Meldingen
Alles wissen

532's 'slaan af'

15 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
518 Bekeken
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hai allemaal, ik heb sinds kort een paar 532's op m'n kamer (stonden bij pa op zolder niks te doen) En inderdaad...dat klinkt lekker! Maar nou loop ik tegen het volgende probleem aan. Als ik m'n versterker harder zet, (en dan vooral bij muziek met zware bas erin). Tikt ie een keer en kapt ie ermee voor een paar seconden. Daarna probeert ie het vrolijk weer, en als je hem zachter hebt gezet gaat het ook weer prima.

Het is trouwens een phillips versterker van ik geloof 4x40watt (uit mijn hoofd een PA 630) Ik heb hem getest met mijn andere boxen en die doen het wel gewoon.

Iemand enig idee wat er mis is / wat ik er aan kan doen?


   
Citeren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Ik denk dat de beveiliging je luidspreker uitschakelt.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 220
 

Ik weet het wel zeker.

Je versterker wordt niet belast door de mfb boxen (die zijn immers hoog-omig) dus de spanning aan de uitgang van de versterker kan zo hoog worden dat zijn beveiliging de boel uitschakeld.
Hier zijn twee oplossingen voor:
1: Schakel over de luidspeker aansluitingen een weerstand van pak-em-beet 50 ohm en een watt of 5. Waarschijnlijk is het dan wel weg.
2: Sluit je mfb speakers aan op de koptelefoon aansluiting van je versterker. Daar komt een signaal uit dat veel beter bij de gevoeligheid van je speakers past en... het klinkt waarschijnlijk een stuk beter omdat je een hoop extra componenten uit de signaalweg overslaat.

Jan Scherps


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Jeuj! hartelijk bedankt mensen, ik zal ze vanavond een aan de koptelefoon uitgang hangen (gebruik ik verder toch nooit).

Hopelijk kan ik dan ECHT genieten van mijn nieuwe boxjes! :headbang:


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

532 rulez πŸ™‚

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Yup, ik weet nog dat ik als kind die rooie lampjes al heel spannend vondt πŸ™‚


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Willem,

Respect voor oudere mensen geldt ook voor MFB's... je kunt ze niet Ñlles meer vragen πŸ˜€

Groeten!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Ik zal lief voor ze zijn hoor πŸ˜€ *Ziet zich zelf zijn MFB's al in een rolstoel rondrijden* ... maar dan moeten ze het eerst wel even goed gaan doen.

Ik heb ze gisteren dus aangesloten via de headphones uitgang en dat lost het probleem inderdaad op. Maargoed, toen ik ze netjes neergezet had viel opeens op dat bij de ene de bas het niet doet. Dat was me eerder niet opgevallen omdat ze gewoon naast elkaar in een hoekje stonden.

Nou heb ik hem open gehad, en alles ziet er een beetje stoffig maar verder op het eerste gezicht in orde uit (voor mij als leek tenminste). Dat wil zeggen: geen loshangende draden oid. Het enige wat me opviel was dat er drie glazen buisjes(zekeringetjes?) in zitten: Z408 - Z409 - Z410 waarvan de bovenste twee helder en de laatste wit is.
Is dat een doorgeslagen zekering of hoort dat zo?


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Willem,

Wit buisje is inderdaad een (bijna altijd) doorgeslagen zekering. Zal de zekering van de basversterker zijn. Ik vermoed dat die eruit is gevlogen doordat je ze te lang te hard hebt staan, ook een beveiliging dus. Vervangen door een zekering met dezelfde waarde moet het probleem oplossen en LIEF ZIJN VOOR JE MFB's! (6)

Groeten,

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Zekeringen heb je ook nog in een trage en een snelle uitvoering.
Koop wel de goede versie!!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Jeuj, goed gegokt!

Kan iemand me nou ook nog vertellen waar ik dan om moet vragen bij de elektro boer? Ik heb zelf namelijk geen idee wat die code allemaal inhouden enzo. D'r stond "AT 6,3" bij is dat alles wat ze moeten weten?


   
BeantwoordenCiteren
 Yde
(@yde)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 49
 

Hallo,

Vraag om een trage zekering van 6,3 Ampére.
Het betreft een glaszekering.

Succes.....

Yde


   
BeantwoordenCiteren
 jan
(@jan)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 220
 

Nu vraag ik mij alleen nog af waarom die zekering ermee opgehouden is. MAar daar komen we speodig achter denk ik zo.

Jan Scherps


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Jan:

Overbelasting.......

Willem:

Neem anders gewoon de oude zekering mee naar de winkel als je het niet zeker weet....

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

witte zekering kan ook een (wiite) zandgevulde zijn, en die is traag.

Meten is weten.

Dre

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
Deel: