Meldingen
Alles wissen

541 elco 6800uf

10 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,554 Bekeken
(@hatrf)
Active Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

ik probeer de 6800uF condensatoren te vervangen bij 541 set....  op de nieuwe uit het setje dat ik eerder bestelde staat de - goed aangegeven hoe vind ik dat bij de oude (of is blauwe aansluitdraad de plus en de grijze min?)

 

Frank


   
Citeren
(@benkees)
New Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden
Berichten: 3
 

Ik had op de oude condensator een tekst die aangaf met een cirkeltje en met een driehoekje wat de plus en min is. Datzelfde cirkeltje of driehoekje staat op het ijzer van de aansluitingen onderop.
Als dat niet lukt gewoon de oude laten zitten en proberen of de box het gewoon doet. Zoja kun je met de meter meten waar de plus is.
Anders gewoon de draden volgen om te zien waar ze naartoe gaan.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Hier is grijs de plus

Dit bericht is gewijzigd 5 jaar geleden 2 keer door adminmf

   
BeantwoordenCiteren
(@hatrf)
Active Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

ok dat is de situatie bij mij dus ook... en vanmiddag sprak ik iemand op school die aangaf dat grijs vroeger inderdaad gebruikt werd voor de plus, dus dat moet goed zitten

ik ga vanavond eindelijk alle condensatoren vervangen (had de setjes al 'even' in huis liggen en nu werd het noodzakelijk omdat het aan en uitschakel circuit niet goed meer werkte bij een van de boxen (zeer snel aan/afschakelen bij weinig volume. ik zal de 6800 elco's als laatste doen de oude staan ook nog niet bol of zo (wat ik ooit wel had bij mijn Sony TC377 tapedeck... enfin leuk klusje om rustig te doen :>)

ik laat wel weten of alles gelukt is


   
BeantwoordenCiteren
(@hatrf)
Active Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Ha... gelukt maar toch een addertje onder het gras: bij 1 van de 6800uF condensatoren is de grijze draad de plus en bij de andere de blauwe... (moest hiervoor 1 5a zekering aan opofferen... en inderdaad op de oude lange orginele condensatoren staat met  vierkantje de plus en met driehoekje de min aangeduid... gelukkig had ik een foto om te kunnen controleren waarom er in eerste instantie geen geluid uit de rechter box kwam pffff

 

n.b. hoe krijg ik link naar fotootje hier bij dit bericht?

Frank

 


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Zie dit topic voor het bijvoegen van plaatjes:

https://mfbforum.nl/index.php/nieuws-evenementen/nieuwe-forumsoftware/#post-36255


   
BeantwoordenCiteren
(@hatrf)
Active Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

ik zie nergens het attach file/bladeren  verschijnen...


   
BeantwoordenCiteren
(@hatrf)
Active Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Nu wel... dit is dus de nieuwe situatie... in de andere box is de gele rechthoekige condensator 6.8uF 10/100 (rechts onder op de foto) deels leeggelopen denk ik want er ligt gestolde inhoud naast op de printplaat (ik heb dit fenomeen eerder gehad bij aanloopcondensator in oud SONY tapedeck) wat is hier een goede vervanging?

Dit bericht is gewijzigd 5 jaar geleden door adminmf

   
BeantwoordenCiteren
(@benkees)
New Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden
Berichten: 3
 

de gele condensator is altijd erg goed. er zit gewoon lijm op de print want deze lopen echt niet leeg zoals "natte" aanloopcondensatoren


   
BeantwoordenCiteren
(@hatrf)
Active Member
Deelgenomen: 5 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

mooi hoef ik me daar verder niet druk om te maken  😀 nu alleen de tijdelijke zekering linksonder (6,3A) nog even vervangen door een originle 5A en dan voorlopig maar weer genieten. er is nog 1 (staande) condensator die ik niet vervangen heb (op de foto op de rechte lijn precies tussen de twee vermogens transitoren...de wat lichter blauw gekleurde) die vind ik wat lastiger weg te halen zonder de hele print los te moeten schroeven... dus heb maar laten zitten al zat de vervangende condensator wel bij het hele pakketje...

enfin het was een leerzaam klusje


   
BeantwoordenCiteren
Deel: