Meldingen
Alles wissen

6541 schakelt niet in

29 Berichten
7 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,078 Bekeken
 Mark
(@mark)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 43
Topic starter  

op koninginnedag een set aristona 6541 gekocht voor 5 euro. Jammer genoeg deden ze niks. De een had een gaar netsnoer en doet het weer.
De ander doet nog niks. Ik heb eigenlijk geen verstand van electronica maar zo'n 6541 is nog een klein beetje overzichtelijk en makkelijk uit elkaar te halen...
Ik dacht ik begin gewoon bij de voeding te kijken of er wat gebeurt. Een (wissel) spanning van ong 38 Volt. Alleen als ik naar het gelijkricht gedeelte kijk is dat anders dan het schema. Volgens het schema zit daar de D482 met een BY225/100. Bij mij staat er niet een maar twee van die blokken type BY 164. Zijn er toch verschillen met de Philips 541 of zo.??
Weet iemand hoe dat zit?


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@Mark wrote:

op koninginnedag een set aristona 6541 gekocht voor 5 euro. Jammer genoeg deden ze niks.

Is wel een beetje veel gevraagd voor 5 euro πŸ˜‰

Je hebt iets gekocht waar ze normaal op marktplaats een euro of 50 voor geven (defekt) en daarom is het juist erg leuk als je ze zelf aan de gang kunt krijgen.

Ik heb zelf al jaren een set 6541, ooit voor 125 gulden overgenomen. Daar zat een schema bij maar daarin staat ook 2*BY164.
Best mogelijk dat ze anders zijn. Wat voor tweeter zit erin, een met 3 of 4 schroeven? In de 6541/541 zijn nogal wat tweeters gebruikt: eerste series de AD0161, later de 0162 en daarna de 0140.


   
BeantwoordenCiteren
(@m-miller)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 200
 

@Zapper wrote:

@Mark wrote:

op koninginnedag een set aristona 6541 gekocht voor 5 euro. Jammer genoeg deden ze niks.

Is wel een beetje veel gevraagd voor 5 euro πŸ˜‰

Je hebt iets gekocht waar ze normaal op marktplaats een euro of 50 voor geven (defekt) en daarom is het juist erg leuk als je ze zelf aan de gang kunt krijgen.

Vanmorgen op de jaarmarkt een in hele goede staat zijnde 832(!!!) met twee werkende 6541's gevonden voor 20 euro!!

En ik heb hier nu zelf een half defecte 794 staan, waar ik nog wel eens een topic over open.


   
BeantwoordenCiteren
 Mark
(@mark)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 43
Topic starter  

het is een tweeter met 3 schroeven.
nou ja die 49 V komt er wel uit, maar hoe zoek ik nu uit waarom het relais niet inschakelt? ❓ ❓


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Hoi Mark,

Als het goed is, zijn de versterkerdelen exact identiek aan elkaar, ongeacht of je een Philips of Aristona model openschroeft. Ik heb even geen box bij de hand om dat voedingsgedoetje te controleren, maar je kunt bijvoorbeeld beginnen bij de inschakelautomaat, kijken of die goed werkt. Zijn de DIN connectors niet versleten of vuil? Komt er signaal in de box binnen? Is het relais goed? Springt het wel om? Misschien torren of fetje defect?

Grt!


   
BeantwoordenCiteren
 Mark
(@mark)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 43
Topic starter  

als ik aan die gemantelde draad kom die uiteindelijk op die din bus is aangesloten gebeurt er ook niets.

of het relais goed is weet ik niet maar hij heeft wel de weerstand die er op staat dus die spoel zou het nog moeten doen. Of test jij dat op een andere manier?

met tor bedoel je denk ik transistor (zijn er 6 als je met inschakelautomaat bedoelt wat ik denk) die zijn zeker alleen te testen door ze los te solderen?

Wat is een fet?

Op het schema staan Voltages die je zou moeten meten als het relais uit staat. Heeft het zin om dat te doen, en wat is dan de systematiek aan de relais kant beginnen of ergens bij de TS446?

Wel een beetje veel vragen...


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Je zou even het relais kunnen doorverbineden, en kijken offie wat gaat doen. Eventueel een wat kleiner zekeringetje erin zetten (1a ofzo)


   
BeantwoordenCiteren
 Mark
(@mark)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 43
Topic starter  

Even het plastic kapje van het relais afgetrokken en de schakelaar zelf omgeduwd en ja hoor muziek! Dat valt dan weer mee.

Maar nu de grote vraag. HOE vind ik uit WAT er mis is in die inschakel automaat??

Ik lees wel veel op het forum over MFB's die niet willen uitschakelen maar inschakel problemen kom ik niet echt tegen. Ik hoopte daar ook iets tegen te komen van "oh dat is meestal de ...".

Ik heb wel de spanning bij de 6 transistoren na gemeten, en die wijken niet gek veel af van wat in de service manual staat.

Iemand met ervaring hiermee?


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Ik kan even niet uit mn hoofd zeggen wat er anders is bij een 541 maar de elco van 330 zal er ongetwijfeld in zitten. Zoek die even op in het schema, deze houdt het relais aangetrokken. Als die laag ohmig blijft dan zal het relais niet aantrekken en dus geen muziek.... succes


   
BeantwoordenCiteren
 Mark
(@mark)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 43
Topic starter  

andrΓ©,
ja die van 330 zit er inderdaad in. Die was op het forum genoemd ivm niet uitschakelende mfb's, maar kan dus meer euvels hebben...

Mag ik nog een hele onnozele vraag stellen: hoe test je eigenlijk een elco?


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

je kan een indicatie via je multimeter krijgen door de c op ohms door te meten. Je ziet de meterstand oplopen en bij ompolen weer aflopen. Is tie echt defect doet dit nix. Goeie multimeters hebben ook een uF stand maar die gaan meestal niet zo hoog geloof ik. Anders gewoon vervangen, je kan de elco aan de bovenkant aan 2 kanten doorknippen en een nieuwe c aan de overgebleven draadeinden solderen. 2 min werk, een c van <100uF doet het ook wel even voor het idee.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Beste Mark,

Stomme vragen.... juist πŸ™‚ Bestaan niet! Wat belangrijk is om te weten, is hoe die inschakelautomaat nu eigenlijk werkt. Ik heb het schema nu even niet bij de hand, maar er zijn een aantal standaarddingen die je kunt controleren. Die elko van 330 uF bijvoorbeeld, die zou eigenlijk op het moment van inschakelen langzaam opgeladen moeten worden, en als er geen signaal op de box staat langzaam leeg moeten lopen. Als hij dan leeg is... juist... dan gaat de box uit.
Je kunt hem controleren door je multimeter op weerstands- of diodemeting te zetten (als hij zo'n piepstand heeft) en dan de meetpennen over de elko te zetten (zonder spanning uiteraard). Je zult dan even een piep horen, en daarna niet meer. Wissel je de meetpennen om, dan gebeurt hetzelfde. Zo controleer je eigenlijk grofweg een elko. Ik vermoed dat jouw probleem ergens in de transistoren in de inschakelautomaat zit, dus TS446 tot en met TS453...


   
BeantwoordenCiteren
 Mark
(@mark)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 43
Topic starter  

de C545 even geprobeerd. bij 300 k ohm kreeg ik een lamme arm want het loopt maar langzaam op. Maar echt slecht lijkt-ie dus niet.

Er zit nog wel een collega 330 in: de c508 (zit niet in de inschakelautomaat) en die komt niet verder dan 2 k ohm, maar ik meet gewoon terwijl ze erin zitten gesoldeerd zitten misschien heeft dat met de schakeling te maken.

TS446 t/m TS 453 dat zijn 6 transistoren. Zijn dat soort dingen nog gewoon te krijgen en zijn ze duur?

Misschien eerst die 2 elco's maar gewoon vervangen en kijken wat er gebeurt...


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
 

Mark,

De transistoren in MFB boxen bestaan vrijwel uitsluitend uit BC548 en BC558, die slechts een paar duppies per stuk kosten. Geen mega-uitgave dus. Ik zou natuurlijk niet kunnen zeggen welke er bij jou precies defect kan/kunnen zijn, maar het is mogelijk dat de eerste twee die na de ingang volgen, en samen een versterkertrapje vormen, een oorzaak kunnen zijn. De inschakelautomaat moet namelijk "getriggerd" worden door een signaal van bepaald niveau, waarna het relais omklapt en de box aangaat. Als het inkomende signaal te zwak is of niet goed door de schakeling loopt, zal de box niet aangaan.

Als je het schema hebt, zie je hier en daar op punten in de buurt van transistoren voltages staan. Deze kun je - wederom met de multimeter - nameten. Je neemt dan als massa het chassis van de box oid, en met de andere meetpen controleer je of de genoemde spanningen (ongeveer) kloppen.

Grt!


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Vervang dit:
TS 453 (BC546)
D 471 (BAW62)
C545 (330uF)

Dat helpt meestal wel.

Een andere oorzaak kan zijn dat er een doorkoppelc stuk is (4u7 elco's) Maar ik vermoed dat de schakeltor eruit ligt.


   
BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: