Meldingen
Alles wissen

587 piëzo opnemer weg

19 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,116 Bekeken
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
Topic starter  

't werkt! ik heb het schakelingetje na de opnemer nagebouwd op breadboard met de BC548B, een paar weerstanden en de elko.
twee voedingen in serie om +20V en -20V te maken, aangesloten en toen..nada

😳 -20V moest niet bij de blauwe stip, verkeerd gekeken in het schema. draden omgekeerd en nu zie je dat het niveau op de scoop op en neer gaat als je tegen het elementje blaast en er verschijnt een korte sinus bij elke tik tegen de woofer 8)

nu blijft de vraag: als ik meteen de spanning aan de goede poot had gehangen zou ik dan wel wat zien op de scoop?
dat probeer ik morgen want ik heb de testopstelling al weer afgebroken 😕


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
Topic starter  

nou de scoop ziet niets bewegen met alleen spanning op het elementje. dat stukje schakeling erachter is toch wel nodig.
Het plaatje heb ik ook uit het bakje gepeutert en het randje schoongemaakt.
de rest van de stofkap heb ik er ook afgehaald, maar dat is meteen de laatste keer.
het papier laat wel heel gemakkelijk een laagje los, dat is niet mijn bedoeling.
bij een eventuele volgende laat ik het mooi zitten en zoek ik wel een nieuwe stofkap die er overheen kan vallen.


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Remi,

Toch blijf ik het raar vinden dat er helemaal niets te zien is op de scoop.
De enige mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat de scoop toch een te grote belasting vormt voor dat kleine signaaltje, want hoe je het ook wendt of keert er moet bij aanraking toch een heel klein spanninkje gegenereerd worden, anders zou het systeem niet werken. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
Topic starter  

Hoi Piet, ja dat denk ik ook wel, het punt is dat het op de scoop in ieder geval niet opvalt tussen de ruis.
met de scoop op z'n gevoeligste stand zie ik geen mooi strak lijntje meer maar waaiert het beeld al aardig uit naar een brede band.

ik had verwacht dat ik hierin dan toch nog wel een piekje o.i.d. zou kunnen zien, maar dat is niet het geval.

met het schakelingetje erachter is het wel perfect zichtbaar, een beetje vergelijkbaar alsof je de scoop aan de spoel van de woofer aansluit en dan op de woofer tikt. een soort hartfilmpje krijg je dan


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 2 / 2
Deel: