Meldingen
Alles wissen

Afregele ruststroom MFB587

14 Berichten
6 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
699 Bekeken
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

In een enthousiaste bui na aankoop van twee 587ers de ruststroom van de drie eindtrappen (L,M,H) nagemeten. Een eerste waarschuwing is op zijn plaats: wees alert op kortsluiting bij het meten op de printplaat !
Bij de versterker voor de tweeter is mij dat overkomen. Waarschijnlijk is er even -35V op de uitgang van de emitterweerstand van de eindtor BD579 gekomen door het uitglijden van de meetpen. Het gevolg was dat de aansturing op de basis van de eindtrap naar -1,8 V werd getrokken. Na één dag speuren en een totale renovatie van de eindtrap zonder succes bleek het euvel simpel: de twee emitter weerstanden van 2,7 ohm bleken na meting 6,5 ohm en waren door de stroom opgeblazen maar niet compleet kapot. Aan de buitenkant van de weerstanden was niets te zien ! De vervanging van de weerstanden kost slechts Euro 0,40 waarna de afregeling alsnog kon plaats vinden.


   
Citeren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

Han,

Dit is mij reeds ook overkomen, er zitten twee eilandjes erg dicht op elkaar... Geluk dat je eindtorren nog heel waren πŸ™‚

Hoe heb je verder de speaker afgeregeld? Ik ben benieuwd naar je voltmeter.

groeten,

AndrΓ©


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

De voltmeter is mijn goedkoopste meetinstrument ooit.... Ik heb een digitale multimeter (V~ V= A~ A= Ohm hfe en diode ) gekocht uit china of noord korea maar hij werk uitstekend voor de prijs van 5 Euro (inkoop voor de winkel 2 Euro). Even twijfelde ik bij de reparatie van de eindtrap aan de uitlezingen van de meter. Een vergelijk met een kwalitatief betere en duurdere meter gaf dezelfde uitkomst. De hedendaagse meetapparatuur is zeer voordelig en toch ook nog goed.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Het enige grote nadeel van de goedkope meters is dat de voorkant (punt ) van de testpennen vaak rond is. Je kunt makkelijk uitschieten dus ...

Voor niet al te veel geld zijn er die "pruf" pennen . Deze zijn heel scherp.


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Gewoon de punten slijpen.
Als het zacht koper is kun je dat in de puntenslijper.
Op een klein slijpsteentje kan het ook.

Vaak zit er een glimmend laag je chroom op wat ook slecht kontakt maakt.


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

Vanavond heb ik de afregeling van de twee 587 systemen gerealiseerd conform de onvolprezen service manuals. De versterkers waren max 2 dB verlopen. Ik heb de meting met een sinus generator en een analoge Volt db meter uitgevoerd uit 1975. De decibel schaal is dan mooi meegenomen. Het alternatief is rekenen via de formule 20log V1/V2 een spanningsversterking van 10 maal is dus 20 dB. Het oppakken van de speaker draadjes is een klus. Voor de middentoner heb ik gebruik gemaakt van de draadjes op de stekker op de print. Het is tijdrovend werk: ca. 4 uurtjes.


   
BeantwoordenCiteren
(@andre)
Lid Moderator
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 1387
 

han,

perfect, zo als het hoort πŸ™‚ heb je ook de afdichting vervangen ? Ik heb overigens gemerkt dat je beter ook het relais maar kan vervangen, die overgangsweerstanden hebben zodanig invloed dat als je morgen weer zou meten het volkomen anders kan zijn....


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@Han Hoogendoorn wrote:

Vanavond heb ik de afregeling van de twee 587 systemen gerealiseerd conform de onvolprezen service manuals. De versterkers waren max 2 dB verlopen. Ik heb de meting met een sinus generator en een analoge Volt db meter uitgevoerd uit 1975. De decibel schaal is dan mooi meegenomen. Het alternatief is rekenen via de formule 20log V1/V2 een spanningsversterking van 10 maal is dus 20 dB. Het oppakken van de speaker draadjes is een klus. Voor de middentoner heb ik gebruik gemaakt van de draadjes op de stekker op de print. Het is tijdrovend werk: ca. 4 uurtjes.

Hehe ja, fijn he zo'n ouwe analoge meter πŸ˜‰ En als generator gebruik ik het oude philips bouwpakket πŸ˜‰ Vroeger regelde ik daar cassettedeckjes mee af..


   
BeantwoordenCiteren
(@han-hoogendoorn)
Estimable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 147
Topic starter  

Dat is waar over die relais. Ik heb ook nog een 585 setje van mijn oude lui. Die zijn zich op een gegeven moment rot geschrokken toen de relais waarschijnlijk spontaan verbinding maakten wat een krakend geluid gaf. In eerste instantie heb ik het euvel gezocht in de condensatoren. Helaas is dat onjuist gebleken tot ik de relais verving waarna alles weer naar behoren werkt. Alleen het relais moest er met veel gepriegel ingezet worden omdat de originele relais niet meer te vinden waren. Ik denk dat de relais van de 587 ers nog goed zijn maar (ohm) meten is weten....zeker na 20 jaar.

Overigens heb ik de dichtingen vernieuwd omdat de originele verkruimeld waren. Voorzichtig drukken op de conus geeft een voelbare tegendruk.

Het is overigens aardig te weten dat je mfb's ook akoestisch kan inschakelen door de woofer met wat bah geluiden in beweging te zetten. Een fout singnaal wordt opgewekt en de kast schakelt aan. Je mag dan dus ook concluderen dat met een setje elkaars geluiden het mfb gedrag beinvloeden. Wellicht iets voor de studie naar antigeluid.......

Is het philips bouwpakket de twee transistor generator met dat kleine aansluitingsfoutje in de top van sinus (te zien op een osciloscoop)...?

Groeten mede mfb ers


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

Hi.. Ik weet niet meer welk bouwpakket het was, het is een wienbrug oscillator met een lampje in de tegenkoppeling, en ik zie op een scoop gewoon een nette sinus. Maar dat ding is al zeker 10 of meer jaar geleden door mij in elkaar gezet, en ik meen dat we er ooit eens iets aan verbeterd hebben. Ik hoor in elk geval niets vreemds, gewoon een zuivere sinus, en als je op een scoop iets ziet, dan hoor je het allang πŸ˜‰

Tegenwoordig hebben we programma's als cooledit en cd branders, dan maak je van elke cd speler een mooie toonfiets, maar gewoon knopje draaien blijft toch het handigst..


   
BeantwoordenCiteren
(@c-walters)
Reputable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 410
 

Vergis je niet maar de Wienbrug (of Weinbridge zoals de amerikanen het ding noemen) is een van de variabele oscillatoren met de minste vervorming.
En vaak al met een simpele opamp te maken.


   
BeantwoordenCiteren
(@pe1dna)
Honorable Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 563
 

De relais zijn best te reviseren hoor. Het probleem is hier op het forum al vaker behandeld.


   
BeantwoordenCiteren
(@zapper)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2936
 

@c.walters wrote:

Vergis je niet maar de Wienbrug (of Weinbridge zoals de amerikanen het ding noemen) is een van de variabele oscillatoren met de minste vervorming.
En vaak al met een simpele opamp te maken.

Mee eens, maar de versterking=1 regelen dat blijft de grote truc.
Een vriend van me heeft dat concept ook gebruikt, met (voor die tijd) goed opamps maar mΓ©t lampje! Een lampje is een prima PTC, mits goed ingesteld.


   
BeantwoordenCiteren
(@herman)
Famed Member
Deelgenomen: 19 jaar geleden
Berichten: 2064
 

Op de meeting hoop ik een aantal relais nieuw te kunnen leveren ...


   
BeantwoordenCiteren
Deel: