Meldingen
Alles wissen

567 Rebuild

8 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
509 Bekeken
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Goedendag,

even melden dat ik het fantastisch vind dat er een site toegewijd is aan deze boxen!

Zelf heb ik als klein ventje (verslingerd aan groet boxen πŸ™‚ ) een paar 567's gehad voor mijn vader die toen de supermoderne midistereotoren aanschaft met bijbehorende boxen.

Heb die boxen veel gebruikt voor feestjes omdat ze zo hard konden, maar later heb ik ze op zolder gezet omdat ze toch te groot waren.

Paar jaar geleden ben ik begonnen met opnames te maken en heb een bescheiden homestudio opgericht, toen dacht ik toch eens die boxen weer van zolder te halen en weer eens te beluisteren.

Wat een geluid!, was echt verbaasd over de ruimtelijkheid van de muziek, de snelle respons en de diepe strakke bas die eruitkwam.

Nu ben ik begonen om ze op te knappen, omdat ze lelijk beschadigd waren, waarschijnlijk ook door mezelf met m'n stommem kop na de eerste biertjes op de eerste discofeestjes...

Heb de boel echt grondig aangepakt, compleet nieuwe frontjes (over het hele oppervlak) en alles ind e plamuur gezet en gespoten. Mischien als jullie het leuk vinden kan ik wat foto's opsturen van de remake als ie klaar is.. (alhoewel ik niet zo de nadruk heb gelegt om de orginele look te behouden)

Nu heb ik 2 kleine vraagjes en ik hoopte dat jullie hem konden beantwoorden;

- Ik heb de draden losgeknipt van de speakers en feedbackopnemer naar de stekker ind e tussenwand van de kast. Ik weet alleen niet helemaal zeker meer hoe dit nu zat aangezien de kleurtjes iets vager waren dat ik verwacht had. Ik kan ook niet zien wat nu de + en - is op de speakers en ook niet van de drukopnemer in de basspeaker.
Op de steker zit (waarschijnlijk de aarde) een aasluiting met 2x zwart en 1x bruin , hoe kan het nud at er 1 bruin is?
enfin, weet iemand hoe de exacte aansluiting hiervan moet zijn?

-Ik heb sterk het gevoel dat het middengebied te sterk aanwezig is en soms is het gewoonweg schel.. Hoe zou dit kunnen komen en valt dit af te stellen??

Alvast hartsikke bedankt voor de hulp!!!!

Bastiaan


   
Citeren
(@galactix)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 190
 

Over je foto's: wil ik graag zien! Zelf heb ik mijn opa's zelfbouw 532/544 in 'originele' staat herstelt, en heb ik een 541 zelfbouwprojectje op stapel staan.

Over die draden... kijk even bij de documentatie onder MFB Modellen, met een beetje geluk staat er een pdf met een schema waarop staat welk pinnetje op de stekker waarvoor dient, dan draadjes volgen en dan lukt het hopelijk wel.

Middengebied... wat voor een amp/pre amp gebruik je? Ik heb ze wel eens direct aan de pc gekoppeld en dan klinkt het inderdaad wat schel.

GRTN MRTN

[%sig%]


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Zou het kunnen zijn dat de midtoner singnalen binnenkrijgt die voor de tweeter bestemd zijn ?

( het beste is niets proberen totdat je het ZEKER weet ) Is zonde als je iets verknalt !!


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hoi Bastiaan,

Ik ben sinds kort ook de gelukkige eigenaar van een stel 567's (Bedankt Jan!) Hoop morgen of zaterdag een stel middentoners binnen te krijgen zodat ze dan weer goed zijn (bedankt Hilbrand!)

Als je wilt kan ik wat foto's mailen van de bedrading. Laat me in dat geval even weten wat je precies wilt zien zodat ik de juiste foto's voor je kan maken. Je mag ook altijd even langskomen om mijn exemplaren te bekijken en te vergelijken met de jouwen.

Waar kunnen we jou rebuild 567's trouwens zien? Misschien een idee om onder de rubriek 'jullie MFB's' te plaaten? Ik ben benieuwd iig, ook naar het geluid van mijn 567's!!

Groet

Abbe


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hee Abbe, hartstikke fijn dat je een foto kan schieten van de aansluitingen. Als je een foto zou kunnen schieten van de 8 pools connector aan de binnenkant van de box (kan van de speakers) en daar bij zou kunnen zetten welke draden naar welke speaker gaan, zou ik erg blij zijn!

Als ik klaar ben met de 'rebuild' zal ik de foto's wel mailen of op een site zetten, ben ook bezig een bijbehorende speakerstand te maken, dus ben nog wel even druk...

Trouwens nog een andere vraag, na het lezen op de site hier zag ik dat de versterker opnieuw afgeregeld moet worden als er een nieuwe bassspeaker ingaat, aangezien ik niet meer weet welke baspeaker bij welke versterker hoort :), wat heb ik allemaal nodig om de versterker af te regelen of kan dat ergens gebeuren?


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Bij mijn email adres moet je even de (ad) vervangen door een @ , klinkt mischien wat overgevoelig allemaal maar ben zo blij dat ik nu een schoon email adres heb...

Waar woon je trouwens abbe?


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Hallo Bastiaan,

Ik woon in Schagen en in Nijmegen. Schagen in het weekends en door de weeks in Nijmegen. Ik kan je speaker afregelen als hij klaar is. Je hebt hiervoor een toongenerator nodig en een voltmeter of, scoop. Als je die niet zelf hebt wil ik je daar wel bij helpen. Overigens is er schijnbaar ook een 'netwerk' reparateur en service adressen. Zie deze site.

Ik zal asap een foto schieten van de binnenkant van de connector.

Groet en succes met je speakers.

P.S. ik wil ook graag een paar stands hebben voor mijn MFB speakers. Heb je een leuke bouwtekening toevallig?

Groet

Abbe


   
BeantwoordenCiteren
(@ronvonck)
New Member
Deelgenomen: 4 jaar geleden
Berichten: 2
Topic starter  

Bastiaan,en Abbe.

Stands zijn eenvoudig te maken van MDF-hout. Ik heb er thuis 2 gemaakt.

-oderplaat 30x30 cm.
-hoogte (zorgen dat de speakers die erop komen op ongeveer oorhoogte staan)
-bovenplaat (op plusminus ondermaat box)

Klinkt zeer aangenaam moet ik zeggen.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: