Meldingen
Alles wissen

9638 eindtransistoren

6 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
523 Bekeken
 Mark
(@mark)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 43
Topic starter  

een paar maanden geleden begaf een van mijn 9638's het. Zeld de ledjes op de voorkant deden het niet meer. Ik heb ze weggebracht. Het oordeel was dat de eindtransistoren (4 stuks?) het niet meer zouden doen. Deze schijnen moeilijk te vinden te zijn (uiteindelijk kan hij er alleen tegen een woekerprijs van 20 euro per stuk aan komen, en heb ik de reparatie maar afgeblazen want dat zou dan iets van 170 euro of zo worden).
Zij er mensen op het forum die dingen wel hebben liggen?


   
Citeren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

dat is pittig.
ik heb in het servicedoc gezien dat voor hoog en mid een paar BDT95A en BDT96A gebruikt wordt en voor de laag versterker een paar BDT85A en BDT86A.

in het vervangingsboek komt de "A" niet voor maar wel deze zonder "A" aanduiding.
voor beide sets zou de vervanger een BD911 en BD912 zijn.

even googelen liet zien dat deze 0,90 euro per stuk kosten bij zomaar een internet winkel
diezelfde winkel had ook nog BDT95 en 96 voor ongeveer 2,50
die andere was er niet

ik zou er 2x BD911/BD912 voor terug zetten en dan natuurlijk ook de ruststroom goed zetten + MFB terugkoppeling instellen.


   
BeantwoordenCiteren
 Mark
(@mark)
Eminent Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 43
Topic starter  

remi, bedankt

dus

BDT95A en BDT85A worden BD911
BDT96A en BDT86A worden BD912

zeg ik dat zo goed?

"afstellen ruststroom" gaat dat met een potmeter die ergens in de schakeling is opgenomen of zo? Je ziet ik heb er weinig verstand maar op dit moment ook weinig te verliezen. De MFB terugkoppeling instellen gaat denk via die potmeter die via de onderkant van de speaker ook al van buitenaf in te stellen is. Hoe dat precies gaat is vast ook al ergens anders in dit forum beschreven...


   
BeantwoordenCiteren
 Remi
(@remi)
Noble Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2162
 

ja, volgens m'n Jaeger boekje wel en daar heb ik wel vertrouwen in.
Het enige vraagteken is dat de "A" versie niet in dit boekje voorkomt.
Als ik dit probleem bij de hand zou hebben zou ik deze vervangers er in zetten.

Ik heb zelf nog maar kort een mooie set F9638 (bedankt Eddie!) en die spelen goed, dus ik heb daar de binnenkant nog niet van gezien.

de servicedoc staat hier op de site:
http://www.mfbfreaks.nl/pdf/mfb/9638/Service9638.pd f"> http://www.mfbfreaks.nl/pdf/mfb/9638/Service9638.pdf
afstellen van de ruststromen staat hierin ook beschreven.


   
BeantwoordenCiteren
(@hiltihome)
Active Member
Deelgenomen: 16 jaar geleden
Berichten: 11
 

Hi,

if I recall correctly, the suffix A,B,or C, stands for open circuit amplification on low power transistors.

On high power transistors the suffix stands for the maximum collector/emitter voltage.

A=60V, B=80V, C=100V

The older types (BDT) are no longer available, but the newer BD911/912 are all rated 100V.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

@HiltiHome wrote:

On high power transistors the suffix stands for the maximum collector/emitter voltage.

A=60V, B=80V, C=100V

I'm not sure about that !

I often use 2SA/2SC types in F9638.

Try 2SC3263/2SA1294. Not cheap but much better.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: