Meldingen
Alles wissen

544 kraakt af en toe

9 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
596 Bekeken
(@544_freak)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Halo iedereen, ik ben nieuw hier op het forum.
Super dat er een site bestaat voor die retroboxen.
Ik ben in bezit van vier 544 boxen waarvan er een afentoe behoorlijk luid begint te kraken is daar een oplossing voor?
ik kan solderen maar niet foutzoeken.


   
Citeren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Hallo 544freak,

Welkom op het MFBfreaks forum! Kun je eens precies vertellen wanneer je box spontaan begint te kraken? Het probleem kan vrij algemeen zijn. Slechte kabels kunnen hiervoor verantwoordelijk zijn, maar rotte voedingselko's eveneens...

Grt!


   
BeantwoordenCiteren
(@544_freak)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

"wanneer spontaan" ha ha ha , spontaan dus.
Ik kan er echt geen pijl op trekken. Ik heb kabels gewisseld maar het klinkt echt als iets wat de box zelf genereert. het blijft bij dezelfde box.
De voedingselko's zijn zeker die grote onderin . die zal ik eens uitwisselen.


   
BeantwoordenCiteren
(@544_freak)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Jammer, maar het ligt dus niet aan die elko's. het begon meteen weer met kraken Iemand nog een helder idee?


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Ik heb ooit een 561 versterker (vissenoog) van dit probleem afgeholpen. Na het halve apparaat van nieuwe onderdelen te hebben voorzien, bleek de print gewoon slecht gesoldeerd. Alles opnieuw aangetipt en het probleem was over Hoe controleer je dit? Leg de print los, en op zijn kop als het apparaat aan staat. Desnoods even een doek eronder ter isolatie. Vervolgens neem je een geisoleerd iets (kunststof viltstift, schroevendraaier achterkant, wat dan ook) en je gaat op de print tikken. Kom je op een bepaald punt waar het geheel ineens gaat flippen, dan ben je erachter dat dáár het probleem zit.
Iets dergelijks kun je ook met koudespray doen, hiermee kun je defecte torren soms opsporen.

Grt!


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Vergeet vooral de ingangsprint niet, daar zijn de meeste problemen.
Soms ook met de ingangfet ❗


   
BeantwoordenCiteren
(@544_freak)
Active Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 6
Topic starter  

Jammer maar ik heb alles gesoldeert en dat rotding kraakt nog steeds. Wat is de ingangfet?


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

dat is de TS447 op het schema (BF245B)
je vindt hem op het kleine printje met de DIN-aansluitbussen.

Remi


   
BeantwoordenCiteren
(@moodindigo)
New Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2
 

Nou, ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een 544/50R die af en toe kraakt of zelfs uitvalt (blijft wel actief meen ik).

Bij mij zit het probleem in de potmeter achterop waarmee je de gevoeligheid regelt. Op het moment dat je die iets verdraait bij mij, reageert de MFB-box weer OK. Oorzaak: stof in de potmeter. Enige oplossing: vervangen (óf voorzichtig openmaken, schoonmaken, rondje contactspray).

Misschien dat daar toch iets niet OK zit?

Overigens, bij mij zijn genoemde oorzaken niet aan de orde omdat dat reeds nagelopen is, maar mijn eerste vermoeden gaat ook naar defecte onderdelen en geen potmetertje, maar wilde het toch even gezegd hebben :).

Pieter


   
BeantwoordenCiteren
Deel: