Meldingen
Alles wissen

541 modificeren met bandtweeters

11 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
722 Bekeken
 WMB
(@wmb)
New Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 3
Topic starter  

Hallo Freaks' ik ben nieuw hier en ik ben ook een freak!
--tot zo ver deze AA opening-- πŸ˜‰
Ok ik bezit 541's. Behoorlijk gereviseerd inmiddels. Klinken best heel goed. Hoog kan beter.

HET EXPERIMENT!: Nu heb ik uit een setje Philips mcd716 luidsprekers (-heel goed klinkend ivgl met Quads*) de tweeters gesloopt. Dit zijn wondermooie band-tweeters: RT-2 T8
Deze wil ik ipv de huidige tweeters aansluiten.

Vraag
1.heeft iemand al eens geexperimenteerd met vervangen van de 541 tweeters (0160T8).
2. Ik kan die band of ribben tweeters aansluiten ipv de originele tweets. evt met wat aanpassing van de waarde C519//520
3. ...of ik kan een eigen tweeter C VOOR de grote output C (c522 = 6800uf x R579) aansluiten. Want ik zat me af te vragen waarom je in hemelsnaam iets wat lekker snel attacks en transparantheid moet weergeven achter zo'n slome 6800uf zou zetten . Heeft iemend daar iedeen over en/of ervaring mee??

ps Tijdens de de revisie heb ik heb gelijk met het vervangen van de elko's inmiddels al bij alle grote waarden een goede kwaliteit 1uf // gezet. Klonk direct al beter!

Ben benieuwd, Wim


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

slome elco's?

Effe een paar AA antwoordjes:

1. Ja
2. Kun je doen, maar.....
3. Zou moeten kunnen.

Nou nog wat ter overdenking:

De 0160 tweet die heeft een lage resonantie (1000Hz) en wordt ook zowat vanaf die freq. gebruikt. Dat moet je wel als je een 2 weg een beetje normaal en niet als Bose wil laten sounden.

Als je daar een andere tweet inzet heb je grote kans op een dippie in het mid en da's mooi als je niet van zang of piano houdt. Maar weinig HiFi.

Ik heb zitten testen met de 0163 en dat werkt niet lekker omdat die een hogere resonantie heeft.

Een bandtweeter heeft geen of nauwelijks resonantie, maar die hebben wel een bepaald bereik waarin ze kunnen werken. Meestal voor kleine vanaf 4000-5000 Hz. Lagere freqs dan blaas je em op.

Zoek een tweeter die je vrij laag kan koppelen.

Op zich is de AD160 een hele mooie tweeter, ander geluid dan moderne maar ja, het zijn oude boxen en ik vind het eigen geluid best leuk.

Ga je een moderne 2 weg maken, dan begin je met een woofertje met kegel erin, die wat hoger komt zodat je de tweeter goed kunt koppelen.

Of 3 weg πŸ˜‰

Fabrikanten als seas, tweeters met dubbele kamer zou een eind in de richting komen, maar een beetje duur vrees ik


   
BeantwoordenCiteren
(@jorissie)
Reputable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 453
 

WMB,

Ik vind het een goed idee!

Echter is er een probleempje, de versterker van de speakers is nou niet echt
je van het, er wordt gebruik gemaakt van een eindtrap met darlington transistoren.
Deze kunnen heel aardig klinken, maar voor het hoog kan het
wat schel klinken. Als je er een andere tweeter inzet, een ribbon bijvoorbeeld,
zou ik je aanraden om ook een andere versterker voor je hoog te maken met een
klein actief filter. Een IC-versterkertje van een wattje of 5 is ruim voldoende.
Op die manier kun je de scheidingsfrequentie heel makkelijk instellen. Al moet
ik daarbij zeggen dat ik niet weet hoe het in de 541 met het laag geregeld is...

Gewoon een suggestie;)

Groetjes
Joris


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Ik vraag me af of een goedkoop ic-versterkertje wel voldoet (ruis etc..)

De versterker van de 541 is niks mis mee, er zit wel iets afloop in (terugkoppeling) om de tweeter wat te compenseren. Dat zal gewijzigd moeten.

Het grote probleem is om een tweeter te vinden die nog voldoende laag gaat, om een fatsoenlijke koppeling met de woofer te krijgen. Het probleem is ook de maat. De meeste ronde tweeters zijn net wat groter.

Ik heb de Seas NOFERRO 550 nog liggen om dit eens te proberen, als ik tijd heb .. moet helaas wel gezaagd etc en da's niet zo mijn favoriete bezigheid.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo WMB,

Zapper schrijft:

Quote: "Het grote probleem is om een tweeter te vinden die nog voldoende laag gaat, om een fatsoenlijke koppeling met de woofer te krijgen. Het probleem is ook de maat. De meeste ronde tweeters zijn net wat groter" Quote

De overname frequentie van woofer naar tweeter van de 541 ligt bij 1500 Hz. Hoger overnemen moet je beslist niet doen, want daar wordt het midden gebied niet beter van. Ik ken geen band tweetertje die bij die frequentie al gebruikt zou kunnen worden. (dit ook in relatie met de grootte). Ik vrees dat Zapper het bij het rechte eind heeft. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@tim89)
Estimable Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 167
 

hoi,

ik denk dat je ze het beste zo kan laten.
ik heb ze ook gehad bij mij stonden ze op goede stands zodat de tweeter op goede hoogte stond.
als je er dan een zeer goede voor-trap bij zet ik had de 209 van het X09 set en dat klonk super.

je kon ook goed het verschil tussen mp3 en cd horen (wat best netjes is voor een speaker uit die tijd)

de klank is anders dan het spul van nu maar dat hoort nu bij het spul van die tijd en dat heeft wel wat.

dus ik zou zeggen zet ze op een paar goede stands en zet er een goede voor-trap bij en beluister ze nog maar eens goed.

groeten tim


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Tim,

Ik denk dat origineel laten inderdaad de juiste beslissing is. Ik had dat in mijn eerste post niet zo direct willen zeggen ,maar als je tussen de regels doorleest is dat toch wat ik voor ogen had.

Ik vind de 541 met 6 liter akoestische inhoud qua lage tonen weergave absoluut een topper. In z,n algemeenheid heeft een 2 weg systeem natuurlijk z,n beperkingen, maar dankzij de de relatief kleine 7" woofer en het niet al te hoge overname punt wordt het midden gebied niet al te veel benadeeld (ten opzichte van 3 weg systeem) en is het eind resultaat toch heel behoorlijk.

Veel luistergenot! Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Hi Piet,

Wat een andere benadering zou zijn van de 541 is slechts één speaker gebruiken.

Philips maakte goede breedbanders. Een 7 inch speaker zie je tegenwoordig in breedbandige versies met fasekegeltje, daar mfb overheen? Of een nog kleinere, een 5 inch dubbeconus.

De AD161 tweeter is toegepast in de eerste versies van de 541, en ook in de aristona. DIe zijn echt goed vind ik. De nieuwere versie van de tweeter heeft een andere montageplaat, en mijn ervaring is dat die op sommige frequenties resoneert. Niet op frequenties uit de tweeter, maar op 500-1500Hz (ergens)

Ik heb verschillende 541's (origineel) gehad, maar mijn 6541's met de 0161 vind ik verreweg de beste. De 0140 tweeter vind ik stukken minder.

Die oude tweeters hebben wat kleuring in het hoog, zo van 12-15 kHz. Vroeger vond ik dat niet zo, maar als je max gehoorfrequentie terugloopt, dan vind je dat ineens wΓ©l leuk πŸ˜‰

Ik hoor steeds minder verschil tussen zo'n oude tweeter en de magnetostaat (RT8). Wel in vervorming, en de modernere tweeters kunnen nog beter wat dat betreft, maar de AD0161 is nog steeds leuk om te horen.

Wil je naar mooier geluid, moet je naar 3 weg zoals de 587 waar de AD0163 heel mooi presteert.

Han (van dit forum) heeft moderne tweeters en mids genomen voor de 587, dat klinkt prima maar de originele units van Philips zijn alles behalve slecht πŸ˜‰


   
BeantwoordenCiteren
 WMB
(@wmb)
New Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 3
Topic starter  

Hallo MFB-Mannen! Hartelijk dank voor jullie constructieve bijdragen!

Band- versus dometweeter: Band klinkt voor mijn oren veel milder, met minder vervorming en 'zijde-achtiger. Beroepshalve zit ik nogal eens wat uurtjes te luisteren en dan is moeiteloos & transparant hoog mooi meegenomen tegen luistermoeheid.

En natuurlijk de klankbalans -indruk moet ok zijn.

Nu ben ik in de positie dat ik de 541 kan vergelijken met LS3/5a's en met ELS63's en de 541 doen het best wel goed. Het hoog... kan dus beter.

Vandaar het experiment. Tijd!!! Zover nog geen nieuws, behalve dat ik geprobeer heb de bandtweeters te meten: ze beginnen iets onder de 2 kHz

Allen dank en blijf voeden met jullie gedachten ervareninge etc !!
groet, Wim


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Wim,

Was even in de war met jouw naam. Is Wim en niet Tim, sorry.

Je schrijft:quote" Band- versus dometweeter: Band klinkt voor mijn oren veel milder, met minder vervorming en 'zijde-achtiger. Beroepshalve zit ik nogal eens wat uurtjes te luisteren en dan is moeiteloos & transparant hoog mooi meegenomen tegen luistermoeheid" quote.

Op zich ben ik het met deze omschrijving helemaal eens. Maar zoals reeds gezegd is een bandje in plaats van de dometweeter in de 541 eigenlijk niet haalbaar. Ik denk ook dat de door jouw genoemde 2000Hz aan de optimistische kant is. Gemiddeld ligt de overname frequentie van de meeste bandtweetertjes rond de 4000Hz, waardoor een goede aansluiting met de 7"woofer in het gedrang komt. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
 WMB
(@wmb)
New Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden
Berichten: 3
Topic starter  

Hallo allemaal,
...vergat nog te melden in mijn vorige berichtje: Het "scheidingsfilter" van de bandtweeter in de originele Philips MCD716' boxjes was één enkele.... 3u3 Een redelijk grote waarde. Dat bevestigt mijn vermoeden dat deze tweeter redelijk laag in het spectrum begint.

❓ Is er iemand die een idee heeft hoe we aan de officieele Philips gegevens kunnen komen van die Bandtweeter RT-2 T8

Overigens ik meldde dat ik dat ik de bandtweeter had "gemeten". Mijn 'meting deed deed ik als volgt: De bandtweeter aangesloten op een microfooningang (Zin > 2k) en toen als een malloot er in staan praten en het resultaat op een frequentie /spectrumanalyser bekeken....


   
BeantwoordenCiteren
Deel: