Meldingen
Alles wissen

544/50R welke tweeter en

8 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
702 Bekeken
(@jarno)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 40
Topic starter  

Hallo allemaal,

Vraag, welke tweeters horen erin de 544/50R en welke torren in de eindtrap van het hoog/mid?
Er wordt nu als tweeter de AD 0140 TE8 gebruikt en als eindtrap torren de BD647/648.

Gr
Jarno

[%sig%]


   
Citeren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Is OK.

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Ik gebruik als hoog vervangeindtrappen op aanraden van Wim de BDX 33 en 34. Als laag neem ik BDX 66 en 67. Wat hoog betreft mag je de tweeter wat mij betreft laten kiezen door je oren. Als je verschillende exemplaren hebt liggen, wissel gerust eens en kijk wat je het beste bevalt...

AD0160
AD0140
AD0161
AD0163
AD0141

Het zijn er een paar. Neem in elk geval wel een /T8 tweeter, dat is dus de 8 ohms versie.

Succes!

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@jarno)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 40
Topic starter  

Bedankt ,Cuno en Thomas voor het antwoorden.

Groet
Jarno


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Bij twijfel, een 160 t8 nemen, gegarandeerd hoog.


   
BeantwoordenCiteren
(@jarno)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 40
Topic starter  

Bij nader inzien van de service update's is te zien dat Philips diverse keren de c's in de filters heeft aangepast voor het juist weergeven van de hoge tonen. In de service manual staat bv dat C568 3,3uF zou moeten zijn, maar later is deze 4,7uF geworden (vanaf PL02). Vanaf maart 1978 wordt de AD0163/T8 gebruikt dan wordt C568 weer 3,3uF.
Zo zie je maar weer dat je goed moet opletten.

Groet
Jarno

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
 

Tip van ome willem:

Ik heb zojuist in de 544 de AD163 tweeter vervangen door een Peerless WA 10/8 tweeter. Ik heb dat al eerder gedaan bij een gewone Philips box en dit geeft een geweldige verbetering van het geluid.
Laten we eerlijk zijn die Philips tweeters zijn naar de huidige stand der techniek niet goed (genoeg) meer. Ze zijn veel te schel en dat komt volgens mij door het gebruikte (plastic) materiaal. De peerless heeft veel betere eigenschappen !!

groeten,

Jaap


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Geluid is een kwestie van smaak.

Ik vind die 160 ook prima. Alleen heb ik laatst er een paar uit een paar ouwe (fors beschadigde) speakers gehaald en daar zat dat middelste plaatje (nog?) niet op. Boxen waren van 1970 of zo.

De AD 161 kan minder vermogen aan maar ziet er verder gelijk uit als de 160, specs ook zowat gelijk verder. Kun je die straffeloos in een mfb schroeven of worden ze dan toch overbelast?

Als je de AD163 gaat vergelijken, die is inderdaad scheller, dat waren die textile-domes uit eind jaren 70. Ik vind die minder mooi, maar een 541 met een 160 erin klinkt wel hoor!
Over de 140 ben ik nog niet zover, heb wel 544's met die erin maar nog niet echt goed kunnen beoordelen (geen tijd).

Het mooiste zou zijn de tweeter in een 3wegsysteem vervangen door een ribbon-dome type met dezelfde maten. Probleem is alleen waar vind je die.
Meestal zijn ze iets groter en vooral dieper, en dat kan bij de 544 niet, dan slaat de conus van de woofer ertegen.
Philips heeft in latere FB-series zulke tweeters toegepast, zou moeten weten welk typenummer, die zijn waarschijnlijk nog wel te krijgen als serviceonderdeel.

Zo'n "metal dome" straalt volgens mij optimaler dan die echte ribbon's, die hebben maar een vrij smal bereik.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: