Meldingen
Alles wissen

587 zelfbouw met visaton titanium hoog en midden aangepast

116 Berichten
10 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
5,308 Bekeken
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Beste Han,

Hier toont zich de ware onderzoeker, nooit opgeven en je niet laten ontmoedigen door tijdelijke tegen slagen, gewoon stug volhouden. Geweldig!
Je weet dat ik samen met Henk ook aan een projectje werk, waar Henk straks over zal berichten als de zaak daarvoor rijp is. Allemaal met het zelfde doel, om Mfb op een hoger plan te brengen. Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@piet2401)
Estimable Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 192
 

Hallo Han,
ben heel erg benieuwd hoe dat dan gaat klinken. Een fase rein systeem kenmerkt zich door een heel rustige geluidsweergave. Op de DSS'n kun je dat heel goed horen met de beroemde compensatie knop op de DSC.

Ze gaan toch zeker mee naar de volgend mfbfreaks dag en meedoen in de luister test? Mijn ACRtjes zijn er klaar voor............. πŸ˜€


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

Vooruitlopend op een nieuwe meeting kan ik nu ongetest nog fantaseren dat met een dergelijk systeem waarin de fase van de terugkoppeling binnen grenzen van zeg 20 graden blijft een voldoende goede terugkoppeling geeft van -180 graden +/- 20 graden. Me dunkt heb je dan een niet te verslaan systeem.
Han


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

Het fasedraaien is voor mij toch een te weerbarstig probleem (ik kom er niet uit) Elke fasecorrectie die ik ben tegengekomen in de literatuur op internet levert niet de gewenste oplossing. Ik denk dat het fysisch niet mogelijk is om de fasedraaiing teniet te doen. Als het probleem bij 30 Hz is verbeterd treedt er weer bij ander frequenties een ernstig fasedraaiing op van 180 graden. Dit is dan bij een hogere frequentie en daarmee dus nog meer ongewenst.

Voorlopig is mijn conclusie als in het faseprobleem geen oplossing wordt gevonden:

1. Het vergroten van het frequentiebereik van de MFB onder de 40 Hz heeft naar mijn kennis van zaken geen zin (als het faseprobleem van de terugkoppeling niet wordt opgelost). Het geeft weliswaar meer laag maar dan wel met vervorming (normaal bij laag maar helaas niet tegengekoppeld) en het gaat gepaard met naslingering van de conus (eveneens door het gemis aan tegenkoppeling bij lage frequenties).

Voor echt laag is misschien wel zeker meer met een groot passief systeem te bereiken (soms is er een harde waarheid voor een MFB freak !) Maar ik blijf studeren op een oplossing voor dit weerbarstig probleem. Heeft iemand die dit leest een oplossing voor dit probleem feel free to join the club.
Han


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

πŸ˜€ die wijsheid heeft Marnix al langer geroepen: MFB is mooi maar Groot passief doet er niet voor onder, o.i.d.

ik hoop dat je er nog uitkomt, dit fasedraaiings probleem


   
BeantwoordenCiteren
 wro
(@wro)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 282
 

Hallo Han,

Petje af voor je doorzettingsvermogen. Ik vroeg mij eigenlijk af of deze fase problematiek ook speelt bij de grotere mfb boxen zoals bijvoorbeeld de 545. Weet iemand dit?

Groeten,

Willem


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Han,

Uiteindelijk komen we weer terecht bij de gesprekken die we daar al eerder over hebben gehad. Vanaf het begin heb ik gezegd dat dit fase gedrag heel moeilijk is op te lossen. Als het al ΓΌberhaupt is op te lossen.
Het punt is echter, wat merk je daar nu in de praktijk van. Ik denk niet
dat je dit bij die lage frequenties kunt horen. Als zodanig zie ik het niet als een probleem. Of een probleem dat zo nodig moet worden opgelost.

Wat betreft het verder door lopen in het laag, ben ik van mening dat dit wel degelijk zin heeft. Denk maar aan de 544 die absuluut verder doorloopt in het laag dan de 587. Maar zoals al eerder betoogt kost dat verder doorlopen in het laag, vermogen en leidt bij hoger volume sneller tot het vastlopen (klippen) van de laag versterker.

Ook in dit geval komen we weer bij eerder gevoerde discussies. Als je lager laag wil en tegelijkertijd op hoog volume wil spelen is er maar één oplossing, namelijk, verhogen van het uitgangsvermogen van je laagversterker.

Voor echt laag is misschien wel zeker meer met een groot passief systeem te bereiken (soms is er een harde waarheid voor een MFB freak !)

Dit vind ik echt een miskenning van het MFB systeem. Natuurlijk kan je met een passieve box in frequentie gezien ook lage tonen weergeven, maar dan in een Xmaal groter kastvolume. Bovendien heb je dan nog meestal niet de strakheid in het laag die je met MFB hebt.
En dat is nu allemaal precies de kracht van MFB. En vergeet onze vrouwtjes niet! πŸ˜†

WRO - in principe gelden die fase draaiingen ook voor de 545. Maar hopelijk heb ik je kunnen gerust stellen met bovenstaand antwoord.
Ook hier geldt weer, je moet van verdomd goede huize komen wil je de 545 in het laag met een passieve box kunnen verslaan.

Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

ik heb van de week mijn sets 587 aangepast met een schakeling die zorgt voor continu aanblijven , maar geen in of uitschakelplop geeft en instelbaar is van 1-15 seconden met inschakelen .( bij interesse in het schema pm maar )

ook viel het me op dat de 587 ook 2x 3300 uf in de voeding heeft zitten , wat de 585 ook heeft met zijn 30w versterker en de 587 heeft 75 watt . ik heb daarom 1 set voorzien van 2x6600uf per box en dat komt het laag ook ten goede nu is met de box on floor correctie aan het laag dieper als eerst .

piet , je zei ergens in het forum dat meer demping in de box ook wordt gezien door de box als kastvergroting en dan word het laag minder mediamarktachtig . en een grotere kast is ook beter voor de belastbaarheid van de woofer , en dan zou er een 10watt extra laagversterkervermogen erbij te zetten zijn .

een setje 585 heb ik voorzien van wollen dekens als demping en dat werkt met mfb ook merkbaar . is het ook niet merkbaar kwa kaststijfheid dat de achterwand vrij dun is tov de rest bij de 58x serie's ?

ik snap nu ook waarom de 58x serie siliconen kousen om de kabels heeft zitten ,onlangs een 544 gehad die resoneerde bij een bepaald stuk muziek . dit leek uit de deur te komen , maar kwam door de draden bij de units die tegen de woofermagneet trilden en daarom is dit wrs veranderd met de nieuwe serie mfb's,


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Mattie,

Piet, je zei ergens in het forum dat meer demping in de box ook wordt gezien door de box als kastvergroting en dan word het laag minder mediamarktachtig . en een grotere kast is ook beter voor de belastbaarheid van de woofer , en dan zou er een 10watt extra laagversterkervermogen erbij te zetten zijn.

Mattie, ik denk dat hier sprake is van een misverstand want ik kan me deze uitspraak niet herinneren. Mogelijk is het iemand anders geweest.

Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
(@mattie)
Honorable Member
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Berichten: 562
 

piet , je zei ergens bij een passieve box aanpassing dat extra demping de kast groter maakt voor de woofer , ik heb dit toegepast op een setje 585 en dit was 1,3 jaar geleden en ik kan het ook niet 123 vinden nu . zag net wel dat zapper nr1 poster is en happypuppy ( thomas )nr2 hoewel hij al jaren niet meer op het forum zit . maar remi zit ook in de hoge range al .

en het is druk zat vandaag bijna alle topics hebben wel nieuwe posts .
dat wordt een server erbij voor andre ( krijgt hij nog meer vierkante ogen van ) πŸ˜€

groet mattie


   
BeantwoordenCiteren
 Piet
(@piet)
Reputable Member
Deelgenomen: 18 jaar geleden
Berichten: 297
 

Hallo Mattie,

Nogmaals, ik denk niet dat het een uitspraak van mij is geweest, Groeten Piet.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 8 / 8
Deel: