bezig met het uitzoeken van vervangende componenten voor de 5xx serie mfb's; ben een lijst aan het opstellen van alle gelijkwaardige of betere componenten van anno nu waarmee ik eens in de nabije toekomst mijn wat schor klinkende verzameling hoop te verbouwen.

BAW62 = 1n4148 kleinsignaal diode, voor spotprijzen, kijk op: http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=38_41&products_id=18 2"> http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=38_41&products_id=182


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

het kan nog mooier:

N.1N4148* - 1N4148 ( zakje met 25 stuks ) - € 0.40 inclusief BTW
1N4148 ( zakje met 25 stuks )

πŸ˜›


   
BeantwoordenCiteren
(@m0vieman)
Noble Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 1037
 

Bij Conrad krijg je ze los voor 10 eurocent per stuk. Het is overigens zo'n high speed switching type dus een vervangende "standaard" silicium diode zal problemen geven of helemaal niet werken...

Groetjes. πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

volgens mijn boekje is de 1N4148 een vervanger voor de BAW62 dus ik denk niet dat je daar problemen mee hoeft te verwachten.
Conrad is lekker duur met die dingen 😯


   
BeantwoordenCiteren
Deel: