Meldingen
Alles wissen

544 geeft wel beeld, maar geen geluid

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
471 Bekeken
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Beste mensen,

Ik zit met een eigenaardige 544 reparatie, waar ik even niet van weet hoe ik het moet aanpakken. Geval is het volgende. Als ik de netspanning aanzet gaat de box netjes aan, het relais klikt en de LED brandt. Ook hoor je een zachte plop in de speakers, ten teke dat er iets van spanning op de eindtrap wordt aangeboden. Helaas komt er totaal geen geluid uit de gehele box, op een héél zacht ietsiepietje uit de tweeter na. Woofer en mid zijn beide totaal stil.

Ik ben wat aan het meten geweest op de grote versterkerprint in het basgedeelte, en kom tot de conclusie dat ik wat spanningen mis. Op de voortrapjes TS430 en 431 (BC548 en BD137) hoor ik een gezamelijke spanning van 28 volt te hebben; deze is echter maar 7,7 volt. Ook de andere spanningen op voorgenoemde TS430, namelijk 28,6 en 30 volt zijn niet aanwezig, de 30 Volt is slechts 9 volt en de plaats waar 28,6 volt aanwezig zou moeten zijn is totaal spanningsloos.

Dit zijn slechts mijn eerste bevindingen, ik vind het een beetje verwarrend dus vandaar hier mijn post, wellicht dat iemand een oplossing ziet. Vind het sowieso vreemd dat de bas en hoogtrap er beide uitliggen, terwijl er nergens zekeringen uitliggen of op andere wijze iets met de voeding niet goed lijkt te zijn...

Vr Grt!


   
Citeren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

De 1 ohm weerstanden ook gemeten? Daar moet de halve voedingsspanning op staan.

Een vuil relaiscontact kan ook een oorzaak zijn.


   
BeantwoordenCiteren
(@happypuppy)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2518
Topic starter  

Inmiddels opgelost, en het was een schandelijk eenvoudige truck, maar kom er maar eens op.

Ten eerste bleek een of andere lolbroek de basspeaker van de box totaal te hebben losgesoldeerd. Dat verwacht je niet 😯 Na vastsolderen weer netjes bas zoals het hoort, laagtrap is dus okee.

Ik merkte tijdens het meten van spanningen dat het, vlak na het actieve filter, in de hoogtrap misging. Spanningen waren maar één vierde van wat ze moesten zijn, en vandaar dus ook het ontzettend kleine beetje mid en hoog dat eruit kwam. Net op het moment waarop ik moedeloos de troep aan de kant wilde schuiven, viel mijn oog op twee weerstanden die nogal vreemd tegen elkaar leunden. Zo vreemd zelfs, dat ze elkaar raakten, en zorgden voor een kortsluiting. Deze twee van elkaar gebogen, en het probleem is opgelost... Boxje klinkt weer als nieuw! Veroorzaker van dit slordige leed is waarschijnlijk de reparateur die in het verleden al een BD137 verving in de box. Ding heeft het sindsdien waarschijnlijk niet meer gedaan, en toen zijn ze op zolder beland. Totdat ze bij mij terecht kwamen... You only live twice, right? πŸ˜‰

Grt!


   
BeantwoordenCiteren
Deel: